Forældremøde om klassens forhold til alkohol, rygning og hash!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Thomas. B. Pedersen Lærer: Martin Glud
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Psykoedukation til unge i OPUS
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Darum skole 4. november 2013.
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
1 Socialrådgiver Rikke Holme Otterup Kommune Unge – Forældre – Skoler – Læge – Sygehus - Andre Opfølgning Fagligt beredskab Kontaktperson Handleplan Kommunalt.
Himmelev gymnasium & Ungeprojektet Uge
1.Lektion: Identitet i forandring
Forældredialog om alkohol
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
En undersøgelse om Trivsel, rygning, alkohol og stoffer
Hej 7. klasse… Jeopardy.
Hej 8. klasse… Jeopardy.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
 Jesper Snitgaard, SSP Konsulent  Bo Skov Jensen, Gadeplan Rusmiddelkursus ved SSP Køge.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
1 Social Pejling Evaluering 2011 Hvilken effekt?.
SSP Furesø Social pejling i praksis Som det er forsøgt i Furesø Kommune Du må meget gerne hente app’en ‘socrative student’. Den kan hentes til Iphones-
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Ungdomsliv.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Personlig stof- og alkoholpolitik
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Velkommen til Quiz om Rygning!!!.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Unge & Rygning: Forældres rolle
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Forældremøde om klassens forhold til alkohol, rygning og hash!

Program Velkommen – om dagens fokus Alkohol, tobak og hash Hvad er forældre bekymrede for? De sociale misforståelser Pause Klassens Reality Check Hvordan hjælper forældre unge til det sunde? Afslutning

Jeg spiser hash til morgenmad!

Jeg deler cigaretter med min mor!

Peter kan drikke 19 øl uden at blive fuld!

Formål med mødet Give jer viden om, at de unges misforståelser om andre unge er styrende for deres risikoadfærd. Give jer ideer til at holde fast i realiteterne og at korrigere de unges misforståelser. Give jer mulighed for at udveksle bekymringer, erfaringer og ideer.

Forbedre københavnernes sundhed Mange københavnske skolebørn har et stort forbrug af alkohol. Mange unge københavnere begynder at ryge i skolealderen. Mange unge københavnere har erfaring med hash.

Unge i København: Hvor gammel var du første gang, du var fuld? 15-årige i København, Sundhedsprofilen 2009

Unge i København: Har du været fuld indenfor den seneste måned? 15-årige i København, Sundhedsprofilen 2009

Alkohol blandt skolens elever* Fra august 2011 kan hentes tal fra Københavnerbarometeret, der viser adfærd for udvalgte årgange på den enkelte skole.

Unge i København: Ryger du? 15-årige i København, Sundhedsprofilen 2009

Rygning blandt skolens elever* Fra august 2011 kan hentes tal fra Københavnerbarometeret, der viser adfærd for udvalgte årgange på den enkelte skole.

Unge i København: Ryger du hash? 15-årige i København, Sundhedsprofilen 2009

Hash blandt skolens elever* Fra august 2011 kan hentes tal fra Københavnerbarometeret, der viser adfærd for udvalgte årgange på den enkelte skole.

Det sundhedsskadelige ved tobak Tobaksrygning er kræftfremkaldende, forringer iltoptagelsen og påvirker blodkredsløbet. Tobaksrygning er stærkt vandannende. Tidlig debut øger risikoen for sygdomme i en tidlig alder og for tidlig død.

Det sundhedsskadelige ved hash Forbrug af hash er sløvende og går ud over indlæringsevnen. Den sløvende virkning varer ved længe efter man har røget eller indtaget hash. Desuden er hash et illegalt stof og overtrædelse af loven om euforiserende stoffer er strafbart.

Det sundhedsskadelige ved alkohol Alkohol er et opløsningsmiddel – store doser påvirker teenager-hjernens udvikling. Tidlig debut øger risikoen for at udvikle et overforbrug.

