De drillende abeunger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Mine roser Jeg elsker alle blomster, men aller mest roser Roser er aldrig ens men er lige så forskellige som os mennesker Det er hvad der gør dem så fascinerende.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
En dag med A Vi laver en dag med A – eller måske hellere en hel uge
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Læringsstile og lektier
Velkommen til kursus.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
3 Historier fra det virkelige liv
Lærings- og praksisfortællinger:
En opskrift Den dag jeg byggede en kage. Af ren og skær kedsomhed kiggede jeg på bogreolen og fandt en gammel støvet bog, jeg ikke kunne huske at have.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Eventyret om Eventyrlig leg med sprog
Er mit barn klar til skolestart ?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Jeg støtter barnet ved:
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Å.
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hold fast, hold ud eller hold igen
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
»En mand havde to sønner
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando på Bakken.
2 – 3 – 4 ORD Alle kan lære….at læse.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
Skolesangen Af Strandby skoles elever. Mel: Jeg er så glad for min cykel Jeg er så glad for min skole Der har vi mange sjove fag Og det er fordi i en.
Lærings- og praksisfortælling
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Born in Dead FILM. Born in Dead Afsked  Brad han er 20 år. Han elsker amerikansk fodbold han er topscorer.  Brad går hjem fra sit universitet efter.
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
MIT NYE VUGGESTUELIV.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
1. Information – hvem – hvad – hvordan 2. Programmet – aktiviteter 3. Noget interesserer dig – eller ikke 4. Din tilmelding – hvordan 5. Spørgsmål nu.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Præsentationens transcript:

De drillende abeunger

Motivations historier og Aktiviteter Indholdsfortegnelse Historie Motivations historier og Aktiviteter

Motivations historie og aktiviteter Musik Abesang Giraffen gumle Medier Teori Wombi spil Stopmotion film Natur Bananer på Bål Abebane Drama Drama leg Klæde ud leg Værksted Trylledej Lav et teater teori

En dag gik elefanten forbi et træ En dag gik elefanten forbi et træ. Pludselig mærkede han noget der hoppede på sin ryg.

” Hov hvad er dog det for noget. ” tænkte Elefanten ” Hov hvad er dog det for noget? ” tænkte Elefanten. Han kunne høre noget larme langt oppe i træerne, men kunne ikke se hvad det var.

Dagen efter kom giraffen forbi træet Dagen efter kom giraffen forbi træet. Lige pludselig mærkede hun også noget der hoppede på hendes ryg. ”Hov, hvad er mon det for noget? ” hun kunne ikke se nogen ”pyt med det” tænkte hun og gik videre. Nogle dage senere snakkede elefanten og giraffen om, at de begge have prøvet at der var noget der hoppede på deres ryg, men de vidste ikke hvad det var. De blev enig om at de ville finde ud af, hvad det kunne være, og sammen gik de hen til træet. De blev enige om at elefanten skulle gå først og så ville giraffen Bente se, om hun kunne se hvad det var.

Elefanten gik derhen som aftalt og lige pludselig mærkede han igen, noget som hoppede ned på elefantens ryg. Giraffen så, at det var 2 små aber og at de gemte sig oppe i træerne.

Giraffen have en lang hals og stak sit hoved op mellem bladene i træet Giraffen have en lang hals og stak sit hoved op mellem bladene i træet. Der sad de 2 små aber og gemte sig.

UH” hvor blev de bange da de så giraffen UH” hvor blev de bange da de så giraffen. Giraffen spurgte ” Vil i ikke lege med os i sted for at drille os? vi kan nemlig ikke lide, at I hopper på vores ryg” Elefanten sagde til de 2 aber ”jeg kan svinge jer med min lange snabel, hvis i kunne tænke jer at prøve det? ”

”I kan også tage en ruchetur ned af min lange hals, der kan komme fart på” sagde Giraffen .

De havde det sjovt og hyggede sig så meget, at de 2 små aber helt glemt at drille de andre.

De 2 små aber kiggede på hinanden og sagde begge i kor ” Jo det kunne vi da godt tænke os at prøve”

Motivation musik 1 I dag har vi læst om de drillende aber. Giraffen så 2 aber oppe på elefantens ryg. Giraffen og elefanten kan ikke lide at man hopper på deres ryg. Må man godt drille de andre? Vi skal synge en sang om aberne og lad os så se om vi kan finde dem et sted her?

Aktiviteter musik 1 Hør den vedhæftet fil Sang Opskrift på min sang Aber mig her Aber mig der Hvor kan de være? . . Omme bag vores ryg Omme bag vores ben Omme bag vores ble Hør den vedhæftet fil Opskrift på min sang Ved denne her sang synger man om hvor tingene kan være. Synger man : ”Omme bag vores ryg?” så har man gemt aben der. Og sådan forsætter man, og man kan vælge andre steder. Man skal bruge en legetøjsabe. I tilfælde af, man ikke ejer en abe , kan man godt bruge en anden figur.

