Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Lidt om pladsholdere.
The Cape Cod Model.
Fortæl med PowerPoint XP
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
TV- og filmreklamer.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Udlægning af en ny cache
Export af cacher til GPS som poi’er via makro
Sprog/billeder på Internettet
Computerens anatomi.
Mere om kameraet Fokus, Lysmåling, Eksponeringskompensation, Hvidbalance, Lysfølsomhed (ISO), Blitz, Selvudløser.
1 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Interaktionsdesign – forår 2000 Sune Børsen Afleveret d. 4. april 2000 Opgaven består af i alt.
Guldkorn til vækst PR som vækstmiddel.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Kommunikation / it.
Kapitel 3.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Design effektive PowerPoint præsentationer Enkelt Konsekvent Tydeligt Stort Progressivt Afslut.
Scanning og opmærksomhed
Gør det simpelt Trænings planlægning.
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
Sådan bruger Du et digitalvideokamera:SONY TRV 25E.
+ En innovativ dag – med afsætning, innovation og design HH1C - Studieretningsdag.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Sådan virker øjet: Lyset kommer ind igennem hornhinden.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET IBM TIrsdag den 17. marts 2009
Den menneskelige hjerne …
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Min præsentation Varighed – ca. 3 minutter Vurdering af blog i 8 faser I dybden med 5 af faserne Formål.
Alarm fra kamera – Push og mail
Køb spillet her:. Buy the game here: AIDAAIDA Attention: Det der fanger øjet Billedet i venstre hjørne er blikfanget. Interest: Den del der får læseren.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
Perception og disposition af grænseflader
SPCC Frederiksberg 1 SPCC Kursus: Alle PP Al-00 Udarbejdet af: Flemming Sommer Emne: Start og Luk PC’en Dato: Version: 5 SPCC, Senior PC Center.
GP 11, 14/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 11 onsdag 14/ kl. 9:15 – 12:00.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen IT-højskolen i København.
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Grundlæggende programmering Forår 2002
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1B.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSkildpadder.2 Model Modeller bruges.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Reklamen AirFresher - i denne præsentation vil i få et ind- blik i arbejde bag projektet der handler om: Reklamation af AirFresher. - i vil også finde.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Simpelt Konsistent Klar Stor Progressiv Opsummering.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
noRA, LARS, HAJAL,SIMONE,ISMAIL team 4
DESIGNING תיכון (DESIGNING) - תהליך של פתרון בעיות ויצירת פתרונות טכנולוגיים.
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
Future Vejle inspiration
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Skabelon for billede til sociale medier
Præsentationens transcript:

Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11 ud af i alt 36.

Herbert Simon om opmærksomhed ”What information consumes is rather obvious: it consumes the attention of its recipients. Hence a wealth of information creates a poverty of attention and a need to allocate that attention efficiently among the overaboundance of information sources that might consume it” H. Simon(1971): ”Designing Organizations for an Information_Rich World” Computers, Communications and the Public Interest, Martin Greenberg, edd. John Hopkins Press, Baltimore, pp Nobelpris vinder, Turing Award vinder

Hvad er visuel opmærksomhed ? Øjenbevægelser mod fine detaljer i omgivelserne En mental proces: –Se uden at kigge - Kigge uden at se - Se og kigge Hvor er det - hvad er det ? –Med lommelygten i pulte kælderen

Må vi bede om et øjebliks opmærksomhed? Delvis seriel: –Første indtryk efter 250 millisekunder –Første tolkning efter 1 til 5 sekunder ”Stay-or-go” -beslutning efter 5 til 10 sekunder (på avis- og magasinsider, på internetsider, på tv-reklamer….)

Blikfangere Kontraster (brud) i størrelse,mætning, farver, form, tekstur, position (2d og 3d) Usædvanlige objekter - overraskelse, konflikt, nyhed, tvetydighed Kompleksitet Ansigter - især på baby og dyr Bevægelser Objekter for lyst og behov

Standford Poynter Project (SPP) 67 nyhedsnarkomaner så på 5963 sider hos 211 af deres foretrukne udbydere (egne bookmarks) 40 timers optagelser

SPP: Tekst frem for billeder Øjet søger først mod overskrifter og resuméer: –I 504 analyserede tilfælde lander 88 % af de første tre fikseringer på teksten –Kun 12 % er på billeder !

Designkonsekvenser af SPP Giv overskriften den plads den skal have –Korte overskrifter er fra avistraditionerne Skab (mere) attraktive billeder til sitet, som ikke kun er genbrug af billeder beregnet til tryk.

Kritik af SPP Tekst loader ofte før billeder De analyserede eksempler er meget teksttunge informationssider Forsøgspersonerne var nyhedsnarkomaner Billederne på de analyserede eksempler er sjældent personer Billeder kan opfattes parafovealt (i øjenkrogen)

Perceptuel lagdeling Gruppér informationer i familier på max. 7 +/-2 medlemmer Bestemt rangordenen imellem de enkelte familier Slå de 3 -5 mindst betydningsfulde familier sammen eller ihjel Skab en klar visuel adskillelse mellem de vigtigste familier og en klar visuel sammenhæng indenfor familierne Brug knibeøvelsen til at sikre at hver familie ses som en enhed forskellig fra de andre

Knibeøvelsen Luk begge øjne Åben det ene øje så lidt, at der lige akkurat kan anes et element på skærmen/papiret Lav en cirkel med pege- og tommelfinger om området Åben øjnene helt og læs hvad der står i cirklen Fikser blikket midt i cirklen Flyt cirklen til det sted i øjenkrogen, der trækker mest i blikket