Pædagogens univers
Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne
Pædagogik Dansk, Kultur og Kommunikation Individ, Institution og Samfund Uddannelsen
Liniefag – Sundhed, Krop og Bevægelse – Udtryk, Musik og Drama – Værksted, Natur og Teknik
De 4 pligter Tavshedspligten Omsorgspligten Oplysningspligten Underretningspligten
Hvad kan vi? -Relationsarbejde – ikke nødvendigvis rundkreds -Empati – ikke nødvendigvis sympati -Anerkendelse – ikke nødvendigvis ros -Kreativitet – ikke nødvendigvis perler
Vi kan mere…. Omsorg – ikke nødvendigvis bleskift Omstillingsparat – ikke nødvendigvis nedskæringsparat Dannelsesarbejde – ikke nødvendigvis opdragelse Refleksion, iagttagelse og observation
Hvordan gør vi det? Metoder/redskaber – Didaktik- Har en intention med alle aktiviteter – Aktiviteter – Iagttagelser/observationer – Praksisfortællinger / Refleksion
Hvorfor gør vi det? – § 8a i lov om social service – Læreplaner (0-6 år) Barnets alsidige personlige udvikling Sociale kompetencer Natur og naturfænomener Sprog Kulturelle udtryksformer og værdier Krop og bevægelse
Handleplaner (§ 141 lov om social service) – Indenfor specialområdet – Øge brugerinddragelse – Sikre at indsatsen er tilpasset brugerens ønsker, behov og livssituation – Tydeliggøre indsatsen for brugeren
Bæredygtighed Økonomisk Pædagogisk Miljømæssig
Innovation På grund af nedskæringer og forandringer skal vi som pædagoger hele tiden være omstillingsparat Nytænkning, vi skal følge udviklingen i samfundet. Være åben overfor tværfagligt samarbejde med nye faggrupper
Tværfagligt samarbejde Lærere Fysioterapeuter Talepædagoger Psykologer Socialrådgivere Læger Bandagister Diætister Arkitekter
3 P’er Professionel Personlig Privat
Brugerens advokat At handle ud fra brugerens bedste interesse Være opmærksom på definitions-magten. Vi er ligeværd - men ikke ligestillet.
Konklusion Man skal kunne være omstillingsparat Have fokus på egen praksis og være selvreflekterende Være samarbejdsvillig – indgå i tværfaglige samarbejde Vi skal tænke innovativt i forhold til læreprocesser og dannelse Have et højt fagligt niveau
Tak fordi i lyttede…