1 Lektion 29: Repetition II 0.Økonomiske nyheder 1.Spørgsmål med udgangspunkt i projekterne (færdiggøres) 2.Kort om ’bytteforhold’ 3.Kort om ’gensidig.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Islands økonomi og den islandske krone - Et tilbageblik og et fremblik
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Det Internationale Område
Lektion 27: Repetition I Økonomiske nyheder (hvorfor disse udvalgt?)
Lektion 28: Repetition II
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
Lektion 15 Valuta-kurser, -kriser og -politik
Derek Beach, PhD Associate Professor Department of Political Science
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
Lektion 14 Penge, rente og økonomisk aktivitet
Betalingsbalancen Et udtryk for et lands økonomiske transaktioner med udlandet over en given periode Hver transaktion giver anledning til to posteringer,
Sidste nyt Fløjkrigen i ECB toner tydeligere og tydeligere frem. Senest har de to medlemmer George Provopoulos og Athanasios Orphanides talt varmt for.
Lektion 16 Økonomisk politik i en åben økonomi
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slide Opgave = makroprøve.
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
Lektion 28: Repetition II
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
1 Den græske tragedie og Euroen Claus Vastrup, Institut for Økonomi, Aarhus Universitet 2. Juni 2010.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Første Verdenskrigs følger i det neutrale Danmark Bemærk nogle generelle fænomer for større konflikter/krige: Ressourcer i form af arbejdskraft og kapital.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
1 Lektion 22 DØR – konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 1.Introduktion a. Meddelelser b. Siden sidst… 2.Om DØR og spørgsmål til DØR 3.Ekstraspørgsmål.
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Dansk økonomisk politik under et nyt internationalt regime efter 1973
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)
AD-AS – Det mellemlange sigt
Lektion 16 Valutamarkedet
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 23, Repetition-1 Denne lektion 1.Diverse (herunder opsamling på projektforløb) 2.Opgaver/diskussionspunkter på baggrund af projektarbejdet –
En dårlig start på “guldalderen” perioden
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Verdenshandel og betalingsbalance
Præsentationens transcript:

1 Lektion 29: Repetition II 0.Økonomiske nyheder 1.Spørgsmål med udgangspunkt i projekterne (færdiggøres) 2.Kort om ’bytteforhold’ 3.Kort om ’gensidig forpligtelse’… 4.Operation overblik (færdiggøres)

2 5.Kurvegennemgang 6.’Spørgetime’ 7.Multiple choice test 8.Tale til nationen 9.Afsluttende evaluering

3 0. Økonomiske nyheder Siden første kvartal sidste år er antallet af arbejdsløse steget med og udgjorde i årets første kvartal personer, og er således steget med 53 pct. på et enkelt år. Strukturel ledighed som argument imod lempelig finanspolitik??

4 0. Økonomiske nyheder Forklaring: ’alle, der ønsker job, og ikke som den officielle ledighedsstatistik kun ledige der modtager offentlige ydelser’ Har vi nu ikke længere råd til en lempelig finanspolitik? Hvad er de vigtigste begrænsninger for en lempelig finanspolitik?

5 0. Økonomiske nyheder Regeringens økonomiske redegørelse: – flere ledige uden de nuværende indgreb – hvor ved regeringen det fra? –Stadig god handelsbalance – hvordan kan det lade sig gøre?

6 ’De danske virksomheder udnytter valutauro og rentespænd og optager i stor stil lån i udenlandsk valuta’. ’vigtigt, at man holder sig for øje, at man ikke kun løber en renterisiko men også en valutarisiko’ Bemærk relevansen af kærnepensum

7 0. Økonomiske nyheder Et par hurtige: a.Dansk BNP tilbage på 2007-niveau i 2014! (Husker I…?) b.Katastrofal dansk produktivitet(svækst) c.USA’s nedtur slut d.Nedturen langt værre i Europa (og dermed Danmark) end i USA – hvorfor?

8 0. Økonomiske nyheder Et overordnet tema: at alle hjælpepakker m.m. på mellemlang sigt vil ende med en væsentlig højere inflation og renter, som følge af de mange penge, der er pumpet ud Det siger mange økonomer i det mindste… Hvilken teori – hvilke mekanismer - ligger der til grund for den konklusion? Er der grund til at stille spørgsmålstegn ved konklusionen?