Alkohol og teenagerens hjerne Hjernen modnes i teenageårene: Der sker ændringer i hjernens opbygning og funktion. Hjernen modnes og forandringen er dramatisk. Drukture skader mest: Store mængder alkohol på samme tid ser ud til at skade mest (mens moderate mængder fordelt henover en længere periode ikke påvirker i samme grad). De unge drikker stort set kun i weekender. Kilde: www.videnskab.dk/content/dk/blogs/hjernebloggen/alkohol_pa_hjernen_%E2%80%93_hvor_skidt_er_det

Alkohol og teenagerens hjerne Alkohol forstyrrer hjernens udvikling: Drukture påvirker områder, som er involveret i hukommelsen (hippocampus). Undersøgelser af unge, der drikker meget alkohol, viser, at området for hukommelse er mindre, og at de koncentrerer sig dårligere. Kilde: www.videnskab.dk/content/dk/blogs/hjernebloggen/alkohol_pa_hjernen_%E2%80%93_hvor_skidt_er_det

Hensigten er klar At unge helt undlader at drikke alkohol, mens de er i skolealderen – dvs. er under 16 år. At unge holder sig helt fra tobak og hash – både på kort og på langt sigt.

Realistiske mål Udsætte debut for alkohol - så tæt på 16/18 års grænsen som muligt. Moderat forbrug af alkohol - under 3-5 genstande ad gangen. Udsætte debut for rygning - så tæt på 18 års grænsen som muligt. Støtte ryge-stop - uanset alder. Afvikle et hash-forbrug - uanset alder.

Lov om alkohol, tobak og hash Tobaksvarer må ikke sælges til personer under 18 år. Unge under 16 må ikke købe alkoholholdige drikke og unge under 18 år må ikke købe drikkevarer med mere end 16,5% alkohol. Det er forbudt at indføre, udføre, sælge, købe, udlevere, modtage, fremstille og besidde hash. Straffen kan være bøde eller fængsel.

Om at have en teenager i familien Teenagealderen er præget af udvikling og løsrivelse fra barndommen og forældrene. Eksperimenterer med identitet og selvstændiggørelse. Orienterer sig mod næste fase: Ungdom. Orienterer sig mod jævnaldrende og ældre unge. En vis mængde risikovillighed er nødvendig.

Gruppesnak: Hvad er forældre bekymrede for?

Èt sæt spillekort i hver gruppe. Gruppesnak: Hvad er forældre bekymrede for? Grupper med 6-8 forældre. Èt sæt spillekort i hver gruppe. Kortene lægges op på bordet og gruppen udvælger tre kort, som udtrykker deres største bekymringer. (Skriv gerne nye kort.) Gruppesnak i 10-15 minutter. Opsamling – hver gruppe fortæller.

Risikoadfærd Risikoadfærd er adfærd, der umiddelbart eller på længere sigt kan medføre skader på en selv eller andre. Risikoen opfattes måske ikke som overhængende. Risikoadfærd skyldes ikke bare manglende viden, sociale problemer, dårlig opdragelse, aggressiv personlighed eller andre individuelle problemer. Risikoadfærd er i høj grad et socialt fænomen.

Leve op til sociale normer Mennesker er tilbøjelige til at ’glemme’ deres viden, værdier og holdninger, hvis de føler, at de afviger fra andre mennesker. Den enkelte søger ofte at leve op til forventninger, som man føler rettet mod sig fra andre, der betyder noget, for at opnå anerkendelse. At forsøge at leve op til de sociale normer er en naturlig menneskelig reaktion. Nogen kalder det ’gruppepres’, men i denne tænkning ser vi det som en nødvendig og menneskelig mekanisme.

Social Norms Theory Forestillinger om andres forventninger har en tendens til at være forvrængede. Forestillingerne kan være præget af sociale overdrivelser og ’flertalsmisforståelser’. Mange tror, at andre er meget mere risikovillige, end både de selv og de andre faktisk er. Man søger at leve op til det, man tror, er den accepterede adfærd. Konsekvensen er, at vi lever en mere risikabel dagligdag, end hvis vi var bedre til at pejle andres forventninger og holdninger. Kilde: www.socialpejling.dk

En Social Norms indfaldsvinkel Fokus på at afdække virkeligheden – og det sunde flertals adfærd. Kommunikerer og forstørrer det, som det sunde flertal faktisk mener og gør. Hvis flertallets adfærd ikke er sund? Kommuniker holdninger – for de kan være sunde, selvom handlingerne ikke er det. Så meget desto mere grund til at tage fat om snakken!

