Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Faglæreruddannelse - 2015 TECH COLLEGE Aalborg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Faglæreruddannelse - 2015 TECH COLLEGE Aalborg."— Præsentationens transcript:

1 Faglæreruddannelse TECH COLLEGE Aalborg

2 Dagens program Tid Emne 9.30 –10.00 Velkomst - v/ Faglig Udvalg
Uddannelsesdirektør - v/ Keld Skovsgård - TCAA byder velkommen Dagens program - v/ Harry Nielsen 10.00 – 12.00 Ny elektriker uddannelse v/ Faglig Udvalg Road show og branche-film Baggrund, struktur, svendeprøver, overgangsordning m.v. 12.00 – 12.45 Frokost 12.45 – 13.15 Forsat – Ny elektrikeruddannelse v/ Faglig Udvalg 13.15 – 13.45 Ny Forlagsportal – v/ Kenneth Hansen, EVU 13.45 – 14.15 Erhvervsrettet innovation – v/ Kristian Stagis, TEC 14.15 – 15.00 Pause 15.00 – 15.30 Velkomst og introduktion på Workshops – de forskellige undervisere 15.30 – 16.00 Vi går i samlet flok over til Food College 16.00 – 21.30 Velkomst og opdeling i teams – Introduktion og samarbejde med at fremstille middag og derefter nyde maden og kollegialt samvær.

3 Program - onsdag Tid Emne 9.00 – 12.00 Undervisning i workshops
12.00 – 12.45 Frokost 12.45 – 15.30 15.30 – 18.30 Leverandør messe 18.30 – 21.30 Festmiddag

4 Program - torsdag Tid Emne 9.00 – 12.00 Undervisning i Workshops
12.00 – 12.30 Frokost/sandwich 12.30 – 13.00 Afslutning ved TEKNIQ og DEF samt EVU Uddeling af beviser Evaluering af uge 26 – I modtager alle en mail torsdag kl. 13:00, hvor I beder om at give feedback af bl.a. programmet, indholdet og afviklingen af workshops.

5 Faglig Udvalg – ny uddannelse
Tid Emne 10.00 – 12.00 Ny elektriker uddannelse v/ Faglig Udvalg Road Show og Branche-film Baggrund, struktur, svendeprøver, overgangsordning m.v. 12.00 – 12.45 Frokost 12.45 – 13.15 Forsat – Ny elektrikeruddannelse v/ Faglig Udvalg Vi foretrækker, at I stiller spørgsmålene under vejs, men selvfølgelig styre det lidt, så vi kommer gennem programmet.

6 Vi kom rundt i hele landet
560 deltagere God dag og velkommen. Vi er rundt i hele landet, som I kan se på power pointen. I dag er vi i SÅ siges STEDET. Vi har glædet os rigtig meget til at møde jer og præsentere jer for den ny elektrikeruddannelse. Vi har et spændende program for an os. Det vil vi komme ind på om lidt. Først vil vi vise jer den helt nye branche-film: ”el-branchen: vi tænker bag facaden”. Filmen skal bruges til at brande el-branchen. I bliver de første til at se filmen, så det er faktisk en Danmarkspremiere. 2 regionale møder for skoler med 80 deltagere

7 Branche-filmen kan forfølge deres drømme – og det er her, at de kan blive til noget. Nu til programmet.

8 Baggrund for ændring EUD-reform Vision 2022

9 Elektrikeruddannelsen
EUD-reformens mange elementer skal implementeres i elektrikeruddannelsen. Derfor overvejelse om at justere/opdatere uddannelsen, så den matcher kompetencebehovet i branchen. I arbejdet med ”Elbranchen – vision 2022” gennem 2012 og frem til maj 2013 drøftede TEKNIQ og DEF: Fælles retning for branchens udvikling, så branchen imødekommer de kommende udfordringer Der blev sat en ambitiøs udviklingsagenda på elområdet, der forfølges de kommende år Grundstenene/mandaterne til at arbejde med nye lærlingeuddannelse blev givet her

