Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At Dividere.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Er mit barn klar til skolestart ?
De sidste undervisningstimer
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Bytte   PowerPoint  .
Dansk 1. klasse.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Joken, der bringer dig held!
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Cooperativ learning - også kaldet CL
Problemer eller udfordringer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Vejlederens kommunikation
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Velkommen.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Portfolio! Jacob, 7.B.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer på skærmen 3.Sæt hak ved ”Fastgør objekter til gitter” 4.Vælg OK 2015, Michael Wahl Andersen, Arbejdshukommelse Og matematiklæring

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA2 Der skal fokus på elevernes mestring af strategier Arbejdshukommelse Hvorfor? Hvad? Hvordan?

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Hvorfor er der fokus på arbejdshukommelse? AH, 2015, MWA3

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA AH er den enkeltfaktor, der har størst betydning for læring. Arbejdshukommelse har afgørende betydning for kvaliteten af elevernes læring fra de er ca. 5 år, til de er ca.20 år gamle. AH har indflydelse på alle former for læring fra bh. klasse til til gymnasium. Arbejdshukommelse er tæt relateret til læsning, skrivning og matematik, ligesom emner som kunst, musik, idræt, leg. Arbejdshukommelse er en fundamental kognitiv kompetence, som behøves for at udføre en lang række aktiviteter. 1 ud 10 elerver er udfordrede på deres AH. I en undersøgelse udført på over 3000 elever, fandt Tracy Alloway at 10% af eleverne var så udfordrede på deres arbejdshukommelse, at det førte til læringsvanskeligheder. 4

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA En elev, der er udfordret på sin AH, kommer ikke automatisk på samme niveau som sine kammerater. Uden intervention vil elever, der er udfordrede på deres arbejdshukommelse, komme i vanskeligheder indenfor alle former for læring. Tracy Alloway 5 Indskolingen

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA6 AH kan trænes! En række forskningsresultater indikerer, at arbejdshukommelse kan trænes. Hjernens plastisitet gør, at hjerneområder kan vokse, hvis de trænes.

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Hvad er arbejdshukommelse? AH, 2015, MWA7

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH er en generel kapacitet i menneskers hukommelse AH er det system i hjernen, der lærer. AH tager sig af komplekse opgaver som ræsonnement, forståelse, begrebslæring og abstrakt tænkning AH, 2015, MWA8 A. Baddeley og G. J. Hitch:

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA9 Ord Episodisk Billeder Fonologisk sløjfe Episodisk buffer Visuelt/Rumligt/Taktilt tegnebræt Central eksekutiv funktion Opmærksomhed Baddely, Hitch, LTH KTH Arbejdshukommelse

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Visuospatialt tegnebræt Eksekutiv komponent Episodisk buffer LTH lager Vi mødes ved Rundetårn klokken fjorten. Runde tårn Turen skal planlægges. Hvad er klokken? Hvordan kommer jeg derhen? Hvor lang tid tager turen? Hvornår skal jeg af sted? Har jeg klippekort? Hvordan er vejret? Komme ud af døren til tiden! Møde op!! Runde tårn Fonologisk sløjfe AH, 2015, MWA10 Strategien er den samme, men opgaven er mindre kompleks.

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Hvordan arbejder arbejdshukommelsen? AH, 2015, MWA11

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA12 Opmærksomhed Baddely, Hitch, LTH KTH Syv-og-halvtreds plus fem-og-fyrre Arbejdshukommelse Syv-og-halvtreds plus fem-og-fyrre Syv-og-halvtreds plus fem-og-fyrre Hør efter!!

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen For at kunne forstå tekst, er der flere færdigheder i spil samtidig. a.Læseren skal afkode ordene, bevare rækkefølgen og have tilstrækkelig ordforråd til at teksten giver mening. b.Samtidigt med at teksten bliver forstået. c.Samtidigt med at flere sætninger skal fastholdes i AH og integreres med hinanden. d.Samtidig med at hver sætning skal læses, forbindes og integreres med forrige sætninger. e.Både detaljer og de vigtigste idéer skal bearbejdes i AH, ellers kan eleven blot have bevaret isolerede fakta, men forstår ikke sammenhængen. At forstå en tekstopgave i matematik AH, 2015, MWA13

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Udfordrede læsere kommer i vanskeligheder, hvilket medfører at de har vanskeligt ved at indfange og fastholde væsentlig information. de får svært ved at se efter ledetråde og nøgleord, teksten/matematikopgaven atomiseres til isolerede fakta = 3 Læsning af en tekst Kristian har centicubes, han har færre end Louise. Hvor mange centicubes har Louise? 52 14AH, 2015, MWA Disse elever har mindre information til rådighed, når de skal forstå/løse en tekst/opgave.

