Brugsglæde og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Caseoplæg om Facebook.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Analyse af kvalitative data
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Professionel relationskompetence
Mads Clinton 31 år IT medarbejder Ansat i Pilgrim A/S Ved hjælp af lokalt retningsbestemt lyd fortælles en historie med relation til det specifikke sted.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Sprog/billeder på Internettet
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Når nettet kommer til stedet og stedet kommer på nettet.. så bliver verdenen at sammenligne med en stor usynlig hjemmeside, hvor: –lokaliteter er knap-områder.
Kognition, emotion, perception og Usability
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Brugsglæde Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Forretningsmodel.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Inquiry Based Science Education - IBSE
Snak med din sidemand om dette et par min.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
- et forsøg på en analyse
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Reflektion over jeres egen praksis
Hvis du ønsker at opnå fremragende
John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007
Brugsglæde og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Metaforik og alternative muligheder
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Usability ITU, forår : User Experience / Brugsglæde På jagt efter en mere helhedsorienteret forståelse af brugssituationen.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
Brugsglæde, troværdighed og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Brugsglæde og æstetik (+repetitioner) Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
SKABELON.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Best practice i sociale medier
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Brugsglæde og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen

Brugsglæde ”De praktiske, følelsesmæssige og hedonistiske udbytter der forbindes med et produkt” (Jordan) –Praktisk: Effektiv og nyttigt udbytte (”nemt”, ”stærkt”) –Følelsesmæssigt: humørpåvirkningen (”sjovt”, ”spændene”) –Hedonistisk: den sensoriske og æstetiske fornøjelse (”lækkert”, ”behageligt”, ”elegant”,”smukt”,)

De fire fornøjelser Physio-fornøjelser: berøring, smag, lugt.... Socio-fornøjelser: glæden i relationer til andre, inklusiv status og image. Psycho-fornøjelser: kognitive og emotionelle reaktioner, eksempelvis af at ”kunne”, ”engagement” Ideo-fornøjelser: fornøjelsen ved egne værdier og overbevisninger, eksempelvis ”økologisk bevidsthed”. Case: Digitalt billedbehandlingsprogram...

Norman´s 3 niveauer Fysisk design -> umiddelbar fremtrædelse, Funktionsdesign -> brugsglæde og duelighed, Refleksivt design -> Selvbillede, personlig tilfredsstillelse, minder

Umiddelbare fysiske reaktioner positivt: –tempereret varmt, lyst, søde smage og lugte, harmonisk musik og rytmiske lyde, kærtegn, smil, ”attraktive” mennesker, symmetri, runde bløde objekter... negativt: –ekstrem varme eller kulde, mørke, skarpt lys, høje lyde, menneskemasser, rådden lugt, fordærvet mad, bitter smag, skarpe objekter,tilskadekomne, slanger og edderkopper, afføring og opkast, kropsafsondringer...

Forførende design At skabe et følelsesmæssigt bånd til brugerne med ”overtalende” design Stimulere brugerens forestillinger 1) ”Lokke”: Fang opmærksomhed og giv et løfte 2) ”Relationsopbygning”: Opfyld nogle af løfterne og giv nye løfter 3)Tilfredsstillelse: Opfyld det endelige løfte og afslut på en mindeværdig måde

Karakteristika ved forførende design ”Lokker” Overrasker Skaber følelsesmæssig respons Udtrykker værdier eller forbinder sig med personlige mål Kræver en visionær designer på holdet

Julian Gardner, UNI-C hvad brugeren ser på en skærm, afhænger af, hvad han tænker på I 96% af tiden er de målorienterede brugere tager ofte til takke med det første, de finder, som løser deres opgave. finde ud af, hvad der har brugerens interesse, og med det som udgangspunkt prøve at ”sælge” relateret stof (Jared Spool) bruger vil hovedsageligt lader sig lokke til at gennemføre ekstra transaktioner, når de har indfriet deres oprindelige mål

Julian Gardner, UNI-C Biblioteks-case: ”Det sted, hvor man skal fange deres interesse for -service, er derfor det tidspunkt, hvor de kan have gavn af muligheden. Det er i forbindelse med reservering af en bog: Brugeren har nået målet, nemlig reserveret en relevant bog, så det er nu, han kan motiveres til at gøre noget ekstra ud over det på forhånd planlagte” –fra