Motivation historie 2 musik Giraffer elsker at danse med deres lange halse , fordi de kan jo svinge vildt meget oppe i luften. Lad os synge en giraf sang som hedder giraffen gumle. Kender i den ? Motivation historie 2 musik

Aktiviteter musik Giraffen Gumle gik en tur på Afrikas savanne, der mødte han et næsehorn som ville danse vals, men stakkels Gumle græd og fik en rynke i sin pande, for han ku' ikke danse med sin meget lange hals. Giraffen Gumle gik en tur på Afrikas savanne, han græd og græd fordi han ikke kunne danse vals, så mødte han en hun giraf som kyssede hans pande, og sagde "pyt!" for jeg vil meget hellere flette hals. Opskrift , må jeg sætte et link ind som viser fragter.

Se vedhæftet fil med fagterne til giraffen gumle. Man kan tage forskellige instrumenter frem og spille på dem. Det kan være nogle rasle æg, små trommer til de små børn. Eller man kan bare tromme lidt rundt på sin egen krop. Det kommer der også en lyd ud ad . God fornøjelse

Hvorfor er musik godt for børn? Musik styrker børnenes sanser, som fx deres høre, føle og syns sans. Musikken opleves igennem sanserne. Det er godt for børnenes sprog, når man bruger rim og remser , det udvikler børnene sprogligt. Noget musik har en effekt på os, så vi ikke kan lade vær med at bevæge os. Alle har som grundregel, en rytme i kroppen, fra fødslen af.

motivations historie 1 Natur Ved i hvad aber de elsker? De elsker bananer, nu skal vi prøve at lave bananer over bål og lad os så se om det er noget aber kan lide.

Bananer på bål aktivitet 1 Fremgangsmåde: Vi skal først lave et bål. Først skal vi finde noget brænde. Så kan man bruge noget avis/tændingsblokke/bark/tør græs, så man kan få gang i bålet. Så sætter du ild i avisen/tændingsblokke/bark eller tør græs og så får ilden fat i brændet. Når bålet er i gang, pakker du bananerne (med skrald på) ind i sølvpapir. Og ligger dem på en riste på bålet i ca. 5-10 min. Det vi skal bruge: Bananer. Sølvpapir. Brænde. Avis/bark/tør græs/tændings blokke. Rist til bålet. Tændstikker/lighter.

Abe bane motivations historie 2 Aber elsker at være vilde og kravle rundt og hoppe ned fra forskellige ting. Nu tager vi en tur i skoven, hvor vi skal lege vilde aber, som elsker at prøve farlige ting i skoven. Kom så skal vi afsted til det store abe bane land .

Abe bane Jeg vælger at tage børnene med på en tur i skoven. Hvor vi kan: Hoppe over vandpytter. Trille ned af bakkerne. Kravler op på træstubbe. Hoppe over knækket træer. Svinge sig i et reb i træerne. Rulle sig i bladene osv.

Teori natur Hvorfor er naturen godt for børn? Natur er den største legeplads for børn og den er god for deres motoriske udvikling. Børnene får sat gang i deres sanseapparat. Børnene får lært om naturens gang , hvor de forskellige ting kommer fra og hvad de lever af. Naturen får også sat børnenes fantasi i gang. Det er vigtig at den voksne deler sin erfaring og viden med børnene, på denne måde lærer børnene at vise respekt, for naturen og dyrene. der lever i naturen.

Motivations historie Værksted Nu skal vi alle lege med trylledej , vi skal lave vores helt egne aber, giraffer og elefanter i trylledej. Det bliver så sjovt at se hvor mange forskellige sjove aber, giraffer og elefanter vi kan finde ud af at lave. Kom lad os komme i gang!

Aktivitet 1 trylledej figurer værksted Det vi skal bruge : Mel. fint salt. Vand. Madolie. Tandstikker. Sølvpapir. Balje. Ovn. Bagepapir. Maling. Pensel.

Fremgangsmåden: Mel og salt blandes sammen. Tilsæt Hvis dejen er for tør, tilsæt mere olie i dejen. Ælt dejen godt igennem. Vand og olie.

Dejen kan nu rulles, trilles og formes i forskellige figurer. Figurerne må ikke blive for tykke. Brug evt. sølvpapir at forme omkring. Man kan samle figuren med pinde.(tandstikker) Når dine figurer er færdig skal de i oven. Til sidste skal de males med akryl maling.

