Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brugsglæde, troværdighed og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brugsglæde, troværdighed og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen."— Præsentationens transcript:

1 Brugsglæde, troværdighed og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen

2 Brugsglæde ”De praktiske, følelsesmæssige og hedonistiske udbytter der forbindes med et produkt” (Jordan) –Praktisk: Effektiv og nyttigt udbytte (”nemt”, ”stærkt”) –Følelsesmæssigt: humørpåvirkningen (”sjovt”, ”spændene”) –Hedonistisk: den sensoriske og æstetiske fornøjelse (”lækkert”, ”behageligt”, ”elegant”,”smukt”,)

3 De fire fornøjelser Physio-fornøjelser: berøring, smag, lugt.... Socio-fornøjelser: glæden i relationer til andre, inklusiv status og image. Psycho-fornøjelser: kognitive og emotionelle reaktioner, eksempelvis af at ”kunne”, ”engagement” Ideo-fornøjelser: fornøjelsen ved egne værdier og overbevisninger, eksempelvis ”økologisk bevidsthed”. Case: Flickr......

4 Norman´s 3 niveauer Fysisk design -> umiddelbar fremtrædelse, Funktionsdesign -> brugsglæde og duelighed, Refleksivt design -> Selvbillede, personlig tilfredsstillelse, minder

5 Umiddelbare fysiske reaktioner positivt: –tempereret varmt, lyst, søde smage og lugte, harmonisk musik og rytmiske lyde, kærtegn, smil, ”attraktive” mennesker, symmetri, runde bløde objekter... negativt: –ekstrem varme eller kulde, mørke, skarpt lys, høje lyde, menneskemasser, rådden lugt, fordærvet mad, bitter smag, skarpe objekter,tilskadekomne, slanger og edderkopper, afføring og opkast, kropsafsondringer...

6 Forførende design At skabe et følelsesmæssigt bånd til brugerne med ”overtalende” design Stimulere brugerens forestillinger 1) ”Lokke”: Fang opmærksomhed og giv et løfte 2) ”Relationsopbygning”: Opfyld nogle af løfterne og giv nye løfter 3)Tilfredsstillelse: Opfyld det endelige løfte og afslut på en mindeværdig måde Eksempel: Amazon

7 Karakteristika ved forførende design ”Lokker” Overrasker Skaber følelsesmæssig respons Udtrykker værdier eller forbinder sig med personlige mål Kræver en visionær designer på holdet Case: Lauritz.com

8 Julia Gardner, UNI-C hvad brugeren ser på en skærm, afhænger af, hvad han tænker på I 96% af tiden er de målorienterede brugere tager ofte til takke med det første, de finder, som løser deres opgave. finde ud af, hvad der har brugerens interesse, og med det som udgangspunkt prøve at ”sælge” relateret stof (Jared Spool) bruger vil hovedsageligt lader sig lokke til at gennemføre ekstra transaktioner, når de har indfriet deres oprindelige mål

9 Julia Gardner, UNI-C Biblioteks-case: ”Det sted, hvor man skal fange deres interesse for e-mail-service, er derfor det tidspunkt, hvor de kan have gavn af muligheden. Det er i forbindelse med reservering af en bog: Brugeren har nået målet, nemlig reserveret en relevant bog, så det er nu, han kan motiveres til at gøre noget ekstra ud over det på forhånd planlagte” –fra http://design.emu.dk/artik/03/12-persuasive.html

10 Metodeovervejelser Faste opgaver ”tvinger” brugeren til at beskæftige sig med bestemte dele af hjemmesiden. Man får derfor ikke et tilstrækkelig klart indtryk af, hvad brugeren selv oplever som værende relevant. Ved at formulere faste opgaver ”afslører” testlederen, hvad hjemmesiden kan bruges til. Det interessante er imidlertid, om brugerne selv opdager mulighederne. Benytter man interviewbaserede opgaver, er det op til brugeren at definere, hvilke opgaver, der skal løses vha. af hjemmesiden. Fx kan man bede brugeren om at fortælle, hvad han sidst har brugt en given hjemmeside til og opfordre ham til at rekonstruere brugssessionen. Man fokuserer dermed på det, brugerne konkret anvender hjemmesiden til, i stedet for hvad det teoretisk set er muligt at bruge den til. På den måde undgår man at teste funktioner for funktionernes skyld.

11 Captology Dr. Foggs liste over frastødende web- elementer: Links that don't work (-1.3 on a 7-point credibility scale) Content that is rarely updated (-1.7) Links to sites that lack credibility (-1.8) Ads that are indistinguishable from content (-2.1) Fra hans bog: Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do

12 Troværdighed, cf. Fogg m.fl. Design udseende46 % Informationsdesign/struktur29 % Informationsfokus25 % Hensigten/motivet16 % Anvendelighed af informationer14 % Nøjagtighed af informationer14 % Kendt navn - renomme14 %

13 Troværdighed, fortsat Reklamerne14 % Bias i informationerne12 % Tonen9 % Synlighed af sponsor9 % Funktionalitet af site9 % Kundeservice6 % Tidl. erfaringer med sitet5 % Læsbarhed4 %

14 Væsentlige undtagelser E-handel: Kendt navn +, kundeservice + Nyhedssite: Bias i informationer + Non-profit: Struktur -, identitet + Søge-tjenester: informationsdesign +, funktionalitet +,

15 Smukt og enkelt Hvad er smukt? Alle vil have det ->Fra Achilles til Ipod ”Mangfoldighed i enkelhed” ”Individuelt hvad der er smukt” ”Trends”, ”moder” og ”stilarter”

16 Troværdighed og skønhed e-handel afhænger af troværdighed Designkvalitet er fundet at have afgørende betydning for troværdighed Hvad er et troværdigt design? Skandinavisk publikum efterspørger ”rent” og ”enkelt” design, asiatisk publikum efterspørger oplevelser og mangfoldighed

17 Affektivt design Ikke bare et forsøg på at indbygge forældelse i produkter Moderne arkitektur vil skabe helhedsprægede oplevelser og være identitetsgivende Digitale produkter vil snart søge at gøre det samme


Download ppt "Brugsglæde, troværdighed og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google