At komme samtalepartneren i møde. Afhentning af renovation på ejendommen I forbindelse med afhentning af affald har kommunens renovatør gjort opmærk­som.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

Gudstjeneste 11. juni 2006 Velkommen!. Gudstjeneste 11. juni 2006 Tre ting vi skal passe på >< Tre ting vi skal gøre.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
At forholde sig professionelt Anne Skov
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hjælp der er en journalist i røret
James Bond går tur i en park...
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Offentlig kommunikation mellem teori og praksis
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
Hvad ska´ jeg med kommunen? Er du mellem 15 og 25 år? Og vil du se DIN borgmester danse GANGNAM STYLE ? Måske er din kommune ikke så kedelig - som du går.
Måske er I bedste venner i et år,
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Sprog/billeder på Internettet
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Om feedback og tilbagemeldinger
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation.
Kommunikation / it.
Dansk 1. klasse.
Engelbert H – og den sidste chance
Velkommen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
Intern kommunikation PR og presse
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Omgangstone og kollegialitet
Spørg først dig selv: Hvad koster varen andre steder?
Vejlederens kommunikation
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Infomøde for mentorerne Tirsdag d. 29. juni 2010 Kl –
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
......der møder han en rigtig Bond-pige og stopper op....
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
At tale om sexualitet.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Hvordan spørger man anerkendende?
Klaus Kjøller Om retorikkens betydning for samarbejdet med plejefamilierne Servicestyrelsen: Konference om plejefamilieområdet Byggecentrum Kursuscenter.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Læreren som læringsleder
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Ingen ledighedsstress Søg power og synlighed
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.
MUNDTLIG FREMSTILLING
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

At komme samtalepartneren i møde

Afhentning af renovation på ejendommen I forbindelse med afhentning af affald har kommunens renovatør gjort opmærk­som på, at adgangsforholdene omkring standpladsen ikke lever op til de gældende krav. Der er konstateret en fordybning foran stativet, som gør adgangen til beholderne med kærren besværlig, og som giver en uhensigtsmæssig ophobning af vand ved regn mv. Der skal være et fast og jævnt underlag på adgangsvejen og ved selve standpladsen. I bedes venligst udbedre forholdene inden tømning den 3. juni Eventuelle spørgsmål i sagen kan rettes til undertegnede.

Kommunikations- produkt (Skrift)norme r Genrekonventioner (Skrive)vaner Psykisk kontekst Faglig uddannelse Kommunikations- kultur Fysisk kontekst Almen uddannelse Efter Anne Katrine Lund: Den forsømte kommunikation – brevet i organisationskommunikationen. Samfundslitteratur Når man kommunikerer

Kommunikerer du på dine eller brugerens præmisser?  Afsenders eller modtagers synspunkt? Der trænger til at blive ryddet op på værelset Eller gør der?  Men hvordan kommer jeg så igennem med min vinkel? Ved at fortælle hvorfor den er relevant for modtager

Spørg dig selv:  Hvem vil jeg have fat i?  Hvad har de brug for at vide?  Hvordan taler/skriver jeg bedst til denne gruppe mennesker? Har målgruppen faglig indsigt? Har målgruppen viden om området? Har målgruppen interesse i området? Bruger målgruppen det medie jeg har tænkt mig at bruge?  Er modtageren virkelig idiot, eller ved han bare ikke det samme som jeg?

Vær opmærksom på spørgsmålene  Så får du at vide, hvad de andre ikke ved  Så kan du give bedre svar  Så får du kastet lys over andet end det din faglighed giver sig  Så får du at vide hvad andre forstår ved det du siger

Kig på din kommunikation med brugerøjne  Hvad har læseren brug for at vide?  Hvordan imødekommer du det?  Hvordan kan du forbedre det uden at kompromittere din faglighed?