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Belastningen af enten verbale eller visuel-rumlige aspekter af arbejdshukommelsen afhænger af de strategier, eleverne mestrer. Fx; Den verbale AH er impliceret i addition, når eleven fx anvender tælle strategier. Den visuelt-rumlige AH anvendes, når eleven ikke anvender tællestrategier. AH, 2015, MWA15

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Tællestrategier (back up) =  Tælle alt og forfra igen strategien. Eleven tæller først ”1,2,3,4” på fingrene på en hånd. Eleven fortsætter derefter med ”1” og på den anden hånd ”2,3,4,5”. Til sidst tæller eleven forfra igen ”1,2,3,4,5,6,7,8,9”.  Tælle alt strategien. Eleven tæller fortløbende ”1,2,3,4” og fortsætter ”5,6,7,8,9”.  Tælle videre strategien. Eleven tæller videre fra det første tal ”5,6,7,8,9”. Helhedsstrategier (retrieval) Disse strategier går ud på at finde mønstre eller strukturer, der gør det muligt at ”se” eller tænke en løsning =  ”Jeg ved det bare”.  Tvillingetal strategien.  Overføringsstrategien. AH, 2015, MWA16

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA 17 AH LTH De har ikke glemt! De har aldrig husket! Frit efter Torkel Klingberg

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA18 Strukturen i lektionen Hente og fokusere Hvilket emne skal vi arbejde med Faglige pointer i symboler, ord og billeder Arbejde Aktiviteter (ord, billeder) kompetencer arbejdsmåder Huske Skriv to pointer Frit efter Arne Mogensen

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Hvilken betydning har en udfordret arbejdshukommelse? AH, 2015, MWA19

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA "Jeg tror..." begyndte Alice, men den røde dronning svarede i hendes sted. "Det bliver smørrebrød, naturligvis. Prøv et andet regnestykke! Hvis man tager et ben fra en hund - hvad bliver der så tilbage?” …. Man får ikke timer i god tone," sagde Alice. "Men man får undervisning i regning og den slags ting.” "Kan du lægge tal sammen?" spurgte den hvide dronning. "Hvad er en og en og en og en og en og en og en og en og en og en?" "Det ved jeg ikke," sagde Alice. "Jeg kunne ikke følge med." "Hun kan ikke lægge tal sammen," afbrød den røde dronning. "Kan du trække fra? Hvad er ni fra otte?" "Ni fra otte, det kan jeg ikke," svarede Alice hurtigt, "men..." Hun kan ikke trække fra," sagde den hvide dronning. "Nå, men kan du så dividere? Del et brød med en kniv - hvad bliver det?" Lewis Carroll, Bag spejlet, Alice sukkede og opgav det hele. "Det her er fuldstændig som en gåde uden løsning!" tænkte hun.

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA Fire nøglepunkter Efter Alloway Mening Elever der er udfordret på deres AH, reagerer hvis opgaven er meningsløs. Hjernen søger efter mening, hvis opgaven af eleven opfattes som meningsløs vil han/hun opgive enten ved at blive stille eller ved at blive voldsom. Plads Elever, der er udfordret på deres AH mangler plads. Elever der er udfordret på deres arbejdshukommelse lykkes ikke i undervisningen fordi deres arbejdshukommelse meget hurtigt bliver overbelastet. Hastighed Elever, der er udfordret på deres AH, magter ikke at bearbejde information hurtigt nok. At lære i skolen fordrer at man kan modtage og bearbejde information effektivt og i den rigtige rækkefølge. Elever der mangler hastighed, har svært ved at strukturere og bearbejde informationen hurtigt nok, hvorfor læring bliver en udfordring. Indsats Elever, der er udfordret på deres AH, magter ikke at yde den indsats, der skal til for at løse en opgave. De mister koncentrationen og tuner ud. En overbelastet arbejdshukommelse fører til uopmærksomhed, simpelthen fordi eleverne glemmer, hvad de har gang i.

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Eksekutive funktioner og problembehandling AH, 2015, MWA22

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Problembehandling består af fire trin: Frit efter George Pòlya 1. At erkende, dvs. at kunne danne forestillinger om et mål man gerne vil nå. 2. At planlægge, dvs. at kunne tænke i delmål, mens man fastholder opmærksomheden på målet. 3. At udføre, dvs. at gå i gang med de delhandlinger, der i den rigtige rækkefølge fører til målet. 4. At vurdere, dvs. at handlingerne løbende vurderes så man tager stilling til, om de fører til det ønskede mål. AH, 2015, MWA23

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA24 Eksekutiv sekvens Erkende Planlægge Udføre Vurdere

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA25 Erkende Planlægge Udføre Vurdere

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Det er vigtigt at være opmærksom på, at elever der er udfordret på deres eksekutive funktioner ikke nødvendigvis "tænker" anderledes. De kommer i vanskeligheder når, de skal; a)planlægge, b)udføre og c)vurdere Disse elever er udfordret på deres evne til at præstere. Selv om disse elever kan være meget intelligente, begavede, kunstneriske, atletiske eller musikalsk, kan de kæmpe for at fuldføre tilsyneladende enkle opgaver. Eksekutive udfordringer AH, 2015, MWA26

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Selvindsigt og eksekutive funktioner 27AH, 2015, MWA

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Kernen i eksekutive funktioner er, at eleven selv får ideer, selv planlægger, udfører og justerer, selv vurderer, hæmmer og styrer. Udvikling af eksekutive funktioner hører derfor tæt sammen med udvikling af selvindsigt. 28AH, 2015, MWA

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH, 2015, MWA29 Hvad forestiller jeg mig, at mit projekt skal ende med? Hvad skal jeg gøre for, at det sker? at man får sat de skibe i søen man har mulighed for at sejle hjem Strategier der medfører