Jeppe Gustafsson Aalborg Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uddannelse til tværfaglighed
Advertisements

Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Lederudvikling.
TeleCare Nord Telehomecare i fuld skala
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Produktion og Logistik
Udvikling og implementering af en kommunal model for
”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien”
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Christian Worm – Direktør i Koncern Plan, Udvikling.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Afdelingsleder Morten Freil
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Kodeks for offentlig topledelse
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Lektor Jeppe Gustafsson Aalborg Universitet
Ledelse på tværs World Café. Region Midt v/professor Janne Seemann
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hovedpunkterne i en ny strategi
Indhold, indsatser, implementering
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
UNIK 16. maj 2011 Shared care-platform for kronisk syge Chefkonsulent Tove Lehrmann, Region Syddanmark.
KL´s visioner for kroniske patienter
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
organisatoriske kompetencer
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
Den gode overlevering og samarbejde på tværs
Temadag om selvmord og selvmordsforsøg Patientombuddet Behandlingskæden, der kan sikre patientforløb på tværs Center for selvmordsforebyggelse, Psykiatrien.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
DET KOMMUNALE SAMARBEJDE
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Patientens rejse i sundhedssektoren -
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Jeppe Gustafsson Aalborg Universitet Erfaringer fra TELEKAT projektet Projektet er et 3-4 årigt innovationsprojekt Aktionsforskning og case study Jeppe Gustafsson Aalborg Universitet

TELEKAT-projektets formål At udvikle nye telehomecare teknologier til kroniske syge – i et samarbejde mellem private virksomheder, sundhedsprofessionelle, patienter, pårørende og vidensinstitutioner At fremme egenbehandlingen i eget hjem og forbedre patientuddannelsen At udvikle nye forebyggende pleje- og behandlingskoncepter for KOL-patienter på tværs af sektorer med støtte af telehomecare teknologi At udvikle en elektronisk platform til videndeling og informationsudveksling og forbedre samarbejdet mellem parterne

Centrale parter i KOL netværket (et systemisk netværk) 3

Telekats billede af KOL netværket Kronikerenheden Sundhedsaftaler KOL forum Pårørende Private IT-leverandører Private IT-leverandører Projekt team med deltagere fra fire institutter

Netværkssamarbejde om innovation 1. Fragmenteret innovation Hver part udvikler sin delopgave baseret på world class udvikling i specialet Directional innovation 2. Systemisk innovation Samarbejde mod fælles vision og integrerede koncepter og processer på tværs i netværket Intersectional innovation Netværkssamarbejde om innovation

Intersectional innovation overlap gaps (revner) Intersectional innovation Faglig fordybelse Directional innovation Jeppe Gustafsson

Praksisfællesskab Hvor en række aktører, der står med ensartede udfordringer og praksis danner netværk omkring videndeling og kompetenceudvikling Fagprofessionelle foreninger/selskaber/grupper, ledernetværk, netværk af udviklingskonsulenter, kvalitetseksperter m.v. Netværksprocesser vedrører udveksling af information, erfaringer, fiduser, teoretisk viden og ideer samt fælles uddannelsesaktiviteter Visionen er at fællesskabet stadig udvikler de enkelte aktørers kompetencer www.Portal Jeppe Gustafsson

Isomorft netværk Hvor en række (geografisk) adskilte parter med ensartede opgaver samarbejder om opgaver de selv har brug for at løse Tværkommunalt samarbejde, samarbejde på tværs af sygehuse eller samarbejde på tværs uddannelsesinstitutioner, m.v. Netværksprocesser vedrører udvikling af parternes produkter/ydelser og interne processer Visionen er at hjælpe hinanden til billigere og bedre løsninger af parternes respektive opgaver Netværksenhed Jeppe Gustafsson

Netværkssamarbejde om innovation 1. Fragmenteret innovation Hver part udvikler sin delopgave baseret på world class udvikling i specialet Directional innovation 2. Systemisk innovation Samarbejde mod fælles vision og integrerede koncepter og processer på tværs i netværket Intersectional innovation Netværkssamarbejde om innovation Praksisfællesskaber Isomorfe netværk IO-projekter på tværs Systemiske netværk

Interorganisatoriske projektnetværk Hvor en række (komplementære) parter i et interorganisatorisk felt sammen gennemfører et projekt Udviklingsprojekter, pilotprojekter, forskningsprojekter IO-Projekt Netværksprocesser vedrører et fælles projekt, fra start til slut Visionen er at gennemføre opgaver som ligger uden for den enkelte parts kompetencer og muligheder Jeppe Gustafsson

Systemisk netværk Hvor en række parter samarbejder om en værdikæde/ ”totalopgave”, som går på tværs af et interorganisatorisk felt (strategiske alliancer) Netværk om patientforløb, f.eks. KOL (Telecare Nord), samspilsramte børn og unge,, integration, aktivering af ledige m.v. Netværksprocesser vedrører workflow, logistik og innovation i kæden/ totalopgaven Netværksvisionen er en velkoordineret og integreret værdikæde Jeppe Gustafsson