10 Formål med en EUD-reform
De rigtige udfordringer er adresseret: Bedre image Flere skal påbegynde en EUD – især flere dygtige Kvaliteten skal hæves De dygtige skal udfordres noget mere Flere skal have mulighed for at læse videre

11 EUD-reformen EUD-reformens elementer træder i kraft august 2015.
Målet med EUD-reformen er at: 25% af en ungdomsårgang fra 9-10 klasse i 2020 (i dag 17%) 30% af en ungdomsårgang fra 9-10 klasse i 2025 Adgangskrav – 2 i matematik og dansk eller en uddannelsesaftale Ungespor (9-10 klasse) 20 uger - GF1 Målrettet 20 ugers grundforløb rettet mod den enkelte uddannelse Grundforløbsprøve Mulighed for adgangskrav til hovedforløbet Voksenspor - skal kunne gennemføre uddannelsen på kortere tid Højniveau fag - niveau hævet et trin f.eks. fra avanceret til ekspert Talentspor (25% skal være højniveaufag) Flere EUX-spor Erhvervsuddannelser skal give adgang til videreuddannelse

12 Hvorfor ny elektrikeruddannelse?
Branchens teknologiske, organisatoriske og markedsmæssige udvikling stiller stadigt større krav til elektrikeres kompetencer Der er brug for elektrikere med differentierede kompetenceprofiler Der er brug for elektrikere med en traditionel specialisering inden for installationsteknik Der er brug for elektrikere, der kan indgå i og projektstyre store og komplekse entrepriseopgaver Der er brug for elektrikere, der kan designe og udvikle innovative, hele tekniske løsninger, som tilgodeser og dækker kundens behov Elektrikere skal have den nyeste viden, så de kan være på forkant med udviklingen og udfylde virksomhedernes kompetencebehov, efterhånden som de forandres

13 Ny elektrikeruddannelse - Mål
Modernisering af uddannelsen, så den dækker nuværende og fremtidige kompetencebehov Uddannelsen skal være så fleksibel, at den kan dække branchens og de forskellige typer virksomheders komplekse behov for kompetencer Garantere en fortsat høj faglighed Mere fokus på salg og kundeforståelse i uddannelsen Fokus på at levere hele tekniske løsninger Uddannelsen skal udbydes i et innovativt læringsmiljø Nyt EUD-talentspor (højt fagligt niveau) En standardmerit elektrikerudd. for unge med gymnasie-baggrund Elever skal sammen med virksomheden kunne sammensætte det uddannelsesforløb, der giver bedst mulig værdi og passer til eleven og virksomhedens profil og kompetenceområder

14 Elektrikeruddannelsen i dag
87 % 9 % 1 % 3 % Som I kan se på procenttallene ude til højre, så er det kompetencerne i specialet, Installationsteknik, som helt overvejende sendes ud i branchen med de nye svende, mens de kompetencer, der ligger i de tre specialer, styring- og reguleringsteknik, Kommunikationsteknik og bygningsautomatik, ikke kommer ud i branchen. Og så I kan se på næste slide, så er der behov for at få en brede vifte af kompetencer ud i branchen end dem, som ligger i Installationsteknik. Der er ikke procent på el-montøren, da det er under 1 pct., som tager denne afstigningsmulighed.

15 Omsætning i elbranchen fordelt på markedsområder
Som I kan se, har udviklingen side 2009 betydet, at virksomheder bliver mere og mere differentierede, og at installationsarbejdet i dag kun udgør ca. 48% af branchens omsætning. Derfor viser udviklingen i branchens omsætningsprofilen, at branchen har et bredere og mere specialiseret behov for kompetencer end dem, som ligger i installationsspecialet. Den ny elektrikeruddannelse har det formål at kunne tilgodese kompetencebehovet ved alle type virksomheder i el-branchen. Kilde: TEKNIQ, medlemsundersøgelse Note: Vægtet efter virksomhedsstørrelse. Butikssalg er inkluderet i traditionelt installationsarbejde. I 2014 udgjorde butikssalg 1 procent.

