Et hørelæreprogram med solmisation IT – Universitetet - Forår 2006 Design Kommunikation og Medier Afsluttende speciale Kandidatstuderende: Mette Ott Eksamen 27. marts 2006
Introduktion Processen Teoriafsnit Prototype Perspektivering introduktion
Arbejdsprocessen : Defineret problemfelt => Undersøgt markedet for produkter => Fundet velegnet læringsteori => Konceptudviklet program => Implementeret prototype => Pædagogisk forsvarligt processen
Udfordringen: Formidle et instruktivistisk fagområde på en konstruktivistisk måde Brugeren skal arbejde alene processen
Eksisterende e-læringsteori vedrører Udvikling af kompetencer (2. vidensniveau) Projektarbejde Sammen med andre => Et hul i den e-læringsteoretiske forskning processen
Introduktion Processen Teoriafsnit Prototype Perspektivering teoriafsnit
Undervisning og Læring beskriver IKKE det samme fænomen Undervisning = kommunikation Læring = individets erkendelse/erfaringsdannelse Uddannelse = Undervisning + Læring teoriafsnit
Det er muligt at nærme sig et typisk instruktivistisk fagområde med en konstruktivistisk tilgang Ved at bibeholde det faglige indhold og undervisningsmetodik ( drill & error ), men bruge konstruktivistiske metoder til at formidle det. teoriafsnit
Heilesen: teoriafsnit
Introduktion Processen Teoriafsnit Prototype Perspektivering prototype
Introduktion Processen Teoriafsnit Prototype Perspektivering perspektivering
Orkesterhøring – en disciplin i DoReMi Rytmediktat (hvad spiller trommeslageren?) Akkordhøring (hvad spiller pianisten?) Melodidiktat (hvad synger sangeren?) Skalaer (hvilken tonalitet spilles der i?) perspektivering
Implementering af tredje vidensniveau Arrangement Implementering af fjerde vidensniveau? perspektivering