Hvad kendetegner den gode selvbetjeningsløsning – og hvordan sikrer vi kvaliteten i praksis? Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Bølgeplan 3 Udlån og udleje af lokaler og ejendomme
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Om brugervenlighed -og venlige brugere. Agenda  Fokus på brugerne – ikke på brugervenlighed!  10 år med brugervenlighed – har fokus flyttet sig?  Evidensbaseret.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
PRESENTATION TITLE AUTHOR NAME 3. JANUAR 2011 DOS & DON’TS - Almindelig sund fornuft?  Ja, men det giver brugervenlighed, og vi glemmer det ofte! - Fælles.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Nyt om borger.dk september 2010
Offentlig Integrationsmodel (OIM)
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Kommunikation i projekter
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Organisation og kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Udviklingstarget for portaler og portalservices Resume: Indstilling til SG og overdragelse til OIM.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Obligatorisk digital selvbetjening
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Indhold, indsatser, implementering
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Fællesoffentlige grunddata - program, datafordeler og model David Graff Nielsen Digitaliseringsstyrelsen.
Digitaliseringsstrategiens erhvervsrettede initiativer 27. Februar 2013, Torsten Grunwald, Virk.dk, Erhvervsstyrelsen.
Præsentation for PBJ Gisla Soltau Faber Erhvervsstyrelsen.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Borgerservice og Biblioteker
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Digitalisering i den offentlige sektor
Introsidernes betydning
Hvad er Virk? Er det en portal? Er det en linksamling?
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Hvad kendetegner den gode selvbetjeningsløsning – og hvordan sikrer vi kvaliteten i praksis? Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger Morten Meyerhoff Nielsen Konference for digital kommunikation Odense, 27. januar 2013

BAGGRUND

Screeninger af offentlige selvbetjeningsløsninger siden 2010 Udfordringer med brugervenlighed og tilgængelighed Obligatorisk selvbetjening Brug for at lave bedre løsninger med fokus på: 1)brugeren dvs. behov, forventning og oplevelse 2)forretningen dvs. behov, effektivisering Forankret i eksisterende krav og beslutning fra styregruppen for det fællesoffentlige digitaliseringsstrategi

FORMÅL

Udviklingsvejledningen skal specificere, forpligtende og ønskelige krav til selvbetjeningsløsninger for at understøtte effektiv administration og sikre brugervenlige og tilgængelige selvbetjeningsløsninger. Uden vejledningen bliver det sværere at nå i målVejledningens sætter gang i en positiv spiral

Vejlednings målgrupper Beslutningstagere (adresseret) Digitaliseringskonsulenter, projektledere (adresseret) It-leverandører, programmører, arkitekter (indirekte) Beslutnings- tagere Projektledere Programmører og arkitekter Stigenden informationsniveau

Vejledning og målgrupper VI SKAL HAVE UDVIKLET EN ELLER FLERE LØSNINGER i EN FART – UD FRA EN FÆLLES STANDARD. DET SKAL VÆRE EN FORDEL FOR MIG OG MIN FORRETNING AT FØLGE STANDARDER – PROGRAMMØRE / ARKITEKTER SKAL NEMT FINDE DET DE HAR BRUG FOR FJERN UNØDVENDIGE RISICI – JEG VIL HAVE SIKKERHED FOR AT DET VIRKER. HAR JEG SET EN LØSNING HAR JEG SET DEM ALLE. DET ER NEMT. STANDARDER SKAL UDBREDES OG BRUGES – SÅ MANGE SOM MULIGT. Leverandør: Fx KMD, Dafolo Slut-bruger: Fx borger, virksomheder Projektleder: Projektansvarelige Standard-ejer: Fx DIGST, virk.dk, borger.dk Beslutningstager: Fx Myndigheder … en rød tråd fra screeninger, via klarmelding af obligatorisk selvbetjening, til vejledningen…

UDVIKLINGSVEJLEDNING SNEAK PREVIEW

Indholdskoncept Du-form. ”Det er dit ansvar, at…” Følger borger.dks skriveguide FRA 30. APRIL 2013