Forskning i Social Norms Ringstedforsøget, 2005. Et dansk forskningsprojekt, hvor man reducerede kriminalitet, vold, alkohol og rygning ved hjælp af en Social Norms indfaldsvinkel. Kilde: www.dkr.dk I USA er der adskillige forskningsprojekter, der viser, at en Social Norms indfaldsvinkel kan reducere rygning, alkohol- og hashforbrug i college- og highschoolmiljøer. Kilde: www.socialnorms.org.

PAUSE

Reality Check i klassen* Klassen har lavet et Reality Check. Her har de: Undersøgt hvad de tror, de andre i klassen synes om alkohol, rygning og hash. Undersøgt hvad de hver især synes om alkohol, rygning og hash, når det gælder dem selv. Analyseret forskelle og ligheder. Talt om udfordringer i fremtiden.

Alkohol i klassen* Tror du, at de andre i din klasse synes, det er ok at ….? Synes du, at det er ok for dig at …?

Rygning i klassen* Tror du, at de andre i din klasse synes, det er ok at ….? Synes du, at det er ok for dig at …?

Hash i klassen* Tror du, at de andre i din klasse synes, det er ok at ….? Synes du, at det er ok for dig at …?

Forældrenes indblanding* Tror du, at de andre i din klasse synes, det er ok at ….? Synes du, at det er ok for dig at …?

Opsamling på klassens Reality Check* Mange tror, at de andre er mere risikovillige, end de faktisk er. Mange vil ikke drikke til fester. De fleste vil ikke ryge – hverken til fest eller hver dag. De fleste vil ikke ryge hash.

2 minutters REFLEKSION: Hvorfor troede mange i klassen mon, at de andre er mere risikovillige, end de faktisk er?

Forældre som hinandens pejlemærker Forældregrupper er forskellige og de holdninger, der formuleres i gruppen præger forældrene hver især. Mange forældre er søgende og har ikke stejle holdninger, men forsøger at indrette sig efter det, der er de sociale normer i gruppen og i samtiden. Den enkelte forælder kan trække gruppen i en bestemt retning – fx kan en opgivende holdning hurtigt smitte.

Hvor går jeres grænser? Alkohol i 7., 8. og 9. klasse? Mængden af alkohol? Rygning som en del af fester eller hverdagen? Vandpiber, alko-pops, hashkager og andre ’snigere’? Alkohol og rygning til konfirmationsfester? Alkohol og rygning på ’Blå mandag’?

Hvad vil I lave aftaler om? At forældre er til stede ved fester? At forældre kontakter hinanden ved bekymring? At forældre taler med eget barn om, hvor meget der må drikkes – før hver fest? At forældre laver aftaler med eget barn om gå-hjem-tider? At forældre laver aftaler med eget barn om at blive hentet, om følgeskab eller anden sikker hjemtur? At opfordre skolen til 0-tolerance overfor alkohol, rygning og hash i skoletiden, på udflugter og på lejrskoler?

Hvordan holder I fast i aftalerne? Hvordan formidler I forældrenes aftaler til hele forældregruppen? Hvordan fortæller I jeres børn om aftalerne? Hvordan opfordrer I skolen til 0-tolerance overfor alkohol, rygning og hash i skoletiden, på udflugter og lejrskoler?

Farvel og tak 3 vigtige pointer - instruktørens loyale opsamling  Aftale om, hvornår emnet tages op igen. Hjælp? Skolens sundhedsplejerske Uturn.dk – rådgivning til unge og forældre STOP-linjen – 80 31 31 31 Egen læge

Kontaktinfo på SSP-konsulenten*