Præsentation af Laboratoriet for Interaktive Rum Plan u Intro n (Kaj Grønbæk) u Demonstration 1: 3-dimensionel tavle n (Astrid Søndergaard, Preben Mogensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
’En til en’ - dialog… - Undervisning - Rådgivning - Coaching - Medarbejdervejledning - Hjemmearbejdsplads - Ekspertkonsultation.
Advertisements

LYS laboratoriet Forskningscenter for Arkitektonisk Belysning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Keep¤Sakes Designprojekt I samarbejde med Urban Mediaspace.
Exploring design and use of transparent and tailorable IT in local government, beyond Web 2.0 Susanne Bødker.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Dynamisk audio i location- based spil Specialeforsvar ITU d. 16/
1 Alexandra Instituttet A/S Forskningsbaseret brugerdreven innovation Om Alexandra:  Brobygger mellem virksomheder og offentlig forskning  Godkendt Teknologisk.
DISPOSITION Fremlæggelse af artikel 1 Fremlæggelse af artikel 2
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Projektledelse og produktion af digitalt indhold 1 undervisningsdag 29/8 –2002 IT-højskolen Undervisere Marie Christensen og Bettina Lamm 26 studerende.
Pijamama. OVERBLIK Processen Etnografisk feltstudie – forarbejde Etnografisk feltstudie Gennemarbejdning af data Udarbejdelse af vision 1.0 Analyse sammenfatning.
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
World-making i designproces Etnografisk inspireret feltstudie Naming  Beskrivelse af designsituation  Designerens perspektiv Nu-scenarie Framing  Formulering.
Pirkko Raudaskoski Lektor/Institut for Kommunikation Associate Prof./Dept. of Communication and Psychology pirkkos.wordpress.com.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
1 Alexandra Instituttet A/S Forskningsbaseret brugerdreven innovation Om Alexandra:  Brobygger mellem virksomheder og offentlig forskning  Godkendt Teknologisk.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Designprocesser - forbedret via AR
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Digitale biblioteker og web 2.0
TEMPOS TempoS Forskningsalliance Finansieret af Det Strategiske Forskningsråd - Performing temporary spaces for user driven innovation -
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
9. maj 2007 Dias 1 Department of Computer Science De unge vil ikke være nørder! Jørgen P. Bansler Datalogisk Institut Københavns Universitet.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
Inspiration og feltarbejde
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Innovationsskole Et udviklingsprojekt på Lyngby Tekniske Gymnasium.
ECDL2008 Anders Conrad. Vigtige/interessante emner Digital curation and workflows (Carol Goble): workflows as ”first class” assets, encapsulation of process,
DMI’s indsats i og udbytte af Ørstedprojektet Ørsted Satellitten Peter Stauning. Danmarks Meteorologiske Institut. Februar For DMI har.
Design af interaktion til interaktion i cscw
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
E/R-diagrammering 7. Semester.
Kursusgang 3 Designprocessen og dens aktiviteter Oversigt:
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
1 Kaj Grønbæk, AUBrownbag seminar Distribuerede auditorier og seminarrum via Internet Kaj Grønbæk Datalogisk Institut og InterMedia Aarhus Universitet.
1 Kaj GrønbækDEF-HM Workshop september Webvise og DEF portalen Kaj Grønbæk, projektkoordinator for Alexandra Instituttet A/S og Mjølner Informatik A/S.
Hypermedia anvendelser
Interaktive rum og distribueret samarbejde Kaj Grønbæk Center for Pervasive Computing, Aarhus Universitet
IT i Byggeriet Semester Undervisere: Per Christiansson og Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
Tutankhamons Grav Et modellerings eksempel
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
Velkommen til Laboratoriet for Interaktive Rum Susanne Bødker, Michael Christensen, Kaj Grønbæk, Kristian K. Gundersen, Peter Krogh, Jan Ernfred Madsen,
IT-forskning... 1 © Kaj GrønbækCID åbning IT-Forskning i et brugsperspektiv Kaj Grønbæk Datalogisk Institut og InterMedia Aarhus Universitet
Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSkildpadder.2 Model Modeller bruges.
Centre for IT-Intelligent Energy Systems for Cities Årsmøde CLEAN 22. Maj 2015 (Al)Fred Heller Vice Centerleder CITIES Lektor DTU Byg
ETV Danmark Projektgruppemøde nummer 1
Ergonomiseminar, Vejle d. 9. maj YOKE ApS. HVAD SKAL VI TALE OM? KORT OM YOKE APS INTERAKTIONSDESIGN, FOKUS PÅ FYSIK OG INTELLIGENTE TEKSTILER PRÆSENTATION.
AAUMap Præsentation af kort applikation fra PortalTeamet ©Copyright 2008, Kristian Bødker Licenseret under
Fagdidaktik i teknologihistorie og idehistorie Konference den Udarbejdet af Alex Young Pedersen, AARHUS TECH og Esben Dalsgaard, Aalborg Tekniske.
Bang & Olufsen ”At skabe er at leve”.
Projekter i Aalborg 2015: Studie af Arkitektur og Design studerendes projektarbejde over 34 dage=209timers video Studie af Arkitektur og Design studerendes.
Dokumentation af sygepleje -et etnografisk inspireret studie af perioperative sygeplejerskers dokumentationspraksis Vejledere: Kirsten Frederiksen, Ph.d.
Science / Public Funding Business / Private Funding
Fra bærende værdier over nybyggeri til ny adfærd
© International skatteret (1. udgave)
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
© Effektiv undervisning
© Effektiv undervisning
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
© Effektiv undervisning
Intranet & Portaler Tonny Rønnow Business Productivity Advisor
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
Præsentationens transcript:

