DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Muligheder for samspil mellem usability-evaluering og interaktionsdesign Jan Stage Professor, PhD Forskningsleder i Informationssystemer (IS)/Human-Computer.
Advertisements

Modul 1 - Processer.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Kan bedømmelse være formativ?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Information Systems work and Analysis of Change
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Kursusgang 3 Designprocessen og dens aktiviteter Oversigt:
DIEB-DEB2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Udarbejdelse af testplan Forberedelse af usability-evaluering Udførelse af usability-evaluering Effekt.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
1 FM4 Feltstudier og etnografi – Lars Michael Kjeldskov, J. and Stage, J. (2003) The Process of Developing a Mobile Device for Communication in a Safety-Critical.
Design af brugerflader1.1 Kursusgang 1 Introduktion Oversigt: Kursets emne: ­ HCI disciplinen ­ Formål og evaluering ­ Indhold Menneskelig informationsbehandling.
Design af brugerflader3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:
Design af brugerflader2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Opsamling fra forrige møde, Brugercentreret design
Introduktion til Access (Access, del 1)
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Generel introduktion til EC
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Software test I ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Mobile Softwareteknologier Interaktionsdesign og usabilityevaluering.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
1 QA and user research
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Interaktionsdesign
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
DIEB5.1 Kursusgang 5 Designaktivitet 2 og 3 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design Aktivitet 3: Byg interaktiv version Visuelt.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Evaluering Oversigt: Grundlæggende HCI: ­ HCI disciplinen ­ Menneskelig informationsbehandling Brugbarhedsevaluering Øvelser.
Kursusgang 3 Designprocessen og dens aktiviteter Oversigt:
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
DIEB13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang(e) og kommende kursusgange Usability-evaluering Overordnede rammer (Determine basics) Øvelser Usability:
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Brugbarhedsevaluering Øvelser Effekt af brugbarhedsevaluering (forskning)
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer og testplan.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Design af interaktion.
Design af interaktion.
I2ISE og PeerWise Fælles 2. semester kursus (EE,E,IKT,ST)
Design af interaktion.
DB analyse og modellering
Software Testing Software testing.
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Præsentationens transcript:

DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport Does time heal?

DIEB11.2 Sidste kursusgang HCI-designmetode: opsummering ­ Aktiviteter og resultater ­ Interaktionsrum ­ Præsentationsmodel ­ Fysisk design af vinduer Teorier om menneskelig informationsbehandling ­ HCI som disciplin ­ Kognitionsteori ­ Hvad med samarbejde? Systemer til samarbejde ­ Et andet syn på IT-systemer ­ Eksempel: Maritim Communicator ­ Teorier Om sprog og kommunikation Om samarbejde ­ Eksempel: Umpire Signalling System Identificer behov Etabler krav Generer design Byg interaktiv version Evaluer design Udgangspunkt Resultat: Endeligt produkt

DIEB11.3 Opgaver Afslut opgave 1-2 fra sidste gang. Lav fysisk design for et interaktionselement (vindue) i jeres system. Brug Marcus' principper til at gøre dette. Brug specielt de fem gestaltlove. Lav en vurdering af kompleksitet og usikkerhed i jeres projekt. Råd: Overvej i hvilken grad en række væsentlige faktorer giver kompleksitet og/eller usikkerhed i jeres projekt. I kan blandt andet overveje det for følgende faktorer: Systemudviklere, brugere, anvendelsesområde, problemområde, edb-system, udviklingsomgivelse (værktøj). Lav en vurdering af karakteren af viden hos jeres brugere. Er der tale om eksplicit eller tacit viden. Overvej hvilken tilgang, der er relevant i jeres projekt ud fra resultaterne af opgave 4 og 5.

DIEB11.4 Kursusgang 11 Oversigt: Usability-evaluering: repetition ­ Sammenhæng med HCI-design ­ Begreb ­ Aktiviteter ­ Resultat Evalueringsplan og evalueringsrapport Does time heal?

