Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Online kollaborativ undervisning
7. undervisningsgang den
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Internet til alvor og sjov
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Sprog/billeder på Internettet
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Nyt ansvar.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Tekstformidling på Internettet E 2003
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Facebook, danskerne & sociale netværkssites
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Tekstformidling på Internettet E 2003
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Medieforløb 2006 Internettet som offentlighed og læringsrum Udarbejdet af Rie, Nadja, Maha og Mette R.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Opfattelse af DFIF Forbundet: –Positive –Aktivt, dynamisk og lydhørt forbund Firmasport: – Samvær, uformel, aktivitet.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Medalje til Høje-Taastrup
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Børn og unges sociale liv online
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Johannesen: ’Døden på Internettet’ (2008) Teksten ser nærmere på, hvordan vi har indoptaget de funktioner og praksisformer, som Internettet tilbyder, i.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Johannesen: ’Døden på Internettet’ (2008) Teksten ser nærmere på, hvordan vi har indoptaget de funktioner og praksisformer, som Internettet tilbyder, i.
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Om evalueringen 2.Annedorthe Kring og Stine Thulin : - om E-nyhedsbreve 3.Viktor:
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 9: ”social” og dialogisk kommunikation på nettet.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Øvelse 1: First Impressions
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?
Definition Kriterier Design og evaluering
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard
Præsentationens transcript:

Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)

Tekstformidling på Internettet E 2003 Dagens program 1)Opfølgning på evaluering 2)4-ugers projekt indenfor TFI - gruppedannelsesoplæg 3)Tekstgenrer II - del 1 (socialitet) 4)Pause 5)Tekstgenrer II - del 2 (form og funktion)

Tekstformidling på Internettet E 2003 Internettet som formidlingsmedie Mulighed for at kommunikere med folk på tværs af tid og geografi: letter og åbner op for kommunikation Mulighed for at gå i direkte dialog med afsender/medlæsere: ”interaktivitet” fremmer mulighed at påvirke en tekst/et site og mulighed for at komme i dialog med andre på dette site

Tekstformidling på Internettet E 2003 Dialogiske & ”sociale” tekstgenrer Weblogs (kommunikerer typisk i et ”blogcluster”, forholder sig til andres blogs, comments-funktion) Debatfora (emnebaserede diskussioner melm forskellige usere, i dialog med folk, der styrer site) Community sites (indlæg, deling af viden og egne erfaringer + debatfora)

Tekstformidling på Internettet E 2003 Diskussion - 3 gode eller dårlige træk ved udvalgt eksempel på ”sociale genrer” - Går træk igen i jeres gruppe?

Tekstformidling på Internettet E 2003 Formål med social formidling Vidensudveksling (ex. gravide) Diskussion - synspunkter (ex. politik) Skabelse af fælles identitet (ex. situation) Fokus på produkt(er) (ex. skat, cykler) Evaluering/udvikling (ex. siteudvikling)

Tekstformidling på Internettet E 2003 Hvorfor udnytter websites ikke muligheden for dialog mere end de gør? Mangel på ressourcer (teknisk) Mangel på ressourcer (personale) Mangel på viden (teknik) Angst for hvad dialog vil føre til (kritik)

Tekstformidling på Internettet E 2003 Hvorfor sites bør udnytte dialogiske features mere Øger fornemmelsen af community Øget ”stickiness” (folk vender tilbage) Øger mulighed for hurtig forbedring af funktioner/site Signalerer åbenhed Skaber mulighed for udveksling og akkumulation af viden

Tekstformidling på Internettet E 2003 Genre variationer: diskussionsfora Synkrone fora (chat, virtuelle verdener) Asynkrone fora (mailinglister, online forum, brevkasse)

Tekstformidling på Internettet E 2003

Genre variationer:weblogs Weblog: frequency, brevity, personality Personlige blogs (Blood: dagbog, ”notebook”, filter) jill/txt, klastrup, nyrup, Raed jill/txtklastrupnyrupRaed Gruppeblogs (notebook, filter) Filter blog, NotebookFilter blogNotebook

Tekstformidling på Internettet E 2003 GIVE US A BREAK!!!

Tekstformidling på Internettet E 2003 Litteratur - godt nyt Speciale: Netaviser kan levere mere objektive nyheder tag=referrer=Nyhedsbrev,Bitconomy%2009/2003,, &TId= specialet: “Netjournalistik”

Tekstformidling på Internettet E 2003 ”Social” formidling De samme mennesker på det samme sted i længere tid = et ”community” (den populære skribent, dedikeret fora, mailingliste, newsgroup)

Tekstformidling på Internettet E 2003 Formidling i community = formidler Figallo Social cuing (netiquette, hosting) Hosting

Tekstformidling på Internettet E 2003 Formidling i community = skabelse af identitet Amy Jo Kim Opfylde udækkede behov Definere fællesskabets karakter Titel og tagline (eksempler?)

Tekstformidling på Internettet E 2003 The Salon & The Coffeehouse The Salon - bloggen: offentlige emner i en privat setting The coffeehouse: diskussionsfora: private emner i en ”offentlig” setting

Tekstformidling på Internettet E 2003 Dialog-orienteret formidling Skabe og fastholde identitet/sympati for community, site etc Provokere, opfordre til dialog Forankre og udstikke regler for dialog Sørge for at dialogen forbliver konstruktiv Samle op - bringe nye emner på banen - holde dialogen i gang

Tekstformidling på Internettet E 2003 Bagsiden af medaljen/fora Væsentlig information kan være svær at finde (for mange, lange diskussioner - primitive søgemuligheder) Svært at orientere sig for nytilkommere, da nye diskussioner ofte har rod i gamle diskussioner

Tekstformidling på Internettet E 2003 Bagsiden af medaljen/generelt Det kan være svært at fastholde ”kammertonen” - konflikter, ”trolls” Intern og lukket gruppe, der ikke er åben for nye “medlemmer” Uvæsentlig tomgangssnak “døde” diskussioner = bad vibes

Tekstformidling på Internettet E 2003 Hvor går grænsen? Lassiter-casen Hvor ’uafhængig’ er bloggen/fora? Kan man - skal man stå til regnskab hos den institution, blog/fora er tilknyttet? Hvad er værdien af den personlige mening? (Blood)

Tekstformidling på Internettet E 2003

En ny form for journalistik? Peer-2-peer journalistik (gruppe-weblogs, fora omkring nyheder, meta-filter) Peer-2-host journalitisk (fora diskuterer nyheder sorteret af host)

Tekstformidling på Internettet E 2003