1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SLP-3: Problemorientering og Læringsstil
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Større Skriftlig Opgave
Projektenhedskursus (PE): Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP)
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
SLP-4: Problemorientering og Læringsstil
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Statistik.
Velkommen til E-business
Vejledning i projektarbejde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Projektplanlægning og projektstyring
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Et vejledningsværktøj KOT Ansøgningsflow. Forsiden af Optagelse.dk 2.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Indhold: Projektets mål og rammer Aktivitetsdiagram
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
At deltage i projektarbejde
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
1 Learning and reflecting – individually and in the Team PTW mm. 4 Lars Peter Jensen.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til nogle læringsteoretiske begreber, samt jeres egen læringsstil At I.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg.
Projektmanagement PV 9Efteråret 2012 Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s.
Projektets mål og rammer
Problem- and play- based Learning
Præsentationens transcript:

1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning og projektstyring med henblik på at udvikle/forbedre Jeres kompetence i forhold til at planlægge og styre Jeres studieprojekter- og senere: projekter i jobmæssig sammenhæng.

2 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Læringsstiltest Projektets mål og rammer Aktivitetsdiagram Hvor lang tid tager en giver opgave? - om hvordan man gætter “kvalificeret” Tidsplan Justering af tidsplan samt opsamling af erfaringerne

3 Hvad er læringsstil? En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. Forskellige personer har forskellig læringsstil.

4 Hvorfor teste læringsstil? For at du kan blive bevidst om hvordan du lærer … og derigennem forbedre din læreproces. For at I i gruppen kan tage hensyn til jeres forskellige læringsstil … og derigennem forbedre jeres gruppesamarbejde

5 Læringsstil – testen (1) Sæt ring om a eller b for hvert af de i alt 44 udsagn:

6 Læringsstil – testen (2) Udfyld score-arket med et ’1’ ud for dine svar. Summér ’1’ere i kolonne ’a’ og kolonne ’b’ i hvert af de 4 felter. Find den numeriske difference mellem a-score og b-score og tilføj ’a’ eller ’b’ afh. af største sum. Overfør dine 4 præferencer til dit præference ark, som du selv beholder. Score-arket afleverer du til mig. Husk at skrive navn og køn på.

7

8 Forskellig læringsstil 1: Informationskanal Visual ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord

9 Forskellig læringsstil 2: Informationsbehandling Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par

10 Forskellig læringsstil 3: Opfattelse Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation

11 Forskellig læringsstil 4: Forståelse Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system- tænkning

12 Læringsstil – HUSK: Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. Tag hensyn til forskelle i læringsstil, når I samarbejder.

13 PAUSE Adams trust building exercise

14 Projektets mål og rammer

15 Vær sikker på at i er enige om målet, ellers når i det ikke!

16 Tag hensyn til jeres forskellige forudsætninger

17

18 4-fase model af et Projekt Analyse Design Implementation Test Industrielt Projekt Studenter Projekt For bredt Studenter Projekt For smalt Det ideelle Studenter Projet Pr.A Løsning Eller An.

19 8X 10X 4X XX 2X 6X 14X Ialt: 70X

20 Hvordan finder vi X ? Vi skal bruge 70 X Der er 6 personer i gruppen Der er 35 halve projektdage til aflevering Hvad er så X ? X = 35/70 [½projektdage] = ½ [½projektdage] ? X = (35/70)x6 [½persondage] = 3 [½persondage]

21 Uge dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm

22 Uge dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm Problemanalyse 6

23 Uge dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3

24 Uge dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Valg af delproces 6 Kodning delproces 2 Procesmodel 2 Kodning model 4 Test+vurdering 6 Teknologi..+samfund6 Afslutning 6

25 Gannt kort (kalenderplan)

26 Justering af tidsplan Ved hver overskredet milepæl/deadlines vurderes: Hvorfor har det taget længere tid ? Kan vi arbejde forsinkelsen ind ? Kan vi organisere arbejdet på en anden måde ? Kan vi skære noget af projektet fra ? Hvad bliver konsekvenserne af vores forskellige valgmuligheder ?

27 Opgaveregning i grupperummene 1. Lav så findelt et aktivitetsdiagram I kan på nuværende tidspunkt. 2. Find ud af hvor meget tid I har til projektarbejde i resten af P1. 3. Lav en tidsplan for projektforløbet. 4. Lav aftaler om hvordan I vil styre projektet, herunder overvåge og revidere tidsplanen.