Fremtidens forbruger IT-Højskolen, 6. februar 2004 Henrik Dahl, ph.d. Udviklingschef, Advice Analyse og Strategi A/S Adjungeret professor, HHK
Rammebetingelsen: Netværkssamfundet Økonomisk vækst skyldes grundforskningens integration i det teknisk/økonomiske system o stigende kompleksitet o ny international arbejdsdeling o nye former for arbejde o ny struktur på arbejdsmarkedet –central versus perifer arbejdskraft o pres på eksisterende økonomiske og politiske strukturer på grund af ”usamtidighed”
Hverdagsliv Nye erfaringsfelter o enhedsrummet spaltes op o den sociale tid omdefineres Nye former for ulighed o Det fysiske rum som politisk kampplads o Hvilket parti får den første tidspolitiske ordfører?
Den menneskelige konsekvens af netværkssamfundet Klassiske kilder til identitet forvandles o tradition o familie o nationalstat Identiteten bliver en livsopgave – ikke det givne udgangspunkt tilværelsen som voksen
Glasmennesket Mere sart Mere sensitivt Mere søgende Mere selvoptaget Mere stilbevidst Mere stammebevidst
Nye livsaldre 0 - 9:Barn :Ung :Tredje alder 80+Gammel
Nye kilder til identitet Arbejdsplads Religion Historie Sygdom Marked
Markedets udvikling Marked for funktionalitet Marked for symbolsk merværdi o anerkendelse o identitet
Produkt og meta-produkt Funktion Anerkendelse Identitet Guttman-princippet: lavere niveauer er indeholdt i højere niveauer
Behov på det nye marked Behovet for identitet o sprog o religion o beroligelse Behovet for anerkendelse o social sammenhæng
De nye behov Identitets-relaterede o Andre sprog: medier, livsstil, terapi o Religion: fan-dom; ritualer; ’koncept-konceptet’ o Beroligelse: høj feel-good faktor Anerkendelses-relaterede: o Social sammenhæng: design, eksklusivitet, stærke mærker
Eksempler Diskursificering Politisk forbrug Narcissistiske koncepter Redesign
Den klassiske vare Funktionalitet Konvention Aura: design m.v.
Funktionalitet Konvention Aura: design m.v. Moderne vare