Lydavantgarden 1945-1960 3 retninger Musique concrète – 1948 Paris - RECORD Tape Music – 1951 New York - PLAY Elektronische Musik – 1952 Köln - PROCESS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode modtagelse og frivillig trivsel
Advertisements

-En lærerig arena for alle aldre
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Lyd i film.
A A R H U S U N I V E R S I T E T 1 Nordisk Institut Ole Togeby, Komposition Skriftlig fremstilling Komposition  1/ Min lillebror og jeg gik en gang ude.
½.
Musiksociologi Opsummering: Æstetik, performativitet, genreteori Vejledning.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad gør livet så værdifuldt?
27. Sep 2012 Line Fredens Violinist, kandidat og solistklasse
Scanning og opmærksomhed
5 psykologiske dimensioner af lyd
Murray Schafer - Soundscape
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Audiovisuel betydning
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Niveauer for læring i organisationen
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
Børns udvikling Tamim harise.
Det nye bibliotek & Lydens unikke egenskaber
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Digte om immigration i New York
Vi kommunikerer altid på flere niveauer samtidig.
John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007
Metaforik og alternative muligheder
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
Sonnenschein: Sound Design – The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema. Hvor kan man hente inspiration? fantasiens billedsprog dyrelyde.
Medier og Kommunikation, F2005
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
The 13 chapters Chapter titles from Lionel Giles' 1910 translation I. Laying Plans II. Waging War III. Attack by Stratagem IV. Tactical Dispositions V.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Om realisme. Realismebegreber ● Ligesom med modernismen er der mange bud på hvad realisme er, og folk taler ofte om forskellige ting, selvom de alle taler.
V. John Paulin Forår 2007 Design, Kommunikation og Medier, IT-Universitetet Oplæg af: Christie Andersen Jesper Høffner Krogh
Murray Schafer – The Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd. Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Præsentation af de blå Charme, selvtillid og lækkert hår Karrieremennesker Stor likvid beholdning Nyeste nye Jo større og bedre Stor kulturel indsigt.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Målrettet kommunikation
De 6 kerneprocesser i ACT
 .
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Kommunikation Modul A.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
402 – Guds kærlighed, hvis dybder her, 1, S1
Brian Svendsen og Hanne Larsen
608_Den himmelske lovsang 1, S1
Innovation.
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Lydavantgarden retninger Musique concrète – 1948 Paris - RECORD Tape Music – 1951 New York - PLAY Elektronische Musik – 1952 Köln - PROCESS

Avantgarden - I Musique concrète – 1948 Paris – RECORD Une musique d’Èpoque (en samtidens musik) Collager af reallyde, nye klippeteknikker 3 lydkategorier: omgivelser, stemmer, musik Objets sonores (klingende objekter) Objet trouvé (funden ting) Sillon fermé (lukket rille / loop) Lydforløb: ”attack, falloff, sustain, decay” Spolebåndopt., mic, grammofon, filtre, ekko Radiomusik Pierre Schaefer, Walter Ruttmann, Else Marie Pade (DK)

Avantgarden - II Tape Music – 1951 New York - PLAY Nye klanglige realiseringer Aleatoriske teknikker (vilkårlighed) Reallyde og elektroniske lyde Spolebåndoptager, grammofon, tonegen. Filmmusik Kollektivt arbejde Louis og Bebe Barron, John Cage, Morton Feldman, Otto Luenings, Vladimir Ussachevsky, Steve Reich

Avantgarden - III Elektronische Musik – 1952 Köln – PROCESS Nie erhörte Klänge (Aldrig før hørte klange) Serielle teknikker og ideologisk bevidst Elektroniske lyde (sinustoner og støj) Tone/støjgenerator, filtre, spolebåndoptager Klangorienteret, abstrakt, fri for følelser!? Koncertopførelser Rummusik: afspilles på mange højttalere Werner Meyer Eppler, Herbert Eimer, Karlheinz Stockhausen,

Murray Schafer - Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner hos komponisten

Murray Schafer - Soundscape Figure: Lyd(e) i fokus ; lyd(e) der tiltrækker sig opmærksomhed, ”lydmærke(r)”. Fx et dyrebrøl, en taledialog, et bilhorn. Ground: Konteksten; omgivende lyde / lyde i baggrunden. Fx cikader, regnvejr, knitrende ild. Field: Stedet hvor alle lyde forekommer; The Soundscape; ”lydscenen”. Fx ”i junglen”, ”i storbyen”, ”ved havet”.

Murray Schafer - Soundscape Sonological Competence: at kunne opfatte, analysere og designe/skabe/udtrykke lydscenarier. Pointe: For at kunne formidle en lyd må man kunne udtrykke og (gen)skabe den. Lydindtryk forbundet med analyse – Udtryk forbundet med design.

Murray Schafer - Soundscape 3-trins plan for lyddesign af soundscapes: The immediate: de lyde man skal lytte til/lægge mærke til. The support: Andre lyde i umiddelbar nærhed af de primære lyde. The background: lyde der sætter scenen, baggrundslyde, droner mm.