16 Den ny elektrikeruddannelse
Et hurtigt overblik

17 Ny elektrikeruddannelse
Elektrikeruddannelsens varighed er 4 – 4½ år Antallet af skoleuger uger Grundforløb på 20 uger – 20 ugers uddannelsesspecifik uddannelse Grundforløbsprøve Ved optagelsen på den ny elektrikeruddannelses hovedforløb kræves: Matematik på D-niveau Fysik på E-niveau Dansk på E-niveau Certifikater – førstehjælp, brandbekæmpelse, arbejde nær ved/under spænding, rulle-bukkestillads (el-sikkerhedsbevis) De første 2½ år er fælles for alle – omfatter grundforløb til og med H1 + efterfølgende praktik Herefter 2 skoleperioder med frit valg mellem 28 moduler af en varighed på 4 uger. Varigheden er som HIDTIL år. Der er som HIDTIL et antal skoleuger, der hedder uger. Der er stadig sådan, at alle kommer gennem de sammen 2½ årige basis forløb – og der er fortsat en afstigningsmulighed efter de 2½ år. Og som hidtil forventer vi, at det er ekstremt få, der skal bruge denne mulighed. Det nye er, at overgangskravene til H1 er hævet – og at der nu skal vælges mellem 28 moduler på H2 og H3.

18 Grundstruktur Som det ses af figuren, så er der som hidtil praktik mellem de forskellige skoleperioder. Det nye er, at vi har prøvet at samle skoleugerne, og at svendeprøve er langt, så den som udgangspunk skal afholdes umiddelbart efter afslutningen af H3. Formålet er, at I får en bedre planlægningshorisont – og dermed endnu mere værdi af at have en lærling. I alt skoleuger

19 Hvorfor moduler ? Nu kommer så det, som er det afgørende ny i den ny elektrikeruddannelse – modulerne.

20 Ny elektrikeruddannelse - Moduler
Moduler gør det muligt at specialisere sig inden for et bestemt kompetenceområde fx automatisering eller følge et spor, der giver en mere bred elektrikerprofil Modulopbygning gør det muligt for virksomhed og lærling at designe en uddannelse målrettet virksomhedens behov/lærlingens interesser Der kan hurtigt udvikles nye moduler, hvis der er behov for det Modulerne kan fx være design og styring af lys, intelligente bygningsinstallationer, styring og regulering af automatiske anlæg, integration af sikringsanlæg, robot elteknik, cleantech m.v.

21 Modulvalg Virksomhed og lærling vælger sammen moduler ved indgåelse af uddannelsesaftalen Virksomheder skal godkendes i forhold til, om de har opgaver, der passer til modulerne – fx 2 ud af 4 valgte moduler skal matche virksomhedens opgaver Modulvalget vil fremgå af et bilag til uddannelsesaftalen Uddannelsesaftalen og bilaget sendes til skolen Lærlingen og virksomheden har mulighed for omvalg senest 1 mdr. efter H1 – omvalg senere end efter 1 mdr. efter H1 skal aftales med skolerne Ved omvalg af moduler skal der - som i dag - laves tillæg til uddannelsesaftalen Varigheden af den samlede praktikperiode afhænger af lærlingens modulvalg Pointen er her, at det er jer, som virksomheder, der nu kan vælge moduler – altså designe lærlingens uddannelse, så den passer til kompetencebehovet i jeres virksomheder.

