Folkebibliotekernes samfundsøkonomiske værdi Roskilde, 4. marts 2015 Lotte Hviid Dhyrbye, Tænketanken Fremtidens Biblioteker.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Social mobilitet er bremset op
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
14. maj 2013 Projektet - Imageskabende Udearealer Hvorfor er projektet relevant i AlmenNet regi? Hvad er status på projektet? Hvordan ser outputtet ud.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Uddannelse og vækst Carl-Johan Dalgaard Seminar om uddannelse i beskæftigelsesindsatsen 2. November 2009.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
En ny model for bibliotekernes rum
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
HVAD ER SIKKERHED PÅ NETTET? Confidentiality (Fortrolighed) A message must not be read/understood by anybody else than the sender and the receiver. Authentication.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Michael Hald Konsulent, KL
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
TELEMEDICIN OG SAMFUNDSØKONOMI Christiansborg, den 5. december 2014 Z:\Excellence i Incentive\10 Formidling\Billeder til PP\PP forsidebilleder Har du et.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Finansielle støjpartnerskaber Brian Kristensen Miljøstyrelsen, Miljøministeriet.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Lighed & ulighed Samfundsfag.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
SKABELON.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker
MTV af Demens: Økonomi Monitorering og MTV
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Hvem er fremtidens bibliotek til ?
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Dialog mod Vold som business-case
Sociale forskelle i valg af videregående uddannelse
Bløde færdigheder er hård valuta
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Årsmøde
Danmarks Biblioteksforening Opinionsmåling, juni 2014
Klar til smart vækst / GATE21
Årsmøde
Et rum er ikke blot et rum:
Præsentationens transcript:

Folkebibliotekernes samfundsøkonomiske værdi Roskilde, 4. marts 2015 Lotte Hviid Dhyrbye, Tænketanken Fremtidens Biblioteker

Baggrund Proces Hovedpointer og resultater (tekniske detaljer) Eftervirkninger – både de gode og de dårlige

Baggrund Eksisterende målemetoder – brugertilfredshed & antal udlånte bøger Et er aktivitet noget andet er bibliotekernes effekt/impact på samfundet (økonomi) Alternativ til den ”bløde” fortælling om dannelse og lokal sammenhængskraft, Nye ‘advokationsmuligheder’ i forhold til politiske og embedsværk –”ord er godt men dem der har tallene har magten” Andre velfærdsinst. bruger samfundsøkonomiske argumenter – så hvorfor ikke folkebibliotekerne? Nyt indspark til debatten om folkebibliotekernes rolle og prioriteringer – både internt og politisk –

Proces: For første gang! Søgte udviklingspuljen og fik støtte på LINE-modellen (brugt på museer) men for snævert perspektiv Copenhagen Economics valgt som ”leverandør” Hvor kigger vi hen - for det er ikke gjort før? ISO (værdi for (ikke)- brugere, kompetenceløft og biblioteket som arbejdsgiver Værdiskabere – uden at vide, hvor det ender Ambition at sætte kroner og ører på !!!

Resultater 3 værdiskabere: 1)Social og kulturel værdi gm. Betalingsvillighed (3 - 4 mia.) 2)Værdi gennem læsning (- 2 mia.) 3)Værdi gennem digitalisering ( mio.) Folkebiblioteket er en god forretning!

Betalingsvillighed: 3-4 mia. Bibliotekerne har stor samfundsmæssig værdi fordi: Eget brug Andres brug Kulturelle og samfundsmæssige årsager Sikre bredt kulturudbud – løser markedsfejl som biblioteket retter op på Lokal social sammenkittende funktion, fysisk rum, mødested (også for nydanskere og ) 86 % af danskerne mener at biblioteket har vigtig samfundsmæssig værdi (Moos- Bjerre 2014) Positiv eksternaliteter – samfundsværdi er større end summen af de enkeltes nytte værdi Beregninger baseret på norsk studie - det mest omfattende af sin art (Aabø 2004) Værdi: 3-4 mia. kroner

Betalingsvillighed Borgerne er villige til at betale op til 3-4 mia. kroner. Det koster i dag 2,5 mia. over skatten Tegn på stor goodwill Men ikke nødvendigvis, hvis der skal vælges ml. velfærdydelser!!! Normalt stopper man her !

Digitaliseringsbidrag ● borgere får hvert år hjælp til digitalisering på bibliotekerne ~ 1,1 % af den voksne befolkning ● Bibliotekerne hjælper herved til at realisere de offentlige besparelser på 1 mia. kr. om året som Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at overgangen til e-post og digital selvbetjening på borger.dk medfører ● Bibliotekernes digitaliseringskurser bidrager både til offentlige samt privatøkonomiske besparelser igennem færre administrative omkostninger og privat tidsbesparelse

Digitaliseringsbidrag: mio. Bibliotekerne bidrager til digitalomstilling ved: Offentlig besparelser: - overgang til e-post - digital selvbetjening Private gevinster: - Øget brug af netbank (billigere) - Sparet tid ved digital selvbetjening Beregninger baseret på de der har deltaget i kurser (og indregner ikke den ca. ½ mio der får individuel hjælp eller private virksomheder) Værdi: 150 – 200 mio. kr. i årlig effekt Perspektiv – flytte marginaliserede borgere vil give større effekt

