- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Præsentation af materialer på personalemøde
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
- fortsat midt i en flekstid?
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Den åbne skole.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Folkeskolereform 2014.
Præsentation af materialer på personalemøde
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Møde med SaSA d. 26. okt Hvem er vi?
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Visionsdagen Hvad kom der ud af dagenHvad kom der ud af dagen Lærernes oplevelse af dagenLærernes oplevelse af dagen Det opfølgende arbejdeDet opfølgende.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
PRÆSENTATION AF PROJEKT V/AFDELINGSRÅDET, BYGADEN TORSDAG, DEN 3. APRIL 2014.
Grundtanke Børn der trives kan lære, voksne der trives kan undervise.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
De seks bedste billeder fra gruppen
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
”Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Gesten Børnecenter Velkommen i skole 2015.
Spiller musikken i DSS? Trine Bruun Sørensen. Om mig selv Uddannet på musikkonservatoriet Pæd. Uddannelse: Instrumental soloundervisning Hørelære hold.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Den pædagogiske læreplan
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning

Forud for projektet: Skolernes lærere og pædagoger (2+1+skoleleder) har forinden denne undersøgelse gennemgået et 6-dages kursus i Kreativ læring, som gør dem i stand til at benytte de pædagogiske læringsmetoder, som benyttes i Den Kreative Platform. Dette skal danne grundlag for undersøgelsen. Forskningsprojektet: Forskningscenteret for Den Kreative Platform arbejder med en arbejdsmetode (Den Kreative Platform] til bl.a. folkeskolen ud fra et princip om inklusion. Denne metode arbejder med specielle kompetencer i forhold til: 1. Alle har til enhver tid samme fokus 2. Fokus er altid på opgaven 3. Der er ingen bedømmelse af hverken elever, deres ideer, forslag eller den opgave de udfører 4. Al viden er rigtig viden, og alle kan bidrage med viden.

Den Kreative platform arbejder med en tilgang til undervisningen, som inkluderer alle i klassen i et skabende fællesskab og læringsmiljø. Underviseren får en ny rolle i forhold til at motivere eleverne. Didaktikken gør, at eleverne oplever energi i undervisningen, hvilket er afgørende for, at læring finder sted. Ved hjælp af dette tillader Den Kreative Platform alle at bruge al deres viden og alle deres erfaringer i forhold til det emne, der undervises i. Erfaringer har vist, at fokus flyttes fra barnets individuelle problemer og evt. fejl til barnets ressourcer og til, hvordan barnet kan bidrage med viden til fællesskabet. Forskningsprojektet ønskes opbygget som en aktionsforskning, hvor fokus er på, at alle børn inkluderes i undervisningen og bidrager med deres viden til fællesskabet.

Formål

Ned Op