Undervisning i 5. klasse – 45 minutter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Et rigtig glædeligt julekort
”Jeg vil hjælpe julemanden” af Lea Bodzioch talelærer/neurologopæd
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
I himlen.dk Et ordenligt Julekort.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Ordentlig Julekort.
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
100 år er gået… Tag på historiejagt og lyt til fortællinger
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Substantiver Navneord.
Dansk 1. klasse.
Engelbert H – og den sidste chance
Workstations.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Videreudvikling af ide 2&2
Undervisningsmiljøundersøgelse 2010
Relationer – børn og voksne
JULEAFSLUTNING PÅ SORTEBAKKESKOLEN 2005
Relationer – Omgangstone
Relationer – børn imellem
Flipped Classroom i tyskundervisningen
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Du ønskes en rigtig glædelig jul
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Genbrug af kapsler – der ellers bliver smidt ud
Årsplan – en kort en lang
Studiestartsprojekt Projektet Emne: Studenterlivet ved SDU Slagelse – I skal undersøge, hvordan forskellige parter (universitetet, medierne, kommunen,
Hallo Mirjam Du hast eine wirklich gute Mail geschrieben. Man sagt nicht recept, man sagt ”opskrift”. Ein ”recept” ist für Medizin. ”Desværre har jeg kun.
Reading to learn Grantræet af H. C. Andersen
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
SFU Hillerød 2008 JULEMANDEN ER RØD!. SFU Hillerød 2008 Kvartaler med hvert politisk emne Teori del, praktisk del og afsluttende del Grupper med særlige.
KONTERINGS SPILLET Tietgenskolen, Jan Christiansen.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Solformørkelse Partiel solformørkelse den 20. marts 2015 I Danmark starter formørkelsen klokken og varer til klokken Formørkelsen er på sit.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
Åbent hus Skolens navn Dato.
Oprettelse Af Dreamviewer Site.
GUIDE TIL OPRETTELSE AF OPSLAG
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Velkommen til webinar: Brug de digitale ressourcer i børnebiblioteket.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ på tavlen. Kender de nogle af ordene som er på billedet? Eleverne får et papir med det samme billede, så de kan skrive ordene dér. Vi fortæller hvad ordene hedder – ca. 6-8 ord. (feks. Gave, julemand, snemand, stjerne, hjerte, kugle, guirlande…) Eleverne gætter med. Der er gaver under træet , og vi fremhæver den og siger feks. ”Ich wünsche mir ein Pferd für Weihnachten”. Skriver derefter chunken på tavlen : ”Ich wünche ein Pferd zu Weihnachten” . Derefter spørger vi eleverne ud i klassen : ”Was wünschst du zu Weihnachten ?” Nogle af eleverne svarer : ”Ich wünsche ein ……” Når de siger det på dansk, må vi sige hvad det hedder på tysk ( her er det lige vi er klar med en ordbog !) Ordene skrives på tavlen (Wörterschatzt) Vi stopper , når vi ca. har 10 julegaveord. Praktisk fase: De inddeles nu i 4 grupper á 5 elever i hver. Hver gruppe får en pakke (der er pebernødder i). De står i en rundkreds og skal nu bruge chunken/die Wörter……”Ich wünsche ein …… zu Weihnnachten” ….gaven gives videre …. Den næste siger ”ich wünsche ein …….. Und ein ….. zu Weihnachten ” (gentager det den forrige har sagt …osv…osv..) Aktiviteten kører i ca. 10-12 minutter. Evaluering: Vi går rundt og lytter til eleverne, og hjælper. Vi afslutter aktivitet med at høre hvad de synes – godt /skidt. Grupperne må nu åbne gaven, dele pebernødderne og sætte sig igen. Vi afslutter med dette videoklip fra Berlin, tager 5 minutter. https://www.youtube.com/watch?v=wXHn-y99ldo Hvis der er tid tilovers, tager vi ”O Tannenbaum”

Julemand: Weihnachtsmann (der) Juletræ: Tannenbaum (der) Snemand: Schneemann (der) Gave: Geschenk (das) Stjerne: Stern (der) Guirlande: Girlande (die) Juleaften: Weihnachtsabend (der) Kringle: Brezel (die) Hjerte: Herz (das) Sne: Schnee (der) Gaveønsker kunne være: Computer: Computer (der) Mobltelefon: Handy (das) Tøj: Kleidung (die)

Jesper: sørger for gaver med pebernødder + evt. sang Karina: sætter gang i /forklarer aktivitet, finder billede på computer, samt youtube videoklip. Mie (fælles ?) : gennemgår ord og chunk