DIEB11.5 Sammenhæng med HCI-design Fjerde aktivitet Input: ”Byg interaktiv version” Output: ­ Resultat – endeligt produkt … eller ­ Feedback til behov/krav og/eller design Identificer behov Etabler krav Generer design Byg interaktiv version Evaluer design Udgangspunkt Resultat: Endeligt produkt

DIEB11.6 Definition: Hvad er usability (PRS) Usability ­ Effective to use (effectiveness) ­ Efficient to use (efficiency) ­ Safe to use (safety) ­ Have good utility (utility) ­ Easy to learn (learnability) ­ Easy to remember how to use (memorability) User experience ­ Satisfying ­ Enjoyable ­ Fun ­ Entertaining ­ Helpful ­ Motivating ­ Aesthetically pleasing ­ Supportive of creativity ­ Rewarding ­ Emotionally fulfilling ­ …

DIEB11.7 Hvad er usability: Andre definitioner Rubin (1994): Are easy to learn and to use Are satisfying to use Provide utility and functionality that are highly valued by the target audience Molich (2000): Let at lære Let at huske Effektivt at bruge Forståeligt Tilfredsstillende at bruge Molichs definition: Umiddelbart at kunne bruge et system og løse sin opgave tilfredsstillende uden undervisning eller brug af dokumentation Alternativ definition (Molich): Brugeren forhindres eller sinkes i at realisere hensigten/målet med at anvende systemet. Forhindringen er oplevet af en konkret bruger

DIEB11.8 Usability-evaluering: Aktiviteter Form: formative/summative When in development process: Exploratory Assessment Validation Comparison Participants and roles Location and equipment Determine basics Plan evaluation Prepare tests Interpret data Conduct tests Recreation of context Selection of test subjects Design of tasks Evaluation plan: Purpose Key questions User profile Participants and roles Test methods Task list Context and equipment Data to be collected Report structure Each user: Introduction Task solving Data collection Logging Debriefing Transcription of log files Data summary Data analysis Documentation (report)

DIEB11.9 Overordnede rammer: Hvornår i udviklingsprocessen Formative evaluation: improve design Summative evaluation: check product Comparison Test Exploratory Test Assessment Test Validation Test 3. Preliminary Design 4. Detailed Design 5. Product Build 6. Product Release 1. User and Usage Needs Analysis 2. Specification of Requirements Early Test

DIEB11.10 Hvad er resultatet af en usability-evaluering? Resultatet udtrykkes som en liste af usability-problemer Usability-problemerne præsenteres skriftligt i en rapport Efficiency og effectiveness

DIEB11.11 Kursusgang 11 Oversigt: Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport ­ Elementer i plan ­ Den færdige rapport Does time heal?

DIEB11.12 Grundlæggende beslutninger I praksis vil dette være besluttet tidligt i et projekt Beslutninger om: Form: formativ eller summativ Hvornår i udviklingsprocessen: ­ Exploratory ­ Assessment ­ Validation ­ Comparison Deltagere og roller Lokalitet og udstyr

DIEB11.13 Evalueringsplan Afsnit i evalueringsplanen: Formål: form (formativ eller summativ) og placering i udviklingsprocessen (tidlig, eksplorativ, vurdering, validering eller sammenligning), Hovedspørgsmål: hvad er det vi vil vide om hvilke dele af systemet Brugerprofil: hvad er det for en type brugere denne evaluering af systemet er rettet mod Deltagere og roller: hvem deltager i evalueringen og hvad er deres roller Evalueringsmetode: hvilke metoder anvendes til evaluering, test og fortolkning Opgaveliste: hvilke opgaver skal brugeren løse ved hjælp af systemet Lokalitet og udstyr: hvor foregår testene og hvilket udstyr skal anvendes Dataopsamling: hvilke data skal opsamles under de enkelte test Indholdsfortegnelse for evalueringsrapporten

DIEB11.14 Typisk indholdsfortegnelse

DIEB11.15 Uddrag fra problemlisten

DIEB11.16 Jeres projekter Evalueringsplan ­ Cirka 2 sider ­ Afleveres til review sammen med designdokumentet Evalueringsrapport ­ Cirka 10 sider ­ Et af de 5 produkter af projektarbejdet (se projektrammer) ­ Evalueringsrapporten er den professionelle dokumentation af evalueringsaktiviteten ­ Indeholder evalueringsplanen ­ Det vigtigste element er problemlisten ­ Afleveres som en del af projektet (bilag)

DIEB11.17 Kursusgang 11 Oversigt: Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport Does time heal? ­ Forskningsartikel

DIEB11.18 Forskningsartikel Kjeldskov J., Skov M.B. and Stage J. (2005) Does Time Heal? A Longitudinal Study of Usability. Proceedings of OzCHI 2005, Canberra, Australia, ACM, 10 pages. Kjeldskov J., Skov M.B. and Stage J. (2007) A Longitudinal Study of Usability in Health Care - Does Time Heal? Proceedings of the 3rd International Conference on Information Technology in Health Care, ITHC 2007, Sydney, Australia, August 2007, IOS Press.

DIEB11.19 Opsummering og næste gang Videregående om usability-evaluering Repetition Evalueringsplan og -rapport Usability-problemer (longitudinalt) Næste gang: Hvordan laver vi god feedback fra en usability-evaluering?