Værksted teater motivations historie 2 Nu når i har lavet sådan nogle flotte figurer, tror jeg at de figurer i har lavet, godt kunne tænke sig et teater så de kan blive vist frem. Lad os prøve at se, om vi kan lave et rigtig flot teater og lad os se, om de vil være med til at blive vist frem!

Teater værksted 2 Hvad skal man bruge: En papkasse. Maling. Glimmer. En kniv. Maling. Glimmer.

Fremgangsmåden: Tag kniven og skær døre. Mal med den farve, du selv har lyst til. Put evt. noget glimmer på. Og mal noget masker på, så det ligner et teater.

Hvordan opstår børns kreativitet? Når man er kreativ får man sat gang i sin fantasi. Når børnene laver nogle ting kan vi anerkende dem så de får lyst til at afprøve nye ting. I alderen 0-3 år, kan børn ikke koncentrere sig i længere tid og derfor gør det ikke noget, at de ting de laver, ikke ligner noget for os. Men børnene bruger deres fantasi og for dem, vil tingene altid ligne noget. Og det er vigtig at når barnet siger tingene er færdig, at vi så anerkender det, og accepterer barnets kreative proces.

Medier motivations historie 1 Lad os tage iPad 'en og se om vi kan høre hvad de forskellige dyr kan sige. Måske kan det være at vi kan finde aberne, giraffen og elefanten , for at høre hvilke lyde de har.

Medier aktivitet 1 Hvad skal vi bruge : Tryk så rundt på de forskellige dyr og hør hvad deres lyde. Ipad. 1. tryk på den Fremgangsmåden: 2. bagefter denne her Tag din iPad. Åben: app store på jeres iPad. 3 Tryk og hør lyden Søg : Wombi. Download det. Når det er færdig så åben det.

Motivations Historie 2 medier Lad os prøve og lave en film med de frække aber og de andre dyr. Hvad synes i de skal lave at sjove ting ? Lad os se hvad vi kan få ud af det.

Medier aktivitet 2 Hvad skal man bruge til et stopmotion film : Computer med kamera. Figurer. SE opskrift i Photo story til at lave en stopmotion film

Medier 2 stopmotions film Se mit byd på en stopmotion film her; filet hedder : stopmotion opskift

Hvorfor er medier godt for børn: - Der kan være nogle app på en iPad som kan lære børn at stave og læse. Man kan styrke børnenes finmotorik ved ,at de skal lære at tegne på en iPad, med deres fingre. man kan hurtig tage billederne og vise dem til børnene og snakke om billederne, da det udviklinger børnenes sprog.

Motivations historie 1 Drama Aber, giraffer og elefanter elsker at lave drama. Så de trylledejs figurer vi har lavet - nu er det dem der skal til at lave et teater stykke og så skal vi klæde os ud bagefter og lege dem. kom lad os komme i gang!

Aktivitet drama 1 Fremgangs måden: Vi skal bruge : Der er ingen fremgangsmåde her. Det er her børnene har mulighed for at bruge deres fantasi og må lege med dem lige som de vil. Men man kunne jo have fokus på historien. Men det bestemmer man helt selv. Vi skal bruge : De figurer vi har lavet i værkstedet , og det drama hus vi har lavet .

Motivations historie Drama 2 Nu har i lige hørt historien om de drillende aber igen. Så nu går vi op i vores multirum og finder vores klæde ud tøj og så kan vi klæde os ud . Kom, lad os se hvad vi kan klæde os ud som!

Hvad skal vi bruge: Multirum/rum . Noget udklædnings tøj. De ting som er i rummet. Børnenes fantasi. Aktiv voksne i legen.

Fremgangsmåden: - Læs historien op for børnene. Find ud af hvilke roller de skal have.( Der kan godt være flere med samme rolle.) Gå op i multirummet og find udklædning tøjet. Tag udklædningstøj på. - Måske kan vi finde nogle reb, som aberne kan svinge sig i.

Drama : Hvorfor er det godt for børn at lege? Det sætter gang i børns fantasi og udvikling. Det er vigtig at børn får lov til at være nysgerrig på nye ting fordi så synes de det er spænende, at lære noget mere nyt fordi de får succes med det. Børn lærer af deres egne erfaringer, derfor er det vigtig at give dem lov.

Tak siden Jeg vil her, til sidst, gerne sige tak til dem, som har hjulpet mig, med min storyline =) Jeg vil gerne sige tak til min dejlige studie gruppe : Sandra , Heidi, Anja og søren, for mange dage vi har brugt sammen og alt den hjælp og fif til min storyline og for god karma og mange hyggelig timer. Tak til Steen , Michael og Søren Bo også for at hjælpe, med de spørgsmål jeg har haft.