Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Hvorfor disse områder – den historiske kontekst: 1.Væk fra en undervisning hvor grammatikken foregår isoleret:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Evaluerings- kompetencen
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Åbent bord Den Kreative Platform
Ukønnet formering – dvs. uden sæd og æg.
Struktur: ”Quiz og byt”
Taskbaseret sprogundervisning
Fra formel til funktionel undervisning
Anette Schjødt Thorsen
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
De sidste undervisningstimer
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Bytte   PowerPoint  .
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Hvad skal en test på basis af referencerammen kunne? Testen kan ses på Give et realistisk billede.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Et uformelt læringsmiljø
Myten om de lugtende sko
Skriftlighed og læring
I believe in Drama!. Hvad er PhyEmoC? Action!  Dynamik og god stemning fanger elevernes opmærksomhed  Fremme spontanitet og kreativitet  Fjerne elevens.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Elevaktiverende undervisning
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Relationer – Omgangstone
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Omgangstone og kollegialitet
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
Årsplan – en kort en lang
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Workshop Sund By Netværket
Læsning.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
SKABELON.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Sprogbaseret læring i naturfag
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Evaluering og spørgetime. Søren Ulrik Thomsen: ”Det er april”. Fra Det skabtes vaklen Det er april, og de gamle mænd bryder sammen; de vil ha medaljer,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
DE KLASSISKE SPROG SOM BASIS FOR ANVENDELSESORIENTERET SPROGINDLÆRING.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Skriveperiode (synopsis)
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
- og hvordan du undgår dem…
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Hvorfor disse områder – den historiske kontekst: 1.Væk fra en undervisning hvor grammatikken foregår isoleret: fx. Grammatikhæftet altid i tirsdagstimen Grammatikken bliver her løsrevet fra den øvrige undervisning – fra konteksten, og eleverne vil ofte ikke kunne overføre viden fra ’grammatiktimen’ til deres brug af engelsk i de øvrige timer.

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Hvorfor disse områder – den historiske kontekst: 2. Væk fra en undervisning hvor fokus udelukkende er på at eleverne får sagt en masse på engelsk Over fokusering på fluency og ingen opmærksomhed på accuracy.

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed NU: Fokus på at elever ikke blot skal skal opfordres til at bruge sproget – hvad de siger. De skal OGSÅ skal blive bevidste om hvordan de bruger sproget. Hvad betyder dette for undervisningen?

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Som lærere skal vi tilrettelægge en sprogundervisning som hjælper elever til at reflektere over sprog (alle sprog): -Hvordan hænger sprog sammen (strukturer) -Hvordan er sprog i fht hinanden (…..) -Hvordan de selv lærer sprog (sprogtilegnelsesstrategier) MEN Hvordan skabe sproglig opmærksomhed?

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed En øvelse i sproglig opmærksomhed: Om lidt får I udleveret et stykke papir med 4 sætninger. Alle sætningerne er taget fra ét produkt – fra samme stykke emballage - dvs. de beskriver det samme produkt. Ikke nødvendigvis med nøjagtige de samme formuleringer – for sprog er nemlig forskellige

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Parvis har I 5 min til at: 1.Gætte de 4 sprog (forklar hvordan I når frem til jeres svar) 2.Give et bud på hvilken type produkt der er tale om? 3.Prøve at skrive den engelske/ den franske version som mangler.

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed 1. Mengeling op basis van graangewassen en gedroogte vructen. 2. Sekoitus mehukkaita rusinoita, rapeita vehnänhiutaleita, paahdettuja hasselpäkinöitä ja manteleita. 3. Deliciosa combinación de pasas, copos de trigo, avelannas y almendras. 4. Con uvetta sucossa, fiocchi di frumento crocannti, nocciole e mandorle tostaste.

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Efter 5 min skal parrene finde sammen med andre par i grupper af 4 og så er der et par min til: 1.Fremlægge deres versioner for hinanden 2.Kort diskutere opgaven Herefter vises den engelske og den franske beskrivelse af Alpen muesli

Hollandsk Mengeling op basis van graangewassen en gedroogte vructen. Finsk Sekoitus mehukkaita rusinoita, rapeita vehnänhiutaleita, paahdettuja hasselpäkinöitä ja manteleita. Spansk Deliciosa combinación de pasas, copos de trigo, avelannas y almendras. Italiansk Con uvetta sucossa, fiocchi di frumento crocannti, nocciole e mandorle tostaste. Fransk Une abondance de raisins juteux, dé pétales de blé croustillants, d’amandes et des noisettes grillées. Engelsk Packed full of juicy raisins, crisp wheat flakes, roasted hazelnuts and almonds.

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Øvelsen hjælper elever til at: lægge mærke til sprog Lægge mærke til sprogs forskelle OG ligheder Blive bevidste om alt det de allerede kan og til at BRUGE denne sproglige viden Bruge sproglæringsstrategier – jf. Fælles mål.

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Sproglæringsstrategier – jf. Fælles mål. Engelsk Fase 3Fase 3 Færdighedsmål Eleven kan udnytte ressourcer fra andre sprog Vidensmål Eleven har viden om transparente ord og strukturer

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Læs mere og blive inspireret af følgende artikler i reviewet: Engelsk: …. Fransk: ….