Constructing a Specific Culture: Young People’s Use of the Mobile Phone as a Social Performance Caronia & Caron.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Spejderidéen Spejderloven
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Kommunikation og Reception
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Gennemslagskraft i Tænketanken Nick Allentoft stifter af denoffentligesektor.dk. kommer med et bud på bibliotekerne som centralnerven i et moderne og velfungerende.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Henrik Thomsen COO, Specialist People Foundation.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Åbne Offentlige Data Advokat, partner Martin von Haller Grønbæk Virk Data Dag - Fra data til forretning 25. november 2014.
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Det semantiske web Costanza Navarretta Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
9. maj 2007 Dias 1 Department of Computer Science De unge vil ikke være nørder! Jørgen P. Bansler Datalogisk Institut Københavns Universitet.
Innovation i en globaliseret verden Mellem Innovation og Lean – innovation i Microsoft 9. juni 2006 Jørgen Bardenfleth Administrerende direktør, Microsoft.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
Jens KirkDept. of Languages and Culture Cool Britannia and After British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present: Session One.
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
Baresso.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2 Om megatrends, PESTEL, Globalisering, 5 forces etc.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Supervisor’s toolbox Enhedens navn Sted og dato Dias 1 Approaches / styles Meta-communication Perspectives Caps Themes and progression Feedback and Assessment.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Ambient Information Visualisation - Informative Art Karen Falkenberg Lund
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Ligestilling 1) Hvad er ligestilling i en lærerfagforenings-sammenhæng? 2) Hvilke målsætninger bør organisationerne sætte sig (policy, repræsentation og.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
Personaspektet Danske forældre og unges holdninger til HPV-vaccination.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
2007 Projekt 4K Udsatte unge kunne vi have dem i afprøvning i Falck Falck Randers.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Hotel Capsis Thessaloniki Capsis Hotel Thessaloniki The largest city hotel in North Greece is located in the city centre and it is featuring a new.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Velkomst.
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Alternative fuels for HDV - Perspectives from the Danish Energy Agency
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
International Federation of Library Associations and Institutions
STAGE TIME IS WEALTH TIME
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Præsentationens transcript:

Constructing a Specific Culture: Young People’s Use of the Mobile Phone as a Social Performance Caronia & Caron

Kort om undersøgelsen Empirisk, eksplorativ, kvalitativ undersøgelse af kulturaliseringen af mobiltelefonen (MP) i unge menneskers hverdagsliv (2004)

Informanter 38 fransk-talende canadiere –15 drenge –23 piger år

Metode Analyse af de unges narrativer –Micro-storytelling –Forforståelse: betydning af kulturelle objekter og handlinger afspejles i sprogbrugen. Peer conversational focus groups –Spørgeguide udformes af informanter –Moderatorrollen varetages af informanterne selv

Micro-storytelling ”stories are the principal places where memebers of a society use language to encode and shape complex events that are central to the organisation of their culture” p. 35

Theoretical framework Goffman – social encounter - det sociale møde –Scene-metaforen: ”Young people actively contribute to the construction of the cultural model of the MP use as a ”stage performance”. –Offentlig scene –3 roller: (a) opkalderen, (b) den opkaldte og (c) bystanders/tilskuerne

Konklusioner MP ses som en ’social performance’ –Teenagerne konstruerer deres egen specifikke kulturelle model af MP MP = detonator for social tækning –Etik –Etikette –Æstetik i hverdagsadfærd –Det sociale liv/ Identitetsskabende device

Konklusioner 2 Den rigtige brug af MP –Ikke lig med tekniske kompetencer –Lig med kommunikative færdigheder, dvs: hvor, hvornår, hvorfor bruger man MP. MP = laboratorium for udvikling af sociale og kommunikative kompetencer, der er essentielle for at blive del af ungdomsfællesskabet.