Constructing a Specific Culture: Young People’s Use of the Mobile Phone as a Social Performance Caronia & Caron
Kort om undersøgelsen Empirisk, eksplorativ, kvalitativ undersøgelse af kulturaliseringen af mobiltelefonen (MP) i unge menneskers hverdagsliv (2004)
Informanter 38 fransk-talende canadiere –15 drenge –23 piger år
Metode Analyse af de unges narrativer –Micro-storytelling –Forforståelse: betydning af kulturelle objekter og handlinger afspejles i sprogbrugen. Peer conversational focus groups –Spørgeguide udformes af informanter –Moderatorrollen varetages af informanterne selv
Micro-storytelling ”stories are the principal places where memebers of a society use language to encode and shape complex events that are central to the organisation of their culture” p. 35
Theoretical framework Goffman – social encounter - det sociale møde –Scene-metaforen: ”Young people actively contribute to the construction of the cultural model of the MP use as a ”stage performance”. –Offentlig scene –3 roller: (a) opkalderen, (b) den opkaldte og (c) bystanders/tilskuerne
Konklusioner MP ses som en ’social performance’ –Teenagerne konstruerer deres egen specifikke kulturelle model af MP MP = detonator for social tækning –Etik –Etikette –Æstetik i hverdagsadfærd –Det sociale liv/ Identitetsskabende device
Konklusioner 2 Den rigtige brug af MP –Ikke lig med tekniske kompetencer –Lig med kommunikative færdigheder, dvs: hvor, hvornår, hvorfor bruger man MP. MP = laboratorium for udvikling af sociale og kommunikative kompetencer, der er essentielle for at blive del af ungdomsfællesskabet.