Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Baggrund for projektet
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Strukturændringer og den lægelige videreuddannelse i Region Midtjylland Direktør Ole Thomsen PLK-temamøde, den 29. marts 2011.
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Ret til hurtig udredning og differentieret ret til behandling
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Individuel uddannelsesplan
Dagkirurgisk sygepleje
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Akutafdelingen HEV Status
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Ledelse på tværs i VEST. Gødstrup Nye patienter i akutmodtagelsen Neurologi.
Fagområdet Akutmedicin Region Midt 2009 Dansk Medicinsk Selskab J. Michael Hasenkam Formand.
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Temadage Akutafdelingen DNV-Gødstrup Akutkonceptet som bærende ide Oktober + 1. november 2011.
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
- i et strategisk og sundhedsøkonomisk perspektiv
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Digitalisering af den akutte patient. Hvilke muligheder er der
Indhold, indsatser, implementering
Pakkeforløb i psykiatrien
Nationalt PKL seminar den 11. og 12. maj 2011 i Horsens
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Status for akutuddannelsestiltag til FAM-personale i Region Nordjylland v/ projektleder Dan Fanøe Nilsson, PKA 6. november 2009, Konferencecenteret Koldkærgård,
Hospitalsenheden Vest Akutmodtagelse Hospitalsenheden Vest Ved Cheflæge Per Østergaard Jensen Hospitalsenheden Vest.
Oversygepl. Bente Fogh, Medicinsk Afdeling, RRA juni 2014 Ledelse på tværs,Medicinsk Afdeling Hvad ser vi? Tid til interventioner!
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Tarmkræft kirurgi i Region Midt
Omstillinger - mere end besparelser
Målbeskrivelser Udpluk. Målbeskrivelse Klinisk basisuddannelse 8. Basislægen skal kunne modtage den akut syge patient og initiere relevant behandling/visitation.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
1 DET KOMMUNALE SAMARBEJDE Jesper Lundh Almen praktiserende læge 17/09/2016.
Ole Mølgaard Overlæge Anæstesiologisk Afdeling Århus Sygehus Kursusleder, akutkurser, Region Midt UDDANNELSE På de nye fælles akutmodtagelse.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Fælles akutmodtagelser Akutmodtagelsernes læger og uddannelsen til akut læge Ledende overlæge Inger Søndergaard Akutmodtagelsen Herlev Hospital.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Kvalitetsarbejde på sygehusene Data og ledelse – ledelse og data Jørgen Schøler Kristensen Lægefaglig direktør, dr.med. Hospitalsenheden Horsens.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
Reservelæge Birgit Falk Riecke Uddannelsesansvarlig overlæge Anne Grethe Mølbak Akutafdelingen Køge.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
FTF Projekt Styrkelse og understøtning af jobrotation på tværs af Jobcentre.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Speciallægepraksissektoren - hvordan kan den bidrage til at skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsenet? Sygehus PLO FAPS Private hospitaler i DK Privat forsikring.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Hvordan opleves specialeplanlægningen på akutsygehusene? Christina Holm-Petersen, projektchef, ph.d. Baseret på en interviewundersøgelse blandt 13 lægelige.
Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?
"Samspillet mellem akutmodtagelsen og sygehusets øvrige afdelinger"
Ansvar i Videreuddannelsen
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
Kvalitetsudvikling hvordan
Orientering om KBU på Sygehus Vendsyssel
Den nye målbeskrivelse – et overblik
MTV af Demens: Organisation
Uddannelsesgivende afdelinger
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Inspektorbesøg Afdelingens navn Besøg/år Introdukton Udd.program
Præsentationens transcript:

Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Uddannelsesregion Nord Marts 2015

Retningslinjer for KBU 2007 og 2015 i videreuddannelsesregion Nord  ”Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse finder, at de kommende fælles akut modtagelser er det ideelle læringssted for første halvår af basisforløbet”  Hvorfor?

Målbeskrivelsen for den kliniske basisuddannelse  ”Der bør indgå en afdeling med betydelig akutfunktion i alle uddannelsesforløb”  4 ud af 15 læringsmål er direkte relateret til modtagelse af den nyindlagte patient med fokus på  den diagnostiske proces  udformning af udredningsplan  iværksættelse af relevant primær behandling  De få konkrete kliniske billeder (læringsmål 8), som KBU- lægen skal kende ses hyppigt i akutafdelingen

”Visions notatet” for akutafdelingen  ”Anvende uddannelsesmulighederne i det hospitalsmiljø, hvor hovedparten af de akutte patientforløb modtages, triageres, og får den umiddelbart nødvendige diagnostik og initiale behandling iværksat”  ”Akutafdelinger er et unikt læringsmiljø, der byder på utroligt mange oplagte læringssituationer”  ”Akutafdelingens nye organisering giver mulighed for at tænke nyt i forhold til organisering af uddannelse”

Hvad kan FAM tilbyde KBU?  Stort patientflow hele døgnet  Tilstedeværelse af superviserende senior læge 24/7  Stor patientbrede med mulighed for differentialdiagnostik og gennemførelse af ”den diagnostiske proces”  Nytænkning, ny struktur, ingen ”vi plejer”

Opmærksomhedspunkter  Akutafdelinger fortsat under opbygning – er KBU en ”sart” medspiller her?  Tilstrækkelig uddannelses-/vejlederkapacitet?  Læringsmål 5 ”Monitorering af behandlingseffekt” – organisering af fx stuegangsfunktion / supervisionsaftaler med relaterede specialafdelinger  Speciale-rekruttering (kirurgi, medicin, mv.)

Opmærksomhedspunkter  Hvad betyder ansættelsesforholdet?  Kan man” høre hjemme” 2 stedet – Ja, hvis forældre kan tale samme. Samarbejde på tværs af afdelinger  Stor afdeling – tilknytning til ”delafsnit”?  Mister vi brede?  Opnås hurtig kompetenceerhvervelse indenfor begrænset fagområde = øget selvtillid?

Hvad kan KBU tilbyde FAM  Dynamisk arbejdsmiljø – videbegærlige unge læger, der stiller spørgsmål ”ved alting”  En mulighed for at kunne ”lære fra sig” – bidrage til den samlede uddannelseskapacitet indenfor lægelig videreuddannelse  Rekrutteringsmulighed for akut interesserede læger  Arbejdskraft

Hvordan kan VUS/DRRLV bidrage  Beslutning om at det ”på sigt er planen, at første del af alle KBU-forløb skal foregå på en akutafdeling” Akutnotatet til Danske regioner  Sætte krav til uddannelsesforhold (UAO, uddannelses- kapacitet) ved godkendelse af uddannelsesprogrammer  Postgraduate kliniske lektorater indenfor KBU og FAM  Uddannelsesudvalg vedr. den lægelige (videre)uddannelse i FAM

Hvor står vi nu? Basislæge.dk Antal KBU-forløb med 1. ansættelse i Akutafdelingen  Herning – 100%  Horsens – 80%  Viborg – 100%  Randers – 66% planlægges flyttet efterår 2015  Aarhus – 43 %  Aalborg – 24%  Hjørring – 100%

Hvad siger KBU-lægerne Evaluer.dk  Herning – det startede skidt, nu det går langt bedre  Horsens – det var nogenlunde, nu går det bedre  Viborg – det har gået ret godt hele tiden (obs. ansættelsessted)  Randers – ikke startet endnu  Aarhus – ok, men plads til forbedring (kun 2)

Spørgsmål?