Usability ITU, efterår 2008 4. Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Automatiseret GUI-test Lars Kjølholm Testnet maj 2009.
Anskaffelse af ny teknologi
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Iterativ udvikling og UP
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Formularer (Access, del 3)
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
4. Usability i designprocessen
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
SEO PÅ AU.
Statistik.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)

Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Projektplanlægning og projektstyring
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Prototyper John Paulin Hansen DDK ITU April 2007.
MATLAB Programmering Anders P. Ravn Institut for Datalogi Aalborg Universitet Forår 2005 d = size(s); for k = 1:d(1), for n = 1:d(2), if (s(k,n) < 0) r(k,n)
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ6. Dagens program Overordnet feedback til OO2 Øvelse til kap. 10 Mine projekter Ugens opgave/OO3 Individuel feedback.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Fundamentale datastrukturer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
8. Informationsarkitektur (IA) 18. marts, 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen Bruger Kontekst Indhold IA.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
18. februar IT-Universitetet, forår Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2.
4. Usability i designprocessen
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Design af brugergrænseflader GUI: Graphical user interface Historisk:
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Design af interaktion.
Tests v/Palle.
Præsentationens transcript:

Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008

Usability ITU, efterår Opsamling Fra tidligere: Brugssituation Usabilitykriterier Generelle regler for design mod bedre usability –Mønstre, vaner, de-facto standarder, retningslinjer, osv Aftenen program: Usability i designprocessen – udviklingsmetoder Analyse: Empiri til model af brugssituationen Tidligt design: Sketches og prototyper

Usability ITU, efterår Vandfaldsmodellen Krav- specifikation System og softwaredesign Implementering og test af enheder Integration og test af system Operation og vedligehold

Usability ITU, efterår Udfordring Viden er mindst i projektstart Mange beslutninger er løsningsafhængige Der kan kun evalueres på baggrund af brug Bestiller/udfører problematik Standard-rammesystemer

Usability ITU, efterår Stjernemodellen Implementering Prototype Konceptuel design Evaluering Opgaveanalyse Kravspecifikation

Usability ITU, efterår Den iterative spiral (Kuniavsky)

Usability ITU, efterår Analysemetoder Interview Observationer – fx Contextual inquiery Profilering af brugere – fx personas Task analysis Fokusgrupper Kortsortering Oftest uden produkt, men kan være med produkt. Alle primært empiriske.

Usability ITU, efterår Brugssituationen: Bruger, mål og kontekst Eksempel Contextual Inquiery Mester/lærling forhold – ikke direkte interview Fokus på observationer og selve arbejdet Kortlægge: –Værktøjer, hjælpemidler –Sekvenser, trin, forløb, arbejdsgange –Metoder, work-arounds –Mentale modeller –Terminologi –Mål –Værdier og til dels holdninger

Usability ITU, efterår

10 Dokumenter - resultat Analysere Modellere (strukturere og prioritere) –Sammenhængsdiagram (affinity) –Kommunikation –Sekvenser –Artefakter –Omgivelser Dokumentere, overlevere, dokumentere

Usability ITU, efterår 2008 Usability i designfasen De første streger…

Usability ITU, efterår Hvordan kommer man igang? Sketches (Bill Buxton) Wireframes Prototyper Flowcharts - storyboard Er man til top-down eller Bottom-up? –Er det domænet (UCD) eller teknikken der driver processen? Hvor går grænsen mellem de to?

Usability ITU, efterår Forholdet sketches/prototyper

Usability ITU, efterår Sketches: Det er en kultur...

Usability ITU, efterår Sketches:

Usability ITU, efterår Sketch - prototype

Usability ITU, efterår Storyboard

Usability ITU, efterår Wireframes – En sketch/prototype

Usability ITU, efterår Wireframe website

Usability ITU, efterår Wireframe – ”oversat” til HTML

Usability ITU, efterår Papirprototyper Computere (0.001hz) Observatører Deltagere Tegninger Elementer

Usability ITU, efterår Eksempel på papirprototype

Usability ITU, efterår Fordele proces for disse metoder Billigt at lave fejl Hurtigt – måske kun dage eller endda timer Behøver ikke at blive til noget Jo mere energi der lægges i en prototype, des mindre lyst til at ændre den (Lauesens 3. usability lov) Giver god feedback, inden investering Understøtter hurtigt iterativ udviklingsmetode Danner bro mellem analyse og design

Usability ITU, efterår Fordele form Vi er gode til at abstrahere Tvinger fokus på indhold fremfor design og teknik Fremelsker kreativitet – i formsproget Motiverer kommunikation i teamet (eller projektgruppe) Kræver ingen tekniske færdigheder og adskiller fra teknologi – alle kan være med, både til at designe og til at evaluere

Usability ITU, efterår Ulemper Tænk på jeres eget arbejde – hvor ”kreative” kan I være?

Usability ITU, efterår 2008 Prototyper De behøver ikke kun være af papir…

Usability ITU, efterår

Usability ITU, efterår dimensioner af en prototype Bredde – hvor meget af produktet Dybde – hvor detaljeret A) Udseende/finish – Hvor pænt skal det være? B) Interaktion Hvor meget skal det kunne? Low-fidelity / High-fidelity Bredde - horisontal Dybde - vertikal

Usability ITU, efterår Hvor fin/færdig skal prototypen være? Det kommer an på tidspunktet i udviklingsprocessen Hvad skal prototypen afprøve: –Generelt layout –Features –Konkret funktionalitet –Flow eller proces – forløb/wizard/trin/rækkefølge –Laves ofte i powerpoint, flash, html eller lignende

Usability ITU, efterår Funktionel prototype (Axure – se evt. demo)Axure

Usability ITU, efterår Andre parametre der indgår udover analyse Principper, standarder, guidelines Gestalter og mønstre Teknologiens fordring for projektet Projektets ressourcer: Tid, penge kvalitet Ikke mindst: Kompetencer

Usability ITU, efterår 2008 Aftenens øvelse Design jeres egen website usability evaluering

Usability ITU, efterår Udgangspunkt Informationsarkitektur –Struktur –Navigation –Søgning –Navngivning Interaktionsdesign –Knapper –Formularer –Funktioner –Grafisk design Både generel usability og brugs/formål-specifik Brug gerne heuristikker…heuristikker…

Usability ITU, efterår Aflevering, 2 sider i word, 12 punkt Side 1: Beskrive hvordan egen metode er helhedsorienteret og systematisk Side 2: Testens praktiske udførelse – handlingsanvisende, så andre kan udføre 2 sider til