Metodeovervejelser Faste opgaver ”tvinger” brugeren til at beskæftige sig med bestemte dele af hjemmesiden. Man får derfor ikke et tilstrækkelig klart indtryk af, hvad brugeren selv oplever som værende relevant. Ved at formulere faste opgaver ”afslører” testlederen, hvad hjemmesiden kan bruges til. Det interessante er imidlertid, om brugerne selv opdager mulighederne. Benytter man interviewbaserede opgaver, er det op til brugeren at definere, hvilke opgaver, der skal løses vha. af hjemmesiden. Fx kan man bede brugeren om at fortælle, hvad han sidst har brugt en given hjemmeside til og opfordre ham til at rekonstruere brugssessionen. Man fokuserer dermed på det, brugerne konkret anvender hjemmesiden til, i stedet for hvad det teoretisk set er muligt at bruge den til. På den måde undgår man at teste funktioner for funktionernes skyld.

Captology Dr. Foggs liste over frastødende web- elementer: Links that don't work (-1.3 on a 7-point credibility scale) Content that is rarely updated (-1.7) Links to sites that lack credibility (-1.8) Ads that are indistinguishable from content (-2.1) Fra hans bog: Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do

Smukt og enkelt Hvad er smukt? Alle vil have det ->Fra Achilles til Ipod ”Mangfoldighed i enkelhed” - Winckelmann ”Individuelt hvad der er smukt” ”Trends”, ”moder” og ”stilarter”

Troværdighed og skønhed e-handel afhænger af troværdighed Designkvalitet er fundet at have afgørende betydning for troværdighed Hvad er et troværdigt design? Skandinavisk publikum efterspørger ”rent” og ”enkelt” design, asiatisk publikum efterspørger oplevelser og mangfoldighed

Affektivt design Ikke bare et forsøg på at indbygge forældelse i produkter Moderne arkitektur vil skabe helhedsprægede oplevelser og være identitetsgivende Digitale produkter vil snart søge at gøre det samme

DELCA DisEmbodied Location-specific Conversational Agents: –en akustisk grænseflade til lokale ambient intelligente systemer –spøgelser som metafor: usynlige uforudsigelige menneskelige lang historie

Sporing af mobile enheder

Mikkel Holm Sørensen: Biomimetisk IT IT design modelleret efter komplekse adaptive systemer (biologiske) Keywords: Selvorganisering og autonomi IT designes, trimmes og vedligeholdes gennem bruger-IT symbioser: vi afhænger af IT services IT afhænger af vores brug

Livlige døde: DELCA Ghosts Samfund af adaptive virtuelle agenter, der stræber efter brugernes gunst Spøgelserne ’lever’ af at yde interessante og nyttige services: Survival of the funniest, coolest, most useful - whatever the means

Spøgelsernes drift Spøgelser stræber altid mod bedre ry, højere status og forbedrede evner Behovshierarki driver og guider spøgelsers udvikling

Interest Token Units (ITU) ITU’s er DELCA’s ‘økologiske’ valuta: –Måleenhed for pris på services –Måleenhed for spøgelsers præstationer –Måleenhed for spøgelsers status Spøgelser tjener ITU’s gennem –Implicit feedback: øget brug - øget indtjening –Eksplicit feedback: evaluering, straf og ‘tipping’ Brugere betaler spøgelser med købte, tjente og vundne ITU’s

Hartmann: Faceless Interfaces

Mikro - makro displays

Ghost t-shirts France Telecom

Holosonic sound

DELCA i 10 års perspektiv

Fra big brother til big mother Hvordan beskyttes individet? –(Radioavisen, P1, 11 Feb. 2004) –Hygiene Guard –Selvmonitorering (e.g. motionsprogrammer) –Medicinsk og genetisk overvågning –Mobil telefonovervågning (The Blair watch project) –videokameraer på offentlig grund Tilpasning versus internalisering af overvågning –

Forretningsudvikling Projektklynge 4-ugers perioden maj 2005 Undervisere: Nicolai Seest, David Madie (Start-up Company) og Jørgen Staunstrup my.ITU>Course base>Project Cluster: Business development of start up enterprisesy.ITUCourse base Kontakt Jørgen Staunstrup: / 7218 Information og matchmaking d. 21/4 kl. 14 – 15:30 3A01 Vil du vide mere om start og udvikling af din egen virksomhed er her et godt tilbud.