Lidt om

Sproget er afslørende  Afslører uddannelse, faglighed mm.  Fagsprog kan virke intimiderende Jeg ved bedre end du (og det gør man jo!)  Derfor kan man have lyst til at rense sit sprog

Indadvendt og udadvendt sprogbrug  Sprogbrug til forskellige formål Præcis faglig kommunikation Kommunikation i et indforstået miljø

Indadvendt sprogbrug  Sprog til os for os Fagperson til fagperson Sprogbrug der ikke er m ø ntet p å eksterne m å lgrupper  Signal om at man ikke vil have andre i tale

Udadvendt sprogbrug  Sprog fra mig til en modtager/gruppe af modtagere magt/fagsprog (alts å indadvendt sprog) Formidlingssprog  Signal om at man gerne vil have andre i tale

Sproglige spor af modtager/afsender Ved anvisning af bolig vurderer visitations-udvalget hvem der skal have denne tilbudt… Ved afslag af tilbudt bolig bliver ansøger slettet af akutlisten.  Modtager findes ikke  Afsender findes ikke  Kun med meget god vilje

Sproglige spor af modtager/afsender Visitationsudvalget vurderer om du eller en anden skal have tilbudt bolig når der bliver én ledig… Tager du ikke mod den bolig, vi tilbyder dig, bliver du slettet af vores liste.  Modtager findes i teksten  Det gør afsender også

Sproglig nærhed/afstand Subjektivt Uformelt Ekspressivt Nærhed Objektivt Formelt Informativt Afstand DuDe Ansøgeren

Afsenders eller modtagers behov  Hvis behov taler vi om?  Betydning for Forståelse Accept Følelse af relevans

Målgruppens baggrund  uddannelse  fagsprog/ikke-fagsprog  troværdighed fagsprog/ikke-fagsprog ○ selvom man ikke bruger fagsprog må det gerne lyde som om man ved hvad man taler om

Hvor lang kan man gå?  Vis din faglighed Ellers tror folk ikke på at du kan dit job  Vis at du anerkender modtagers perspektiv Så ved hun at du behandler hende fair  Bliv aldrig smart Ikke ung med de unge Min bankrådgiver bruger smilier – det skal man ikke!

Tekster skal noget forskelligt – hvad skal din?  Informere De nye regler betyder …  Instruere Pisk hvider stive, tilsæt derefter …  Gøre indtryk Jeg klaskede hovedet ind i væggen …

skal Vi have det hele med?  Nej!  Men hvad så? Så forstår modtager måske lige det nødvendige  Hvad så hvis modtager ikke forstår det hele? Så får han lidt mere at vide

Hav et mål med din kommunikation  Hvad vil jeg med min indsats? Kan jeg det?  Hvordan ved jeg om jeg har nået hvad jeg vil? Målbarhed (færre telefonopkald, indtastningsfejl mm.)

Man går (næsten) aldrig galt i byen …  Med korte sætninger (men overdriv nu ikke)  Med direkte henvendelse du/De/I  Med mål for kommunikationsindsatsen  Med at glemme alle de formelle ord Fremsende, påsé, forfatte og andre oppustede ord.

Øvelse: omskriv tekst  Læs teksten  Hvilke problemer ser I?  Hvordan kan de udbedres  Skriv teksten om  Respons i plenum (kort og i hovedtræk)

Hvordan ved jeg om min indsats virker?  Det ved du kun hvis du undersøger det Dokumentér hvad du gør nu Gør det nye og, håber vi, bedre

Hvordan ved jeg om min indsats virker?  Du må sørge for at evaluere  Så du ved hvad du har gjort Forkert Rigtigt  Så vi alle kan forbedre os  Det behøver ikke at være dyre, forkromede løsninger Folk skal nok ○ Ringe og klage ○ Ringe og søge mere information ○ Vise at de har misforstået hvad du sagde

Kort om

Om at kommunikere i organisationer  Vi gør som lederen  Lederen skal kommunikere på den måde han/hun foretrækker, så vil organisationen kopiere ham/hende  Afdelingen er en vigtig del af en organisations kommunikation Den enkelte medarbejder har også et ansvar  Vi kommunikerer også i kaffepauserne

10 hurtige om ledelsens ansvar for kommunikation 1. Der skal arbejdes for det Alle skal kende mål, visioner mm. 2. Operationalisér vision, mission og værdier 3. Brug medarbejdernes viden Tilrettelæg en struktur der tilgodeser god kommunikation 4. Snak om kommunikation Sæt dagsordenen for hvordan organisationen skal gøre det 5. Forståelse og viden om kommunikation En god kommunikationschef gør ingen sommer

1. Det er ikke så svært Men man skal kende sine virkemidler 2. Det tager tid Giv dig selv, kollegerne og medarbejderne den nødvendige tid 3. Brug en kommunikationspolitik Ikke ’lav’, men ’brug’ en kommunikationspolitik 4. Kommunikation skal indgå i alle planer 5. Klap de dygtige kommunikatører på skulderen. Det har de brug for.