Kolonisering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplysningstiden.
Advertisements

Forestil dig en landsby, hvor der bor 100 mennesker
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Hej Jeg hedder Rando og er fra kennel Scharmark. Jeg er født den 19. maj 2007, og de første 3 uger af mit liv.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Børnearbejde lavet af 4. klasse og lærer Stine B
Irak Krigen.
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
Velkommen til vores side!!!
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
3 Historier fra det virkelige liv
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Af Tommie, Janne, Michelle og Louise
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Den bestøvlede kat. Illustreret af I.C.
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
”Kaldet til kærlighed”
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Irak.
Livets Ord Juli 2010 "Himmeriget ligner en købmand, der søgte efter smukke perler; og da han fandt én særlig kostbar perle, gik han hen og solgte alt,
I dette indkøbscenter kan kvinder vælge mellem forskellige typer mænd..
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Overvældet af Jesu opstandelse!
Der var engang et slot, hvor der boede en konge
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
En af de dage I dag vågnede jeg for tidligt som sædvanligt.
Straks efter nødte Jesus disciplene til at gå om bord i båden og tage i forvejen over til den anden bred, mens han selv sendte skarerne bort. Da han havde.
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
Bespisningen af de fem tusind Da apostlene vendte tilbage, fortalte de Jesus om alt det, de havde gjort. Han tog dem så med og trak sig tilbage til en.
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
»En mand havde to sønner
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Den barmhjertige samaritaner Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?«
Kristen mystik – den spirituelle gudsopfattelse..
Slaget ved Verdun og Somme
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Rollespil om 2. verdenskrig
Vi tror på Jesu genkomst kap.7.
Tema: Første Verdenskrig Bliv inspireret i temaet på.
En krig – mange fronter, skyttegrave og nye våben
Kampen om troen, kap.6.. Daniel 6:1-6 Dareios besluttede at indsætte satrapper over kongeriget, hundrede og tyve fordelt over hele riget, og over dem.
Den barmhjertige samaritaner
Samson Og Dalila.
Historien om Jesus’ fødsel
Bundesrepublik Deutschland
Introduktion til Den Kolde Krig
Stress En folkesygdom?.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Stormen på bastillen.
Ludvig Holberg DAnsk forfatter.
Ophævelsen af slavehandlen
Augustoprøret 1943 Augustoprøret startede ved at det gik dårligt for Hitler og hans forbundsfælde Mussolini mistede magten i landet. Da der kom så mange.
N iels Bohr blev født den 7. oktober Han voksede op og levede med sin familie i København. Bohr var igennem hele sit liv fascineret af fysik og videnskab,
Tidslinje Murens fald.
N iels Bohr blev født den 7. oktober Han voksede op og levede med sin familie i København. Bohr var igennem hele sit liv fascineret af fysik og videnskab,
N iels Bohr blev født den 7. oktober Han voksede op og levede med sin familie i København. Bohr var igennem hele sit liv fascineret af fysik og videnskab,
Grænser – især den fra 1920 maj Hvad kan vente jer ► Hvem er INTERNATIONAL BORDER RESEARC GROUPE (IBRG) ► Lidt historie om vand som samler og land.
Jellingestenen blev sat op ca år 965. Den er meget vigtig fordi den viser hvordan Danmark blev kristen. Jellingestenen er over 1000 år gammel. Man kaldte.
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Sådan udvikler du din tro til modenhed
Mellem Octavian og Marcus Antonius
Menneske, din egen magt Tekst: Lars Busk Sørensen 1986
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Præsentationens transcript:

Kolonisering

England var i midten af 1800-tallet en verdensmagt med kolonier overalt. England og Frankrig var godt i gang med at dele Afrika mellem sig, da en ny magt trådte frem på arenaen, nemlig Tyskland. For at undgå krig indvilgede England og Frankrig i at deltage i en konference i Berlin i 1884-85. Her satte de europæiske stormagter sig ned for at dele resten af Afrika mellem sig – spillereglerne var ganske enkle. Det gjaldt simpelthen om at komme først:

Europæernes overtagelse af Østafrika skete i starten helt tilfældigt og uden en samlet plan. Enkeltpersoner udrustede en karavane og rejste ind i landet for at få de lokale høvdinge til at skrive under på en aftale om, at deres land underlagde sig enten England eller Tyskland. Aftalerne var det rene fup og svindel, for høvdingene anede ikke, hvad de skrev under på. De store flotte dokumenter var skrevet på engelsk eller tysk.

Høvdingene troede, at de gaver de fik, var venskabsgaver, og at de hvide ville give dem våben til at bekæmpe deres fjender med, men i virkeligheden stod der i teksten, at de afstod deres land: ”Traktat om evigt venskab. Mangungo, høvding over Msovero i Usangara, overdrager hele sit territorium med alle dets forskellige rettigheder til doktor Carl Peters som repræsentant for ”Selskabet for tysk kolonisering”, udelukkende til brug for tyskere”.