Uddannelsesbidrag – 2 mia. Bibliotekerne står for stor del af fritidslæsning i DK Værdikæde: En stor del af fritidslæsning stammer fra biblioteket Fritidslæsning øger børns læsefærdigheder (PISA 2009) Øgede læsefærdigheder øger sandsynlighed for højere uddannelse (AKF) Højere uddannelse fører til højere lønninger og produktivitet (AE) Værdi: 2 mia. kroner årligt gennem produktivitetsgevinster ved højere udd. svarende til 0.1 % af BNP Det er noget ekstra – ingen forventninger til at fb bidrager til BNP

Fritidslæsning øger børns læsefærdigheder 11 Fritidslæsningseffekt på læsefærdigheder Note:Læsefærdigheder er et gennemsnit for alle OECD elever der deltog i PISA Kilde:PISA (2009), ”Danske unge i en international sammenligning”. Uddannelse 47

12 En væsentlig andel af fritidslæsningen er biblioteksbøger 12 Uddannelse Fået bøger i gave Lånt af kammerater Købt selv Lånt af forældre på biblioteket Lånt på biblioteket 40% => 20% af fritidslæsningen er biblioteksmateriale Kilde: Baseret på Trine Bille (2004)

13 Fritidslæsning øger børns læsefærdigheder 13 Bedre læsefærdigheder betyder højere uddannelse Kilde:SFI (2004) Der er en klar sammenhæng mellem PISA-score som 15 årig og uddannelsesniveauet senere hen Dette fastslog SFI i 2014 ved at undersøge uddannelsesniveauet for de PISA-elever som var 15 år i 2000 Et studie fra AKF har påvist, at en stigning i læsefærdigheder på 10 point øger sandsynligheden for at tage en uddannelse med 2% Uddannelse

14 Uddannelse Samfundsmæssigt afkast af uddannelse, mio. kr. Erhvervsuddannelse2,1 Kort videregående2,4 Mellemlang videregående2,9 Lang videregående7,0 Bedre læsefærdigheder øger uddannelse og lønninger 14 Uddannelse Højt samfundsmæssigt afkast af uddannelse Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Kilde: Danmarks Statistik Højere uddannelse medfører højere løn Højere uddannelse medfører højere produktivitet hvilket giver sig udslag i højere lønninger Arbejderbevægelsens Erhvervsråd isolerer effekten af uddannelse på den samfundsmæssige merværdi udover grundskole

Erhvervsuddannelser = nedre skøn

Uddannelsesbidrag Andre data, der peger på samme bidrag: 93 % af befolkningen vurdere at bibliotekerne er med til at øge børns læselyst (Moos-Bjerre 2011) 74% vurderer at biblioteker har været hjælp ift. skole og udd. Børn der bruger biblioteket øger sandsynligheden for at gn.føre udd. senere i livet – endda når der renses for forældres udd, køn mm. med 7-9 %

Uddannelsesbidrag - perspektiver Bibliotekarisk kernekompetence Del af grundydelsen – stort potentiale i at videreudvikle med skoler, børneinstitutioner mv. Bibliotekerne gør meget mere f.eks. gymnasier

Andre fremtidige bidrag Strukturering af information - Informationsarkitektur = bibliotekariske kernekompetencer ”every two days now the human race creates as much information as we did from the dawn of civilisation until (…) The challenge becomes, not finding that scarce plant growing in the desert, but finding a specific plant growing in a jungle. We are going to need help navigating that information to find the thing we actually need.“ Beskæftigelse for nyuddannede bibliotekarer Kilde:Københavns Universitet, Data fra dimittendundersøgelsen 2013 for Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA).

Eftervirkninger – maksimal medieomtale og debat Offentligt synlighed Fornyet fagligt syn

Eftervirkninger – nogle ‘tæsk’

Debatten går på Tænketankens kommunikation – vi lægger tal sammen til 6 mia. i pressemeddelelse – tja, det kan diskuteres Norsk betalingsvillighedsstudie tager ikke højde for digitaliseringens betydning (og derfor ikke gyldigt) – lettere adgang, flere e-bøger, uændrede besøgstal, nye opgaver, Økonomer vurderer tværtimod Tal overlapper – det gør de ikke – betalingsvillighed er her og nu billede, uddannelseseffekt virker på hel årgang og arbejdsliv over 40 år og ”the estimate of the social value of the Norwegian public libraries based on assessments by a population sample may therefore be an underestimation, since the libraries have long-term effects that the general public is not aware of Læselysts betydning for uddannelse – læselyst er kontekst – beregninger tager alene udgangspunkt i andel af fritidslæsning og fritidslæsnings betydning for øgede læseevner og dermed øget sandsynlighed for udd.

Debatten går på

Skal vi værdisætte kulturen? Nyt indspark i debatten - bibliotekerne har større (økonomisk) effekt end ”bare” en egenværdi – noget som vi ikke vidste Hvad betyder det for både politiske og biblioteksfaglige prioriteringer? Fornyet fokus på folkebibliotekernes kerneopgaver ‘Nyt’ syn på folkebibliotekerne som samarbejdspartner og store potentialer En ny faglig selvforståelse Vi har trådt de første skridt…………

Tak for ordet Lotte Hviid Dhyrbye