Fremtidens forbruger IT-Højskolen, 6. februar 2004 Henrik Dahl, ph.d. Udviklingschef, Advice Analyse og Strategi A/S Adjungeret professor, HHK.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Temadag om unge og stofmisbrug
Hvad er internationalisering
Integrated Children’s System
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Mod en dansk styrkeposition i byggekomponent-industrien Hans Peter Svendler Nielsen Arkitektskolen i Aarhus Indlæg og et paradigmeskift i byggesektoren.
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Matematik er det nye sort!
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Holmegaard en ny begyndelse.
og andre udviklingsperspektiver
Politiske grundholdninger og ideologier
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Integration på arbejdsmarkedet 19. juni 2008
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
TRIZ Formål: At kunne arbejde systematisk med at opfinde nye løsninger på konkrete problemstillinger gennem analogisk tænkning. 1 Hvad er TRIZ? 4 Værktøjer.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Eigtveds Pakhus mandag den 28. november 2005 Velkommen Præsentation og diskussion af resultater fra forskningsprogrammet om social arv.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Er solidaritet gammeldags? af Christine Antorini Sekretariatschef for Forbrugerinformationen Tidligere MF for SF.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
Intro og Problemformulering
[Produktnavn] Marketingplan
Læreplaner i Højvangen
Afbureaukratisering - Hvad, hvorfor, hvordan ? Henrik Hjortdal, FORUM for Fremtidens Offentlige Ledelse og Styring 7. Oktober 2009 COK - Århus.
Sundhedsøkonomiske overvejelser om prioritering
3 Eksterne forhold Eksterne forhold er forhold i virksomhedens omverden, som påvirker virksomheden. Eksterne forhold opdeles i: Den afhængige omverden/nærmiljøet.
Information omkring studieretningsprojekt I skal begynde at overveje område allerede nu 7. december skal I via blanket vælge fag og område Her skal I også.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Livsstilsanalyse i Danmark
Af: Jonatan W & Line Stryander
Lighed & ulighed Samfundsfag.
Økonomisk globalisering
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Design Design afsnittets formål Design – indhold Kvalitetsmål Teknisk platform Arkitektur Struktur Klasser.
Specialisering: Det civile samfund og sociale bevægelser Ann-Dorte Christensen & Lars Skov Henriksen.
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
Formandsmøde Scleroseforeningen 13. november 2015 i Grenå Frivillighed nu og i fremtiden.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Personer med psykiatrisk handicap er også en HR-udfordring Stig Langvad, formand 2. oktober 2008 Fastholdelse og integration af handicappede i virksomhederne.
Ungdomsliv.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Handicap og menneskerettigheder
Livsstilsanalyse i Danmark
Politisk økonomi 24. November 2016.
Udkast til justering af KS
Ligebehandling: principper og begreber
Christian.
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2017 Pillon - KU.
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk eksternt indlæg epi KU 2017 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet.
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk eksternt indlæg epi KU 2017 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet.
Markedskommunikation 6 6: On-line forbrug 7: Digital brandpositionering 8: Digitale forretningsmodeller Gruppearbejde: Eksamensprojekt forår 2019 Pillon.
Præsentationens transcript:

Fremtidens forbruger IT-Højskolen, 6. februar 2004 Henrik Dahl, ph.d. Udviklingschef, Advice Analyse og Strategi A/S Adjungeret professor, HHK

Rammebetingelsen: Netværkssamfundet Økonomisk vækst skyldes grundforskningens integration i det teknisk/økonomiske system o stigende kompleksitet o ny international arbejdsdeling o nye former for arbejde o ny struktur på arbejdsmarkedet –central versus perifer arbejdskraft o pres på eksisterende økonomiske og politiske strukturer på grund af ”usamtidighed”

Hverdagsliv Nye erfaringsfelter o enhedsrummet spaltes op o den sociale tid omdefineres Nye former for ulighed o Det fysiske rum som politisk kampplads o Hvilket parti får den første tidspolitiske ordfører?

Den menneskelige konsekvens af netværkssamfundet Klassiske kilder til identitet forvandles o tradition o familie o nationalstat Identiteten bliver en livsopgave – ikke det givne udgangspunkt tilværelsen som voksen

Glasmennesket Mere sart Mere sensitivt Mere søgende Mere selvoptaget Mere stilbevidst Mere stammebevidst

Nye livsaldre 0 - 9:Barn :Ung :Tredje alder 80+Gammel

Nye kilder til identitet Arbejdsplads Religion Historie Sygdom Marked

Markedets udvikling Marked for funktionalitet Marked for symbolsk merværdi o anerkendelse o identitet

Produkt og meta-produkt Funktion Anerkendelse Identitet Guttman-princippet: lavere niveauer er indeholdt i højere niveauer

Behov på det nye marked Behovet for identitet o sprog o religion o beroligelse Behovet for anerkendelse o social sammenhæng

De nye behov Identitets-relaterede o Andre sprog: medier, livsstil, terapi o Religion: fan-dom; ritualer; ’koncept-konceptet’ o Beroligelse: høj feel-good faktor Anerkendelses-relaterede: o Social sammenhæng: design, eksklusivitet, stærke mærker

Eksempler Diskursificering Politisk forbrug Narcissistiske koncepter Redesign

Den klassiske vare Funktionalitet Konvention Aura: design m.v.

Funktionalitet Konvention Aura: design m.v. Moderne vare