22 Muligheder for de forskellige målgrupper
Struktur Muligheder for de forskellige målgrupper

23 En elektrikeruddannelse – flere målgrupper

24 De første 2½ år - ens for alle
Omfatter grundforløb til og med H1 + efterfølgende praktik Fagligt indhold: El-teori og installationsteknik Grundlæggende automatik Kommunikationsnetværk Måleteknik, dokumentation, kvalitetssikring og el- sikkerhed Kundeservice og hele tekniske løsninger Alle skal op til en H1-prøve Mulighed for afstigning med svendeprøve = Installationsmontør

25 En elektrikeruddannelse – flere målgrupper

26

27

28

29 Minimumskrav til valg af moduler
Moduler på de enkelte spor: Hvert modul afsluttes med en prøve (skriftlig/praktisk/ mundtlig) og skal bestås med minimumkarakteren 2 Type Moduler Krav Elektriker 4 år 4 Mindst 1 modul på niveau 2 Elektriker 4 ½ år 5 Mindst 1 modul på niveau 3 Talentspor 4 ½ år Mindst 3 moduler på niveau 4 Eux-elektriker 5 år Minimumskravene er lagt ind for at få I kan få et tilstrækkeligt højt faglig niveau i uddannelsen – og i skolernes udbud.

30 Bliv ikke bange  Fortsat være muligt fx at uddanne installations- elektriker: Modul 1.3 Automatiske anlæg i bygninger Modul 1.4 Intelligente bygningsinstallationer Modul men kun halvdelen – fejlfinding Fleksibilitet/tilvalg 1 modul ekstra Dvs. højere kompetenceniveau end i dag Det kan være svært sådan lige her i dag at overskue modulstrukturen, men så skal I bare tænke på, at I får mere kvalitet og høje faglig niveau end i dag, hvis I har fx en installationstekniker – det viser power pointen. Og når I ikke skal være bange , så er det også her, at I skal være opmærksom på, at I altid kan vælge op til 2 moduler inden for områder, hvor I ikke har arbejdsopgaver. På den måde kan I få uddannet en lærling inden for kompetenceområder, som I allerede er i gang med.

31 En elektrikeruddannelse – flere målgrupper

32 Installationsmontøren – hvad kan han?
Installere almindeligt forekommende installationer bl.a. stik- eller hovedledninger, målerafsætning, føringsveje samt tilslutte tilhørende kabler og ledninger. Installere og tilslutte tavler, elinstallationer, enkle intelligente installationer, enkle styringsanlæg, belysning samt brugsgenstande. Installation af forskriftsmæssig beskyttelse mod direkte og indirekte berøring. Installere og tilslutte enkle automatiske anlæg, motorinstallationer samt ventilationsanlæg. Udførelse af enkle kommunikations- og antenneløsninger. Udføre målinger på installationer og enkle anlæg i forbindelse med kvalitetssikring og fejlfinding, samt udarbejde teknisk dokumentation, brugervejledninger og vedligeholdelsesplaner. Kommunikere med og vejlede kunder og brugere om enkle tekniske løsninger og funktioner med henblik på information og salg.

33 En elektrikeruddannelse – flere målgrupper

34

35 En elektrikeruddannelse – flere målgrupper

36 En elektrikeruddannelse – flere målgrupper

37 Skolehjem – ingen udgift
Regler Har skolehjem TEC (i Valby og Bispebjerg) Tech College Aalborg ESnord Hadsten (bygger 100 nye i år) SDE Herningsholm EUC Syd (i Sønderborg, Haderslev og Tønder) Selandia CELF EUC – Nordvestsjælland Skive Roskilde Hansenberg Rybners (Hermitage) Tradium (anvender et motel) Virksomheden får refunderet udgifter til skolehjem fra 1. januar 2015 via AUB, hvis: Lærlingens transporttid til skolen er på mere end 5 kvarter med offentlig transport Virksomheden benytter retten til frit skolevalg og lærlingen derfor skal bo på skolehjem Fx hvis en lærling og en virksomhed vælger et modul på en anden skole

38 Svendeprøve

39 Svendeprøven Samlet varighed af svendeprøven: 3 uger.
Svendeprøven er en projektopgave. Udføres i teams på 1-3 personer med klar rollefordeling, så der kan gives individuelle karakterer. Projektet kan udføres på 3 uger uden forudgående forberedelse (udover at gennemføre sin uddannelse naturligvis). Lærlingen vælger mindst to moduler, som projektet tager udgangspunkt i. Har lærlingen valgt og bestået et eller flere moduler på høj- eller talent-niveau, skal de indgå i svendeprøven.