Top down strategier - oplevet pres fra moderorganisation Parternes professionelle mentale modeller Moderorganisationerne presser parterne til at fokusere på egen enheds resultater Moderorganisationerne presser parterne til både at fokusere på egen enheds resultater og på sammenhæng på tværs Parterne tænker monofagligt uden visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 1. Fragmenteret innovation Hver part udvikler sin delopgave baseret på world class udvikling i specialet Directional innovation 2. Interface innovation Interface samarbejde, forbedringer i logistik, administration og kommunikation Parter tænker tværfagligt og har visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 3. Konkurrerende innovationer Parterne søger at nå dominans i netværket og skabe netværksløsninger i egen logik, Tilpasning, påvirkning og flux på netværksniveau 4. Systemisk innovation Samarbejde mod fælles vision af integrerede behandlingskoncepter og processer på tværs i netværket Intersectional innovation

Der var fire konkurrende netværksløsninger (situation 3) Hvordan er det gået? Bag ”innovationsscenen” har parterne løbende foretaget directional innovation (situation 1) Projektet har været en anledning til elementer af interface-innovationer (situation 2) Der var fire konkurrende netværksløsninger (situation 3) En prototype var baseret på en hospitalslogik, hvor patienterne blev monitoreret af sygehusets KOL-laboratorium En prototype var baseret på hjemmesygeplejens logik og blev monitoreret af et team af hjemmesygeplejersker En prototype blev monitoreret af det kommunale sundhedscenter og var baseret på dettes logik En prototype var monitoreret af patientens praktiserende læge, ud fra princippet om, at det er praksislægen, der koordinerer behandlingen af sine patienter. Men der var samtidig væsentlige elementer af systemisk-innovation i form af intersectional innovation i form af tiltag til integration af parternes behandling og koncepter (situation 4)

Mod slutningen af projektet i Aalborg trak processen i retning af forsøg på at indsnævre og fokusere på netværksløsninger baseret på egen logik (situation 3) med henblik på at skabe styrke til at gå fra pilot til drift i større skala Fare for ”death by delivery” Behov for netværksledelse ud over innovationsfasen. Hvem kan det? Behov for at skabe forbindelse mellem bottom up og top down strategiudvikling Udvikling af tværgående processer og tilpasning af parternes roller og opgaveløsning kan kun konkretiseres bottom up men lykkes kun hvis det spiller sammen med top down strategier Efter en række dialoger og forhandlinger er projektet ved at blive rullet ud i hele Region Nord

Evne til skabe fornyelse Top down strategier - oplevet pres fra moderorganisation Parternes professionelle mentale modeller Moderorganisationerne presser parterne til at fokusere på egen enheds resultater Moderorganisationerne presser parterne til både at fokusere på egen enheds resultater og på sammenhæng på tværs Parterne tænker monofagligt uden visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 1. Fragmenteret innovation Hver part udvikler sin delopgave baseret på world class udvikling i specialet Directional innovation 2. Interface innovation Interface samarbejde, forbedringer i logistik, administration og kommunikation Parter tænker tværfagligt og har visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 3. Konkurrerende innovationer Parterne søger at nå dominans i netværket og skabe netværksløsninger i egen logik, Tilpasning, påvirkning og flux på netværksniveau 4. Systemisk innovation Samarbejde mod fælles vision af integrerede behandlingskoncepter og processer på tværs i netværket Intersectional innovation Evne til skabe fornyelse

Evne til at organisere drift Top down strategier - oplevet pres fra moderorganisation Parternes professionelle mentale modeller Moderorganisationerne presser parterne til at fokusere på egen enheds resultater Moderorganisationerne presser parterne til både at fokusere på egen enheds resultater og på sammenhæng på tværs Parterne tænker monofagligt uden visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 1. Fragmenteret innovation Hver part udvikler sin delopgave baseret på world class udvikling i specialet Directional innovation 2. Interface-innovation Interface samarbejde, forbedringer i logistik, administration og kommunikation Parter tænker tværfagligt og har visioner om integration af behandlingskoncepter på tværs 3. Konkurrerende innovationer Parterne søger at nå dominans i netværket og skabe netværksløsninger i egen logik, Tilpasning, påvirkning og flux på netværksniveau 4. Co-innovation Samarbejde mod fælles vision af integrerede behandlingskoncepter og processer på tværs i netværket Intersectional innovation Evne til at organisere drift

Implikationer for netværksledelse i systemiske netværk Et kapløb mellem udviklingen i 1) faglig viden og 2) patienternes forventninger om integrerede, sammenhængende patientforløb Det er et kapløb uden fikseret mållinje Man kan derfor ikke finde et stabilt niveau, hvor man kan få hold på strukturer, systemer og processer i netværket Dynamisk balance Et temporært vidensmønster Temporært dominansmønster, temporært afstemt ”netværksledelse” af drift Netværksledere må være i stand til løbende at identificere og facilitere dynamiske balancer omkring duelige magt-videnmønstre

Fragmenteret innovation Parternes organisatoriske kontekst Parternes mentale modeller Moderorganisationerne presser parterne til at fokusere på egen enheds resultater Moderorganisationerne presser parterne til både at fokusere på egen enheds resultater og på sammenhæng på tværs Parterne tænker monofagligt Fragmenteret innovation (kvadrant 1) Interface innovation (kvadrant 2) Parter tænker tværfagligt og har visioner om integration på tværs Konkurrerende innovationer (kvadrant 3) Systemisk innovation (kvadrant 4) Evne til drift Evne til fornyelse