Ari Páll Kristinsson Ari Páll Kristinsson Háskóli Íslands Stofnun Árna Magnússonar í íslenskum fræðum 3. september 2009 Ari Páll Kristinsson På hvilken.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Danskernes forestillinger om Island En spørgeskemaundersøgelse Jacob Thøgersen.
Tid til ledelse Henrik Leslye.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
All You can do is tickle it, and see how it jumps
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Hvordan gjorde vi i it- gruppen? - Præsentation af skema og resultater.
Konsensusprocessen.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Tillykke, du er et talent!
Udlands-semester i Moscow, Idaho Marc Andresen.
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Lovgivningsprocessen
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Kommunikationsplanlægning – herunder målsætninger mm.
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Løse projektideer til et samarbejde om dansk/svensk/norsk - Flere ideer. At udvikle en nabosprogsdidaktik i et synkront perspektiv, dvs. en videreudvikling.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Dansk udtale Danska hér og nú – 12. mars 2010 Félag dönskukennara
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Den Regionale LEAN Enhed
At tale om sexualitet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs 1.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
It i undervisningen Et møde for politikere og ledelsen på landets lærerseminarier. Foregår på Silkeborg seminarium den lørdag 26/ kl
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
1. marts 2016ODM forskningsvilkårSide 1 Hovedopgaver - forskning Et mere aktivt hovedmuseum! Generelt : SMK rådgiver og faciliterer dialog og videndeling.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
!! LOVGIVNINGS -PROCESSEN Offentligt og Synligt. 1. Behandlingen
Mobilitet over Atlanten - erfaringer fra DK-USA programmet
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Ordbank på Islandsk og dansk – Årstider/efterår (træ)
Vidensflow i VIA? - et projekt under VIAs strategiske pulje/rektoratet
Mere digital litteraturforsyning
Organisering Sproglærerforeningen er en faglig forening under Danmarks Lærerforening Hovedstyrelsen Fagudvalg: Engelsk Fagudvalg Tysk Fagudvalg Fransk.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Præsentationens transcript:

Ari Páll Kristinsson Ari Páll Kristinsson Háskóli Íslands Stofnun Árna Magnússonar í íslenskum fræðum 3. september 2009 Ari Páll Kristinsson På hvilken måte påvirker nye språkpolitikker det tradisjonelle språkrøktsarbeidet?

Islandsk Sprognævns forslag til ministeren for undervisning, forskning og kultur: Íslenska til alls = ”Islandsk til alt”, 93 sider. Præsenteret på sprognævnets konference på Den islandske sprogdag, 16. november 2008 Altinget vedtog det uændret den 12. marts 2009 som officiel islandsk sprogpolitik.

Ingen principændringer. Den traditionelle ideologi at bevare og styrke islandsk –Ingen ændringer i holdningen til korpusplanlægningen på det leksikalske niveau –Retskrivningen følger stadig etymologiprincippet –Ingen spørgsmålstegn ved valget af den sprogvarietet, der ligger til grund for standardsproget.

Altinget har nu for første gang fastslået den islandske sprogpolitik eksplicit. Dokumentet beskriver forholdsvis detaljeret mange vigtige måder og strategier for hvordan man kan føre sprogpolitikken ud i livet. Først og fremmest et strategidokument.

Kræver ikke nødvendigvis endringer i selve innholdet i det tradisjonelle islandske språkrøktsarbeidet innenfor språksekretariatet i Árni Magnússon-instituttet for islandske studier: –Gi veiledninger om språk og språkbruk til allmennheten, bistå terminologisk arbeid, vedlikehold av termbanken, publisere digitalt og trykt materiale (handbok i islandsk språkbruk, rettskrivningsordboken etc) …

Dokumentet gjør oppmerksom på flere typer oppgaver enn tidligere for styrkingen av islandsk. Mange av dem kan ikke implementeres innenfor språksekretariatet men vi kan måske bistå delvis som rådgivere: –Islandsk som andetsprog –Træning for tolker –Datamaskiner i skoler med islandsk grensesnitt M.m.

To punkt i sprogpolitikken, som har vakt opmærksomhed: Det islandske sprogs nuværende status indenfor lovgivningen. At man i islandske grundskoler underviser forholdsvis lidt islandsk (16,1 % af total undervisningstid i grundskolen) i sammenligning med norske (23 %) og danske (28,7 %).

Dokumentet foreslår at sprogsekretariatet deltager i et udvalg om islandsk i medierne.

Konklusjon: Vi bør fortsette med det tradisjonelle språkrøktsarbeidet på korpusområdet men vi bør også delta i samarbeid og nettverk om nye språkrøkts- og språkstyrkingsoppgaver.