40 Svendeprøven – Indhold i projektet
Problemstilling og formål med projektet Indhold af projektet, herunder mulige tekniske løsningsmodeller Beskrivelse af fysisk/praktisk opgave/projekt/ installation, der vil blive udført Forslag til dokumentation, kvalitetskontrol, vedligeholdelsesplan og brugervejledning for de valgte løsninger Oversigt over hver lærlings valgte moduler Oversigt over, hvilke delelementer den enkelte lærling har ansvaret for

41 Svendeprøven – Eksamination
Projektbeskrivelsen sendes til skuemestre senest dagen efter, at den er godkendt. Der er to skuemestre til selve svendeprøven – som foregår over 1 dag. Hvis mere end 16 lærlinge over to dage. 20 min. eksamination inkl. votering pr. lærling Lærlingene indleder med at fremlægge deres projekt og overhøres derefter af faglærer og skuemester. Den mundtlige overhøring skal sikre en individuel bedømmelse af hver lærling, herunder individuel bedømmelse af de el-faglige kompetencer.

42 Svendeprøve – karakter
To karakterer el-faglig løsning – 80 % innovativ løsning – 20 % Begge karakterer skal være mindst 02 Udmærkelser: 7-9,9: ”Veludført” 10-11,9: ”Særdeles veludført” 12: ”Fremragende” Der nedsættes selvstændig udviklingsgruppe om svendeprøven

43 Overgangsordning

44 Overgangsordning Optag på den nye elektrikeruddannelse pr. 1. august 2015 Det faglige udvalg har aftalt med alle skoler: At alle lærlinge, der ikke er påbegyndt H1 1. januar 2016, flyttes over på den nye elektrikeruddannelse

45 Nye aftaler til gammel uddannelse
Virksomheder som indgår nye aftaler med elever, som allerede er i gang med hovedforløbet skal bruge: Den nuværende elektrikeruddannelse Disse virksomheder skal godkendes til den ”gamle” uddannelse med specialer.

46 Markedsføringssite Elektrikeruddannelsen.dk

47

48 Virksomhedssiden

49 Uddannelsesaftale med bilag med modulvalg
Skolers udbud af moduler Dine og lærlingens valg af moduler Uddannelsesaftale OG bilag med de valgte moduler Dette system er udviklet for, at I skal bestemme, hvilke moduler, som I skal have – det skal ikke være skolen, der bestemmer, hvilke moduler, som I skal vælge. Derfor er systemet bygget sådan op, at det kombinere SKOLERNES UDBUD med JERES VALG AF MODULER. Derfor er det, som I skal se nu en proces, hvor I som HIDTIL udfylder en uddannelsesaftale, og hvor der så OGSÅ vælges moduler, således, at processen slutter med, at I får en uddannelsesaftale og et bilag, som I kan printe, skrive under og sende til skolen.

50 Udover denne site målrettet virksomheder – jer, så kommer der en markedsføringssite, som retter sig mod de unge, lærlingen, skoler – og som I selvfølgelig også kan bruge. Siden skal bygge på den identitet, som der ligger i vores branche-film, El-branchen: vi tænker bag facaden. Nu vil René gå igennem sitet og vise jer, hvordan det fungere. René har inviteret firmaet, som har bygget den digitale løsning – så er der også expert hjælp med det sammen, hvis noget MOD forventning skulle gå galt  . NB vi ser skolehjem. *) RØDT ved obligatorisk og folde ud, hvis den skal bruges ellers bare en overskrift