9 1. Nye spørgsmål (forts.) 4. Hvad er diskutabelt ved følgende sætninger?: a.’Udbud og efterspørgsel er en økonomisk teori’ b.’Inflation opstår hvis der er vedvarende prisstigninger’? c.’teorier der blev benyttet til at stoppe den store arbejdsløshed og stagnation’ d.’Det vil sige, at vi ikke må lave en devaluering’

10 2. Kort om bytteforhold Bytteforhold = Eksportpris/importpris => –Når vi får mere for eksporten og giver mindre for import => brøken større = en forbedring –Men svarer til en revaluering –Dvs. en konkurrenceevneforværring –Men hvis man kan klare en sådan forværring –Så sælger man dyrt og køber billigt… hvilket på det lange sigt er godt for handelsbalancen

11 3. ’Gensidig støtteforpligtelse’… ’Hvis et deltagerlands valutakurs bevæger sig ud på en af udsvingsgrænserne i ERM2, skal både ECB og det pågældende deltagerlands centralbank ved køb af den svage valuta og salg af den stærke sikre, at valutakursen holdes inden for udsvingsbåndet.(NB, p. 22 – men se også p tak Anders)

12 3. ’Gensidig støtteforpligtelse’… I praksis påhviler interventionen den svageste part, men p. 48: ’kan der ydes ubegrænset interventionskredit inden for rammerne af ERM2’ Skete under finanskrisen. Skulle ECB ikke støtteopkøbe?

13 3. ’Gensidig støtteforpligtelse’… ECB og det pågældende deltagerlands centralbank kan suspendere intervention, hvis intervention er i modstrid med opretholdelse af prisstabilitet’ (p. 22) Dvs. i ord ECB forpligtet – i praksis har jeg ikke hørt om støtteopkøb – og de kan lade være… Eksamen: ’i princippet en gensidig støtteforpligtelse’

14 3. ’Gensidig støtteforpligtelse’… ’For the currency of each Member State participating in the mechanism, a central rate against the euro and a standard fluctuation band of ±15% are defined, in principle [mit kursiv] supported by automatic unlimited intervention at the margins, with very short-term financing available. However, the ECB and the participating non-euro area NCBs could suspend automatic intervention if this were to conflict with their primary objective of maintaining price stability’.

15 3. ’Gensidig støtteforpligtelse’… Bemærk i øvrigt: ’Det er ikke alene Nationalbankens interventioner på valutamarkedet og Nationalbankens renteændringer, der har bidraget til stabiliseringen af kronen. Årsagen er først og fremmest markedsdeltagernes adfærd. På valutamarkedet tager markedsdeltagerne positioner ud fra en forventning om en stabil kronekurs og bidrager hermed til stabiliseringen af kronekursen’ (p. 23)

16 4. Operation overblik - makro Følgende makro-kurver er centrale: 1.Det keynesianske kryds – aggregeret efterspørgsel og indkomst 2.Den aggregerede udbuds- og efterspørgselskurve 3.Phillipskurve(rne) 4.Valutamarkedskurven 5.ISLM med BAP

17 4. Operation overblik - makro Hvad kan makrokurverne bruges til? Til at illustrere centrale teoretiske sammenhænge: –Ad. 1 Vise efterspørgslens betydning for indkomsten –Ad. 2 På kort sigt øges produktionen ved øget efterspørgsel for keynesianere – for ’klassikere’ stiger kun prisen –Ad. 3 Sammenhængen mellem ledighed og inflation på kort og lang sigt

18 4. Operation overblik - makro Ad 5. ISLM med BAP dækker en række kurver: –At en lavere rente fører til flere investeringer –At en lavere rente giver en øget pengemængde –At en stram/lempelig finanspolitik påvirker efterspørgslen og dermed indkomsten –At finans- og pengepolitik kan spille sammen og mod hinanden –At valutakurspolitikken bestemmer pengepolitikken

19 4. Operation overblik - makro Hvilke er de centrale makro-årsags- sammenhænge knyttet til kurverne: a.Øget efterspørgsel => øget indkomst => øget beskæftigelse på kort sigt (hvilke skjulte antagelser? (1, 2) b.Øget beskæftigelse => højere lønninger højere priser (løn/pris-spiral) => lavere efterspørgsel => lavere beskæftigelse (hvilke skjulte antagelser?) (3)

20 4. Operation overblik - makro c. ISLM 1.En lavere rente (kort/lang) => øget efterspørgsel (øgede investeringer og øget forbrug) => osv. 2.En lavere rente => kapital strømmer ud af landet => svækkelse af kronekurs => udelukket ved fastkurspolitik 3.Hvis finans- og pengepolitik koordineres = større stramning/større lempelse. Ukoordineret – trækker i hver sit retning (stramme/lempe)

21 4. Operation overblik - makro 4. To rent teoretiske kausaliteter: iEn lempelig finanspolitik under flydende valutakurser => højere rente => revaluering => mindre ekspansiv end under faste valutakurser iiAt en øget efterspørgsel giver en rentestigning (fast pengemængde)

22 4. Operation overblik Er det så det hele? Nej! Men her har I en ramme! Og så er der kun en slides igen… Som I ikke har…. Øv bøv

23 For økonomer er det virkelige liv et særtilfælde Embedsmænd og politikker kunne ikke have udløst finanskrisen alene. Det krævede økonomers aktive indsats for at gøre værket fuldendt. Jeg vil starte med at antage, at økonomer er anvendelige. Jeg ved, mange af jer vil være uenige, men som økonomer ofte siger: –‘vi kan løsne den antagelse senere’