Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Måske er I gode venner i et år,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Jeg har brugt gratis billedebehandlingsprogrammet
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
John.M.Nielsen Metode & Co.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Måske er I bedste venner i et år,
Når effektmåling rammer organisationen
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Om feedback og tilbagemeldinger
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Joken, der bringer dig held!
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Velkommen.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Virksomheder - definition
Joken, der bringer dig held!
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability i organisationer 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Program for valg af platform Præsentation af os selv/IdeFA Gruppen Tjeklisten Valg af platform – Godt det ikke er os! – GENERELT Gruppearbejde 1. Pause.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Introduktion til Access (Access, del 1)
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Usability ITU, forår 2008 Strategisk usability Usability i organisationen.
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
… og hvordan vil DIRA gøre alt det?? DIRA hi[15] koncept Med en massiv satsning på hi[15] agter DIRA at opnå: -Flere udstillere blandt DIRAs medlemmer.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Organisatorisk forankring
Usability – øvelse 1: Kortsortering
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Usability ITU, efterår Strategisk usability Usability i organisationen 22. oktober 2009 IT-Universitetet.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Usability ITU, forår Strategisk usability Usability i organisationen 26. Marts 2009 Usability, IT-Universitetet.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Øvelser Samlet rapport.
Strategisk Usability John Paulin Hansen HUSK HOVEDTELEFONER NÆSTE GANG.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Do’s and dont’s Usabilityrapporter. DO’s Sortering af problemer: Pris for at rette dem Forretningsmæssig konsekvens Inddeling af problemer Fagtermer Konsekvenser.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Øvelse 1: First Impressions
Kristina G. H. Kristensen Kommunikation og it eksamen 22. juni 2009 kl – Opgave: Markedsføring af Kulløse miljømesse.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability i organisationen 29. april 2010 IT-Universitetet.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Firmamøde Firmanavn.
Præsentationens transcript:

Strategisk Usability John Paulin Hansen

Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00 4,5,6, pause, 19:00 7,8,9 og 10 Rapport sendes til senest 28

Strategisk usability Strategi - taktik - operation Hvilke får man som UA gennemslag overfor? –Ledelsen –Udviklerne –Designerne –marketing –Supportfunktioner

Modstand fra udviklerne –Tidspres på udviklerne - mange designdrøftelser foregår sent i udviklingsprocessen, hvor udviklerne er utålmodige for at komme i gang med at implementere –Svært at fastholde udviklerne i problemanalysen - de vil designe sig ud af problemerne hurtigst muligt –Udviklerne bryder sig ikke altid om at få kritik på deres arbejde - det kan bl.a. betyde mere arbejde på kort sigt

Integration af Usability i organisationen Kend produktets formål Kend dem der har andele i produktet Vær tålmodig men vedholdene Få en titel Brugervenligshedsspecialist/ansvarlig/ Tilrettelægger af Brugsoplevelser/ Kend din eksistensberettigelse

Vejen frem Lær at tale forretnings-sprog - Bundlinier og budgetplaner Fokuser´på forretnings- og bruger-mål Evaluering af opgaver og ikke skærm-elementer UA skal involvere sig direkte i udvikling og involvere udviklere direkte i UA Få ledelsen med og få dem til at gå forrest med UA Udvælg højt profilerede projekter og sats på dem i stedet for at blive tilkaldevagt på perifere projekter.....Eller start småt og brug propaganda

Usability in vivo Ikke nok at opdage fejl - det skal også være fejl der kan gøres noget ved Metoderne skal accepteres af organisationen (team buy-in) Der skal være resurser til at løse dem Bedre at lokalisere de lavt hængende frugter end at finde de absolut største

Udgiftsbegrundelser (1) Interne udviklingsprojekter: –Øget brugsproduktivitet (afhængig af antal brugere og antal transaktioner) –Færre brugsfejl –Mindre træningsomkostninger –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats

Udgiftsbegrundelser (2) Salgsprojekter og ekstern markedsføring: –Øget salg eller øget site trafik –Mindre kundesupport eller færre forespørgsler pr. telefon –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats –Bedre branding

0: Uerkendt Ignorance: ”Vi har ingen problemer med brugervenligheden” ”Jeg har aldrig hørt om nogen, der kan bevise de har tjent penge på brugervenlighed” ”Vi behøver ikke være venlige” ”Vores brugerer kender os så godt, at de ved hvordan man bruger vores produkter”

1: Bekendt Usikkerhed: ”Vi ved faktisk ikke, om vi har problemer med brugervenligheden” ”Tag 6 brugere og du har 12 synspunkter” ”Sådan gjorde vi sidste gang” ”Det vænner man sig hurtigt til” ”Der er ingen der har brokket sig” ”Vi kan jo ikke vide hvad brugerne vil have før systemet er klart til dem”

2: Overvejet Opvågning: ”Hvem siger at man absolut SKAL have problemer med brugervenligheden ?” ”Vi har kun brugt standard interface så det har Microsoft nu nok tænkt på, skal du se!” ”Vi har overholdt Jakob Nielsens 10 gyldne regler” ”OK - så fortæl mig hvad vi skal lave om - men det skal være NU for vi skal uploade på mandag”

3: Implementeret Oplyst: ”Ledelsen er 100% comittet på at løse vores problemer med brugervenligheden” ”Det er for sent at lave det om nu” ”Vi har planlagt brugertest når første implementering er i luften” ”Vi skal også passe på at brugervenlighed ikke bliver en spændetrøje for udviklerne”

4: Integreret Viden: ”Vi løser problemerne med brugervenlighed som en del af vores udviklingsrutiner” ”Hvor mange testpersoner skal vi have fra hver af vore målgrupper?” ”Kan vi ikke lave usability-analyser ud fra logfilerne?” ”Opdateringer går først i luften, når vores brugertests viser de er OK”

5: Institutionaliseret Sikkerhed: ”Vi ved præcis hvorfor vi IKKE har problemer med brugervenligheden” ”Logfilerne dokumenter 100% succes på de kritiske brugerinteraktioner” ”Vi har opnået den forventede 50 % reduktion i telefonforespørgsler med den sidste opdatering” ”Vores brugerpanel er nu oppe på de nødvendige 300 personer og alle nye undersøgelser laves på under 36 timer”