Præsentation af Laboratoriet for Interaktive Rum Plan u Intro n (Kaj Grønbæk) u Demonstration 1: 3-dimensionel tavle n (Astrid Søndergaard, Preben Mogensen, Michael Christensen) u Demonstration 2: Designers’ Workbench n (Peter Krogh, Anders Brodersen, Kristian K. Gundersen) u ”New Ways of Working” n (Susanne Bødker)

Baggrund: relevante eksternt finansierede projekter 1992 EuroCODE - IT-støttet samarbejde, EU Esprit 1997 Åben Hypermedie på Web, Tele DK Internet og CIT 1998 DESARTE, 3D-designstøtte, EU LTR projekt 1998 Center for Multimedier, Forskningsrådene 1998 Center for menneske-maskin interaktion, Grundforskningsfonden 1999 Interaktive Rum, Kulturministeriet 2001 WorkSPACE, ”Disappearing Computer”, EU 5. rammeprogram, IST

Tværfaglig forskning Deltagere fra: u Datalogi n Eksperimentel Datalogi u Arkitektskolen n Afdeling for Kommunikationsdesign u Multimedier n Kombineret humanistisk/naturviden- skabelig forskning og uddannelse u Industrivirksomheder n Bang & Olufsen, Danfoss,...

Brugere og anvendelser Anvendelser og realistiske problemstillinger driver forskning og opfindelser u Arkitekter, landskabsarkitekter, industrielle designere og ingeniører u Tegnestuer i Østrig, England og Danmark u Bang & Olufsen u Danfoss Metoder u Design med brugerinvolvering - prototyping u Etnografiske studier og arbejdsanalyser

Workspace Objects DocumentsDesign Objects User Sessions GPS Hypermedia Structures IT-bærende brugere, objekter og rum Internet- based infrastructure PCs etc.

Visioner om nye teknologier

Demonstrationer u Anvendelser af spatial (rumlig) hypermedie n Prototypen - Manufaktur n Relationer (links) mellem dokumenter og objekter skabes ud fra et nærhedsprincip u Demo 1: ”3-dimensionel tavle” n Scenarier fra B&O projekt n Fokus på møder u Demo 2: ”Designers’ Workbench” n Design af fjernbetjening n Fokus på designere der arbejder med modeller og dokumentation

B&O Scenarier

Koncept møde

Designsituation på tegnestuen

”New Ways of Working”

Nomadernes indtog u Projektarbejde - midlertidig arbejdsorganisering u Altid på farten u Samarbejde over afstand u Arbejde flere steder

Bang & Olufsen u Bang & Olufsens betjeningsgruppe n laver nye projekter n samarbejder med nye folk n nye steder i organisationen, f.eks. Idéland u Folk bevæger sig omkring i virksomheden for at samarbejde u Designerne bor i København og Århus, alle andre i Struer Betjeningsværkstedet som fysisk eller virtuelt mødested for nomaderne

New Ways of Working - Helhedssyn og kernekompetencer u organisatoriske aspekter u vidensstyring u koncepter for IT-støttet samarbejde u eksperimentel udvikling af organisationers arbejdsformer og teknologi u menneske-maskine samspil u ergonomi og arbejdsmiljø u lokaleindretning