Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
2009NOEA/IT - Databaser/arkitektur1 Databaser Introduktion - Arkitektur Introduktion DBMS-arkitektur Datamodeller.
Advertisements

Visitsite.dk © anja nielsen Forskellige typer websider Søgemaskiner Webshops (betaling) Blog (i forandring – og to-vejs kommunikation) Stationære.
Formularer (Access, del 3)
Kvantitative metoder
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Søg information til dit masterprojekt Workshop i litteratursøgning for studerende på masteruddannelsen FMOL v/ Filip Kruse og Mette Ahlers Marino F2013.
Webtekstens byggeklodser Argumentationsmåden Organisering af teksten Brugen af links.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Psykologi, Human Factors og HCI
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Informationsarkitektur Brændpunkter og fokusområder.
Kortlægning af offentlig innovation i Danmark Bilag B til udbudsmateriale oktober 2014: Tre metaforer til inspiration.
6. Kvantitativ usability
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
”Søg og du skal finde” fra idé til applikation af Mads Thomsen og Bent Guldager.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Det semantiske web Costanza Navarretta Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Implementering af eget design til en D!ng-hjemmeside v/ Ewan Andreasen
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Perception og disposition af grænseflader
WordNet Elektronisk leksikalsk database Semantisk ordbog Ca
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
8. Informationsarkitektur (IA) 18. marts, 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen Bruger Kontekst Indhold IA.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Øvelser Kortsortering.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
18. februar IT-Universitetet, forår Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2.
4. Usability i designprocessen
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Informationsarkitektur.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Virksomhedens informationsbehandling Opgave inden for databehandling Opgave 1 Ved. Jens Godik Højen.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
SRO SKRIV!.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Metoder og produktion af data
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Præsentationens transcript:

Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability

Informationsarkitektur (IA) “Den proces hvor man skaber et underliggende system for organiseringen af den information, et produkt ønsker at formidle” (Kuniavsky, s. 43) “vedrører arrangementet af information således a brugere kan gøre hvad de ønsker med minimal forvirring og anstrengelse” (Reiss, s. 2, 2000)

Navigation Forskel mellem digitale og virkelige verdener (Krug): –Ingen fornemmelse for skalaer –Ingen retningsfornemmelse –Ingen lokalitets-sans –Hjemmesiden bliver et fix-punkt som man søger tilbage mod “Navigation er ikke en feature ved et web site - det ER web sitet!” (Krug)

Hvad vil/skal brugeren? Gør det muligt for brugeren at navigere i og forstå informationerne (Tillid, overblik) Brugeren skal ideelt set kunne forudsige, hvad der vil ske ved hvert valg han/hun foretager (spørg) Brugeren vil selv forsøge at skabe et mønster for hvordan et emne er organiseret, også selv om der ikke er noget mønster (Mental model og Krug)

Aftenens program - metode Forstå teorien - et afsæt Definer udgangspunktet -UCD, Use Cases, Data, organisation Grundlæg strukturen -Navigationsmodel, narrativ -Guidelines, heuristikker, hukommelse - 80/20 reglen Design...

Teoretisk afsæt Model: ”The elements of user experience” En god overordnet forståelse.

Udgangspunktet

Organiserings problemer Benævnelser (labels) kan være tvetydige Indholdet på sites kan være meget forskelligartet Klassifikationssystemerne er ofte idiosynkratiske (baseret på egne kategorier) Påvirket af organisationspolitik

Organisationsskemaer Eksakte organisationsskemaer: –Alfabetiske –Kronologiske –Geografiske Flertydige organisationsskemaer –Emneopdeling –Opgave-bestemte –Publikums-bestemte –Metafor-bestemte –Hybrid skemaer (mix af flere)

Metoder til forståelse af brugerens udganspunkt Hvordan er brugernes mentale modeller for domænet organiseret? – udforskning af kontekst gennem interviews – opgaveanalyser – Dagbøger

Strukturen Structure Organiser indholdet Spørg brugerne Opret navigationen

Navigation, brugere og indhold

Organisationsstrukturer Liniære Hierarkiske (Træ-struktur) Database-orienterede Spatiale (kort) Hypertekst – Associative Vinderen: En kombination

Skelettet Skeleton

Undersøgelsesmetoder Kortsortering Personas Scenarier Use cases Data description (fra domænet) Interviews, prototyper osv. Kontektrelaterede – hvem er brugerne?

Heuristikker / Guides Begræns antallet af menupunkter 7 +/- 2 reglen 80/20 reglen Undgå mere end 4 -5 niveauer i dybden Opstil logisk rækkefølge Begrebsmæssig linie (forstå sammenhæng) Differentiering af menupunkter Forståelige ‘intuitive’ begreber

Krugs navigations test Hvilket site er dette ? (Site ID) Hvilken side er jeg på ? (Sidens navn) Hvad er de væsentlige sektioner på dette web-sted ? (Tabs eller andre angivelser) Hvad kan jeg gøre på det niveau jeg befinder mig? (Lokal navigation) Hvor er jeg i den store sammenhæng? (brødkrumme-stier eller andre ”Her-er-du”) Hvordan kan jeg foretage søgninger?

Trunk test... Klar?

Heste-nettet

Websites om IA

Aftenens øvelse Ekspervurdering af site – I er eksperterne Heuristikker? -Nielsen eller Schneiderman -Eksamen! Guidelines Se hjemmesiden...