Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringsstile og lektier
Advertisements

Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Erkendelsesteori: vidensmodel
Sexologisk behandling
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Er mit barn klar til skolestart ?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
videnskabsteori -f05-2: fænomenologi
Darum skole 4. november 2013.
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Kommunikation.
Radioaktivitet  - stråling: Består af en alfa partikel
Pc-kørekort Sådan virker pc’en Keld Hinsch.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Figur HL.9 h-subjekt = person h-type: at male h-objekt: maleri Handlingssituation (lejlighed): et sted i verden på et bestemt tidspunkt h-middel: blyant,
Charles Sanders Peirce,
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
Kortfilm – de 7 parametre
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Charles Sanders Peirce,
Mødes program 2. Time viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori
omverden: ting/rum/tid
Mødets program Mening: informationsbearbejdelse Sandhed: data
Mødets program Mening: informationsbearbejdelse Sandhed: data
Hvad er handlingslogik?
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Audiovisuel betydning
psyk-videnskabsteori 2
Kursets ”vidensflow” Hvad er: meningsbevidsthed? fænomenologi Hvad er:
Dansen omkring handicapbegrebet
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
- et forsøg på en analyse
Evolutionsteorien En teori om, hvordan livet udvikler sig. For at forstå den skal man lære følgende begreber: Fødselsoverskud: Der fødes flere unger end.
Prakseologi og kulturens logik
Bakterie og virus.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Jörg ZellerSIV-videnskabsteori værksted videnskilder  erfaring: sanselig kontakt med omverden eller kropsinterne processer  data  tænkning:
SIV-videnskabsteori værksted 2
Myten om den retoriske situation
Den lærende organisation
Jörg ZellerFOL-modul11 Moderne logik og dens historie (jf. Allen 1987, 515) Logik har en lang historie der går tilbage til før Aristoteles. Den moderne.
Metaforik og alternative muligheder
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Zellerpsyk-videnskabsteori 21 viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektarbejdsmetode Meningsdannelse.
Historiske kilder Kildekritik
projektarbejdsmetode
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
Jörg Zellervidenskabsteori på but 21 Mødets program 2. Time viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder.
Jörg Zellerfillogikmodul3: handlingslogik-21 Figur HL.9 h-subjekt = person h-type: at male h-objekt: maleri Handlingssituation (lejlighed): et sted i verden.
0) Problemstilling: hvad er det jeg undersøger?
Evolutionens historie
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
projektarbejdsmetode
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Dynamisk system teori - model
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Animerede figurer til virkelighedsfilosofi, del 2: virkelighedslogik ved Jörg Zeller Liste af figurer: for at aktivere linkene animer slidsen, for at.
Stresshåndteringsgruppe
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Præsentationens transcript:

Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening situation bevidsthed verden

Virkelighed opsamling Virkelighed har en struktur som jeg kalder situation. En situation består af ting (individer) der har egenskaber og relationer (til andre ting) og er lokaliseret/situeret i tid og rum. Situationer kan opfattes som afgrænsede, små verdener. En verden kan opfattes som (mere eller mindre) kompleks situation. Situationer kan følge eller overlappe hinanden i tid. Består der en tingslig, rumlig og tidslig sammenhæng mellem situationer, så kalder man denne situationsfølge en historie.

Virkelighed forts. Virkelighed har ikke kun en struktur, men også en virkemåde eller dynamik. En situation er virkelig hvis og kun hvis de ting der findes i situationen, virker (udøver kræfter, overfører energi) på hinanden.

Virkelighed forts. Eksempel Eksempel: Ipk-model-1 modellerer en følge af 3 situationer. I situation 3 findes der bl.a. en cylinder der virker på de 2 tilstedeværende personer – fx ved at sende reflekterede lysstråler til personernes lyssensible organer. Lys – som er en energiform – virker her som et signal. Signalet transporterer ikke kun energi (virker!), men overfører samtidig information fra kilden (cylinder) til modtageren (person).

Virkning - kausalitet Kilden for en energioverførsel (= udøvelse af kraft) eller en virkning kaldes en årsag (lat. causa). Årsager fremkalder virkninger. (Virkninger bemærkes som ændringer i verden). Kausalitet er en betegnelse for de forskellige slags (fysiske) virkninger (forandringer i verden).

Kausalitet - information Konklusion af det forgående: Information finder sted hvis en årsag (kilde) virker på noget/nogen der modtager (sanser) og forarbejder (perciperer) virkningen.

Information - mening Overgangen fra sansning til perception er samtidig en overgang fra information til mening. Information informerer en modtager om at der findes en (energi)kilde (sender) i omverdenen der har bestemte egenskaber/relationer/lokaliseringer (struktur). Dvs. information har en situationsstruktur. Mening er en bevidst (sansning+hukommelse+tænkning) rekonstruktion eller modellering af informationskildens struktur. Meningsmodellen af situationsstrukturen kalder jeg propositionsstruktur. Dvs. mening har en propositionsstruktur.

Propositions/meningsstruktur En proposition er sammensat af noget der har (en) egenskab(er) eller/og (en) relation(er) (til andre ting) (og befinder sig et bestemt sted på et bestemt tidspunkt). Kernen i denne struktur kan beskrives sådan: Noget er/har/gør noget andet.

Propositions/meningsstruktur forts. Propositionsstrukturen som del af en meningsproces: Hvis A repræsenterer en eller anden person og P en eller anden proposition så kan strukturen af en meningsproces beskrives på følgende måde (jf. vidensbegreb fra 1. møde): A mener (intenderer) at P. Her betyder ’mene’ eller ’intendere’ at A forbinder de informationer han/hun har modtaget fra omverdenen med noget – et objekt eller intentum som har de egenskaber, relationer osv. som informationen lader formode det har. A retter så at sige informationen mod et objekt der kunne være en sender/kilde for vedkommende information.