Vejledningsindhold og opbygning

Gode eksempler, værktøjskasse og tjeklister

Selvstændigt & integreret i OIO Arkitekturguiden

Sprog Skriv til din målgruppe: Brug de gældende skrivevejledninger og målret dine tekster til din målgruppes behov Undgå kancelli- og lovsprog: Skriv letforståeligt og forklar alle fagudtryk Vejled brugerne: Skriv handlingsanvisende og hjælp brugerne trin for trin Giv meningsfuld feedback på fejl: Forklar brugerne, hvad de skal ændre for at komme videre

Design og flow Overhold designmanualer: Der findes manualer for de fællesoffentlige portaler. Hvilken manual der er gældende, afhænger af om din løsning er målrettet borgere, erhvervsliv eller begge (Fælles-offentligt krav) Opbyg et logisk forløb: Sørg for at løsningen opbrydes i et - for brugerne - logisk forløb og i et meningsfuldt og konsekvent design Optimér til forskellige platforme: Tænk interaktion og flow igennem i forhold til forskellige skærmstørrelser og devices Optimér til browsere: Du skal sikre dig, at design og flow fungerer på de mest udbredte browsere Vis din afsender: Lav et design, hvor den ansvarlige myndighed altid fremgår i brugerfladen

Data og funktionalitet Brug NemLogin: NemLog-in skal bruges, hvis løsningen kræver et log-in Genbrug data: Brugerfladen skal genbruge allerede eksisterende data i videst muligt omfang, så brugeren ikke skal oplyse dette Genbrug komponenter: Genbrug allerede udviklede komponenter i videst muligt omfang Optimér på tværs af platforme: Tænk din løsnings funktionalitet igennem i forhold til forskellige skærmstørrelser og devices, hvis der er behov for det. Brug fællesoffentlige, internationale og åbne standarder: Brug eksisterende standarder, så du sikrer, at løsningen kan samarbejde med eksisterende og fremtidige brugergrænseflader og løsninger Giv brugeren et resumé: Indtastede oplysninger skal opsummeres for brugeren, inden løsningen afsluttes Tjek oplysninger før indsendelse: Brugeren må først kunne indsende oplysninger, når alle påkrævede oplysninger er indtastet i løsningen Validér indtastede oplysninger: Brugerfladen skal validere indtastningsfelterne i videst mulige omfang, så risikoen for fejlindtastninger minimeres Tilpas efter besvarede spørgsmål: Løsningen skal i videst muligt omfang tilpasse spørgsmål efter allerede indtastede oplysninger Opbevar oplysninger sikkert: Du skal overholde persondatalovgivningen, cookielovgivningen og sørge for at opbevare følsomme oplysninger sikkert Brug tællerscript: Indsaml statistik om brugen af din løsning ved hjælp af et tællerscript

Tilgængelighed Gør din løsning opfattelig: Du skal præsentere og strukturere informationer i din brugergrænseflade på en måde, så det kan opfattes af brugerne og deres hjælpemidler Gør din løsning anvendelig: Navigation og elementer i din brugergrænseflade skal kunne bruges af de fleste. Det er ikke nok kun at tænke i interaktion med en mus Gør din løsning forståelig: Både indholdet i din selvbetjeningsløsning og interaktionen med den, skal være forståelig for brugeren Gør din løsning robust: Koden til løsningen skal laves sådan, at forskellige teknologier og programmer (fx browsere og skærmlæsere) kan aflæse indholdet nogenlunde pålideligt

UDVIKLINGSVEJLEDNING PROCES FOR FØRSTE VERSION OG VEDLIGEHOLD

Proces og produkt 30. April: Vejledningen offentliggøres Juli: Vejledningen opdateres på baggrund af erfaringer og input fra målgruppen. December: Vejledningen opdateres på baggrund af erfaringer og input fra målgruppen. Ultimo 2013: Den fremadrettet governance model, frekvens af opdatering og vedligeholdelse af vejledningen, samt budget og ansvar er besluttet.

For mere information Udviklingsvejledningen TBC TBC TBC Morten Meyerhoff Nielsen Mobil: Mail: LinkedIn: mortenmeyerhoff Digitaliseringsstyrelsen Landgreven 4, Postboks København K Telefon: Mail: Web: og FRA 30. APRIL 2013