I Europa så man stort på, at man havde snydt og bedraget afrikanerne I Europa så man stort på, at man havde snydt og bedraget afrikanerne. Underskriften blev brugt til at bevise, at England eller Tyskland havde krav på de forskellige landområder. I løbet af få år havde England og Tyskland delt området mellem sig. Når høvdingene senere opdagede, at de var blevet snydt og gjorde modstand, var det slut med gaverne og de smukke ord. Så blev der taget helt andre midler i brug.

”Infanteristerne skød støt og roligt, uden hastværk eller ophidselse, for fjenden var langt borte. Desuden var soldaterne optaget af deres opgave og gjorde deres yderste. Men snart blev det en ensformig rutine. Maskingeværernes kapper løb tør for vand. De tomme patronhylstre faldt klingende til jorden og dannede snart voksende bunker ved soldaternes fødder.

”Og imens derude på sletten, skar kuglerne sig ind i kød, knuste og splintrede knogler; blodet sprøjtede fra forfærdelige sår; tapre mænd kæmpede sig fremad i et inferno af hylende metal, eksploderende granater og hvirvlende støv – lidende, opgivende, døende”. Winston Churchill. (Citat: Udryd de sataner, Sven Lindquist, side 71 – 71).

En engelsk officer skrev i nogle breve til familien i England om, hvordan straffeekspeditioner blev sendt ud for at få afrikanerne til at makke ret: ”Vi gik straks i gang med arbejdet, satte ild til en landsby for at mine soldater kunne få varmen. Vi ødelagde alle deres landsbyer, og da vi forsøgte at omringe de sorte, stak de af. ”

”De ville ikke standse, så jeg fik ikke nogen chance for at afprøve mit nye gevær. Majoren nedlagde et par sorte i den første landsby… Vi erobrede 1100 geder og en masse korn, da udyrene ikke ville standse… Vi så sjældent de sorte, så vi fik ikke megen sjov, men vi ødelagde en masse landsbyer.” Citat: Kolonitid og frigørelse i Afrika, Claus Buttenschøn og Olaf Ries.

Da de hvide havde kontrol over hele Østafrika, fik afrikanerne for alvor at mærke, at de havde fået nye herrer. Afrikanerne blev tvunget eller narret til at overlade deres jord til hvide. Jorden blev udbudt til salg i Europa og i tusindvis af hvide landmænd drog til Østafrika, hvor de for en slik fik enorme ejendomme. Afrikanerne blev samlet i reservater, hvor der var så lidt at leve af, at de blev nødt til at tage arbejde på de hvides farme.

”Fra de hvides synspunkt er reservatet et sted, hvor vi kan få billig arbejdskraft. De, der kan arbejde, skal tvinges til det. Kun af og til skal de vende tilbage til reservatet for at hvile sig og for at avle næste generation af arbejdere” (Citat: Kolonitid og frigørelse i Afrika)

Også på andre områder ændredes afrikanernes tilværelse Også på andre områder ændredes afrikanernes tilværelse. Missionærer strømmede til for at omvende de stakkels hedninge til gode kristne. Gamle traditioner og skikke blev forbudt, så europæerne slap for at se de vilde mennesker, der opførte sig barbarisk. De måtte godt ligne de hvide, men de skulle være klar over, at det var de ikke.

Et af midlerne var at oprette skoler for nogle af de afrikanske børn og lære dem at klæde sig anstændigt, at holde op med deres danse og fester, at indrette sig på at tjene og arbejde for de hvide og lære at læse netop så meget, at de kunne udføre deres rolle som 2. klasses mennesker i deres eget land.

De østafrikanske lande var europæiske kolonier i omkring 75 år De østafrikanske lande var europæiske kolonier i omkring 75 år. De første tanker om selvstændighed dukkede op efter 2. verdenskrig, da de to supermagter USA og Sovjet-unionen lagde et voldsomt pres på især England og Frankrig for at få dem til at frigøre deres kolonier. Alle områder i Østafrika var efter Tysklands nederlag i 1. verdenskrig blevet engelske, men England bekæmpede ethvert forsøg på modstand med hård hånd.

Afrikanerne fik deres selvstændighed i begyndelsen af 60’erne, men de gik en usikker fremtid i møde. Det blev hurtigt klart for alle, at England stort set intet havde gjort for at for at forberede selvstændigheden. Alle embedsmænd, officerer, universitetslærere, teknikere, forretningsfolk, læger, dyrlæger osv. var hvide. Kun meget få afrikanere var uddannet, så de kunne overtage ledelsen af de nye stater. Afrikanerne havde ikke en chance for at klare sig uden de hvides hjælp.

De nye lande var helt afhængige af hjælp udefra De nye lande var helt afhængige af hjælp udefra. Hjælpen kom fra de vestlige lande, men den var ikke gratis. I stedet for at være regeret af England, blev de nye lande ”regeret” af en række multinationale selskaber, der som betaling for deres hjælp fik lov til at udnytte de nye landes råstoffer.

Landene slås stadig med arven fra kolonitiden – dårlige levevilkår for mange, afhængighed af udlandet, dårligt sundheds- og uddannelsessystem osv. – de er fortsat udviklingslande.