51 Frokost 12:00-12:24 Tid Emne 10.00 – 12.00 Ny elektriker uddannelse v/ Faglig Udvalg Baggrund, struktur, svendeprøver, overgangsordning m.v. 12.00 – 12.45 Frokost 12.45 – 13.15 Forsat – Ny elektrikeruddannelse v/ Faglig Udvalg 13.15 – 13.45 Ny Forlagsportal – v/ Kenneth Hansen, EVU

52 Velkommen tilbage

53 Ny elektrikuddannelse - forsat
Tid Emne 10.00 – 12.00 Ny elektriker uddannelse v/ Faglig Udvalg Baggrund, struktur, svendeprøver, overgangsordning m.v. 12.00 – 12.45 Frokost 12.45 – 13.15 Forsat – Ny elektrikeruddannelse v/ Faglig Udvalg 13.15 – 13.45 Ny Forlagsportal – v/ René Bugge, EVU

54 Ny forlagsportal Tid Emne 12.45 – 13.15 Forsat – Ny elektrikeruddannelse v/ Faglig Udvalg 13.15 – 13.45 Ny Forlagsportal – v/ Kenneth Hansen, EVU 13.45 – 14.15 Erhvervsrettet innovation – v/ Kristian Stagis, TEC Vi foretrækker, at I stiller spørgsmålene under vejs, men selvfølgelig styre det lidt, så vi kommer gennem programmet.

55 Linket til systemet

56

57

58

59 Erhvervsrettet innovation
Tid Emne 13.15 – 13.45 Ny Forlagsportal – v/ René Bugge, EVU 13.45 – 14.15 Erhvervsrettet innovation – v/ Kristian Stagis, TEC 14.15 – 15.00 Pause Vi foretrækker, at I stiller spørgsmålene under vejs, men selvfølgelig styre det lidt, så vi kommer gennem programmet.

60 KRISTIANS SLIDES

61 Pause Tid Emne 13.45 – 14.15 Erhvervsrettet innovation – v/ Kristian Stagis, TEC 14.15 – 15.00 Pause 15.00 – 15.30 Velkomst og introduktion på Workshops – de forskellige undervisere Vi foretrækker, at I stiller spørgsmålene under vejs, men selvfølgelig styre det lidt, så vi kommer gennem programmet.

62 Workshops Tid Emne 14.15 – 15.00 Pause 15.00 – 15.30
Velkomst og introduktion på Workshops – de forskellige undervisere 15.30 – 16.00 Vi går i samlet flok over til Food College Vi foretrækker, at I stiller spørgsmålene under vejs, men selvfølgelig styre det lidt, så vi kommer gennem programmet.

63 FOOD COLLEGE Tid Emne 15.00 – 15.30 Velkomst og introduktion på Workshops – de forskellige undervisere 15.30 – 16.00 Vi går i samlet flok over til Food College 16.00 – 21.30 Velkomst og opdeling i teams – Introduktion og samarbejde med at fremstille middag og derefter nyde maden og kollegialt samvær. Vi foretrækker, at I stiller spørgsmålene under vejs, men selvfølgelig styre det lidt, så vi kommer gennem programmet.

64 Program - onsdag Tid Emne 9.00 – 12.00 Undervisning i workshops
12.00 – 12.45 Frokost 12.45 – 15.30 15.30 – 18.30 Leverandør messe 18.30 – 21.30 Festmiddag

65 Program - torsdag Tid Emne 9.00 – 12.00 Undervisning i Workshops
12.00 – 12.30 Frokost/sandwich 12.30 – 13.00 Afslutning ved TEKNIQ og DEF samt EVU Uddeling af beviser Evaluering af uge 26 – I modtager alle en mail torsdag kl. 13:00, hvor I beder om at give feedback af bl.a. programmet, indholdet og afviklingen af workshops.

66 Farvel og på gensyn 2016 Svendborg


Download ppt "Faglæreruddannelse - 2015 TECH COLLEGE Aalborg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google