Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability
Informationsarkitektur (IA) “Den proces hvor man skaber et underliggende system for organiseringen af den information, et produkt ønsker at formidle” (Kuniavsky, s. 43) “vedrører arrangementet af information således a brugere kan gøre hvad de ønsker med minimal forvirring og anstrengelse” (Reiss, s. 2, 2000)
Navigation Forskel mellem digitale og virkelige verdener (Krug): –Ingen fornemmelse for skalaer –Ingen retningsfornemmelse –Ingen lokalitets-sans –Hjemmesiden bliver et fix-punkt som man søger tilbage mod “Navigation er ikke en feature ved et web site - det ER web sitet!” (Krug)
Hvad vil/skal brugeren? Gør det muligt for brugeren at navigere i og forstå informationerne (Tillid, overblik) Brugeren skal ideelt set kunne forudsige, hvad der vil ske ved hvert valg han/hun foretager (spørg) Brugeren vil selv forsøge at skabe et mønster for hvordan et emne er organiseret, også selv om der ikke er noget mønster (Mental model og Krug)
Aftenens program - metode Forstå teorien - et afsæt Definer udgangspunktet -UCD, Use Cases, Data, organisation Grundlæg strukturen -Navigationsmodel, narrativ -Guidelines, heuristikker, hukommelse - 80/20 reglen Design...
Teoretisk afsæt Model: ”The elements of user experience” En god overordnet forståelse.
Udgangspunktet
Organiserings problemer Benævnelser (labels) kan være tvetydige Indholdet på sites kan være meget forskelligartet Klassifikationssystemerne er ofte idiosynkratiske (baseret på egne kategorier) Påvirket af organisationspolitik
Organisationsskemaer Eksakte organisationsskemaer: –Alfabetiske –Kronologiske –Geografiske Flertydige organisationsskemaer –Emneopdeling –Opgave-bestemte –Publikums-bestemte –Metafor-bestemte –Hybrid skemaer (mix af flere)
Metoder til forståelse af brugerens udganspunkt Hvordan er brugernes mentale modeller for domænet organiseret? – udforskning af kontekst gennem interviews – opgaveanalyser – Dagbøger
Strukturen Structure Organiser indholdet Spørg brugerne Opret navigationen
Navigation, brugere og indhold
Organisationsstrukturer Liniære Hierarkiske (Træ-struktur) Database-orienterede Spatiale (kort) Hypertekst – Associative Vinderen: En kombination
Skelettet Skeleton
Undersøgelsesmetoder Kortsortering Personas Scenarier Use cases Data description (fra domænet) Interviews, prototyper osv. Kontektrelaterede – hvem er brugerne?
Heuristikker / Guides Begræns antallet af menupunkter 7 +/- 2 reglen 80/20 reglen Undgå mere end 4 -5 niveauer i dybden Opstil logisk rækkefølge Begrebsmæssig linie (forstå sammenhæng) Differentiering af menupunkter Forståelige ‘intuitive’ begreber
Krugs navigations test Hvilket site er dette ? (Site ID) Hvilken side er jeg på ? (Sidens navn) Hvad er de væsentlige sektioner på dette web-sted ? (Tabs eller andre angivelser) Hvad kan jeg gøre på det niveau jeg befinder mig? (Lokal navigation) Hvor er jeg i den store sammenhæng? (brødkrumme-stier eller andre ”Her-er-du”) Hvordan kan jeg foretage søgninger?
Trunk test... Klar?
Heste-nettet
Websites om IA
Aftenens øvelse Ekspervurdering af site – I er eksperterne Heuristikker? -Nielsen eller Schneiderman -Eksamen! Guidelines Se hjemmesiden...