Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik."— Præsentationens transcript:

1 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer på skærmen 3.Sæt hak ved ”Fastgør objekter til gitter” 4.Vælg OK Arbejdshukommelse og læring Når koden er knækket, 2015 Michael Wahl Andersen mwa@ucc.dk

2 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA2 Hvad skal jeg have med hjem (need to know) Hvad kunne være sjovt at få med hjem (nice to know) Skriv et par punkter ned, del med naboen

3 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Oplæg AH og læring, 2015, MWA3 Hvorfor er arbejdshukommelse interessant? Hvad er arbejdshukommelse? Nøglen til læring Hvad er en udfordret arbejdshukommelse? Arbejdshukommelse og læsning Eksekutive funktioner En strategi

4 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Pointe Der skal fokus på elevernes mestring af strategier AH og læring, 2015, MWA4

5 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Hvorfor er det nu interessant? Arbejdshukommelse 2014, MWA Children with poor WM skills typically make poor academic progress in the areas of litercy and mathematics. Gathercole et al 2006 5

6 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Arbejdshukommelse 2014, MWA Efter Alloway 2011 6 AH AH som inkluderende strategi

7 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Arbejdshukommelse 2014, MWA7 Henry, 2012 ADHDNo Yes Alloway, 2012

8 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Hvad er arbejdshukommelse? AH og læring, 2015, MWA8

9 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA9 Har du nogensinde handlet uden en indkøbslisteliste, og tænkt at du ville huske alt, hvad du havde brug for... men så opdaget, at da du kom hjem, havde du glemt flere varer? Hvis ja, har du oplevet begrænsninger arbejdshukommelsen.

10 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH er en begrænset kapacitet i menneskers hukommelse, der kombinerer midlertidig lagring og manipulation af information i i forbindelse med kognition. AH er det system i hjernen der lærer. Det tager sig af komplekse opgaver som ræsonnement, forståelse, begrebslæring og meningsskabelse AH og læring, 2015, MWA10 A. Baddeley og G. J. Hitch:

11 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA11 Ord Episodisk Billeder Fonologisk sløjfe Episodisk buffer Visuelt/Rumligt/Taktilt tegnebræt Central eksekutiv funktion Opmærksomhed Arbejdshukommelse Baddely 2006 - LTH KTH

12 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Visuospatialt tegnebræt Eksekutiv komponent Episodisk buffer LTH lager Vi mødes ved Rundetårn klokken fjorten. Runde tårn Turen skal planlægges. Hvad er klokken? Hvordan kommer jeg derind? Hvor lang tid tager turen? Hvornår skal jeg af sted? Har jeg klippekort? Hvordan er vejret? Komme ud af døren til tiden! Møde op. Runde tårn Fonologisk sløjfe AH og læring, 2015, MWA12

13 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Arbejdshukommelse er nøglen til læring AH og læring, 2015, MWA13

14 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 1. At huske instruktioner Eleverne er afhængige af både indkommende oplysninger og information lagret i arbejdshukommelsen, når de skal udføre forskellige opgaver. Elever der er udfordret på deres arbejdshukommelse, har vanskeligt ved at gøre begge ting på samme tid. Hvilket kan gøre det udfordrende at følge instruktioner. Elever, der er udfordret på deres arbejdshukommelse, har vanskeligt ved at holde sig for øje, der skal ske om lidt samtidig med, at de koncentrerer sig om, hvad der foregår lige nu. AH og læring, 2015, MWA14

15 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 2. Opmærksomhed Arbejdshukommelsen er ligeledes ansvarlig for at opretholde fokus og koncentration. Arbejdshukommelsen hjælper eleverne til at huske, hvad de skal være opmærksom på. Elever, der er udfordret på deres opmærksomhed, glemmer, hvad det er de skal huske. AH og læring, 2015, MWA15

16 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. at læse Arbejdshukommelsen er ansvarlig for mange af de færdigheder eleverne anvender når de lærer at læse. Auditiv arbejdshukommelse støtter eleverne i at fastholde bogstavernes lyde længe nok til, at de kan sammenfattes i ord. Visuel arbejdshukommelsen støtter elever i at huske, hvordan ordene ser ud, så de kan genkende dem i en anden situation. Når arbejdshukommelsen fungerer effektivt betyder det, at de ikke behøver at lydere hvert eneste ord, de ser. Hvilket hjælper dem læse med mindre tøven og dermed blive flydende læsere. At lære at læse er ikke en nem proces for elever, der er udfordret på deres arbejdshukommelse. AH og læring, 2015, MWA16

17 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 4. at matematisere At lære matematik afhænger af en række færdigheder, der bygger på hinanden. En forudsætning er evnen til art genkende mønstre, hvilket udvikler sig til at kunne se mønstrer i tal, hvilket er forudsætningen for, hvad man kunne kalde for de grundlæggende matematiske færdigheder. Hvad, der holder dette system på plads, er evnen til at huske, sekvenser og visualiserer information, der kan være svært for en elev, der er udfordret på sin arbejdshukommelse. AH og læring, 2015, MWA17

18 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Hvad er en udfordret arbejdshukommelse? AH og læring, 2015, MWA18

19 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA "Jeg tror..." begyndte Alice, men den røde dronning svarede i hendes sted. "Det bliver smørrebrød, naturligvis. Prøv et andet regnestykke! Hvis man tager et ben fra en hund - hvad bliver der så tilbage?” …. Man får ikke timer i god tone," sagde Alice. "Men man får undervisning i regning og den slags ting.” "Kan du lægge tal sammen?" spurgte den hvide dronning. "Hvad er en og en og en og en og en og en og en og en og en og en?" "Det ved jeg ikke," sagde Alice. "Jeg kunne ikke følge med." "Hun kan ikke lægge tal sammen," afbrød den røde dronning. "Kan du trække fra? Hvad er ni fra otte?" "Ni fra otte, det kan jeg ikke," svarede Alice hurtigt, "men..." Hun kan ikke trække fra," sagde den hvide dronning. "Nå, men kan du så dividere? Del et brød med en kniv - hvad bliver det?" Lewis Carroll, Bag spejlet, 1872 19 Alice sukkede og opgav det hele. "Det her er fuldstændig som en gåde uden løsning!" tænkte hun.

20 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA Fire nøglepunkter Efter Alloway 2011 20 Plads Elever, der er udfordret på deres AH mangler plads. Elever der er udfordret på deres arbejdshukommelse lykkes ikke i undervisningen fordi deres arbejdshukommelse meget hurtigt bliver overbelastet. Hastighed Elever, der er udfordret på deres AH, magter ikke at bearbejde information hurtigt nok. At lære i skolen fordrer at man kan modtage og bearbejde information effektivt og i den rigtige rækkefølge. Elever der mangler hastighed, har svært ved at strukturere og bearbejde informationen hurtigt nok, hvorfor læring bliver en udfordring. Mening Elever der er udfordret på deres AH, reagerer hvis opgaven er meningsløs. Hjernen søger efter mening, hvis opgaven af eleven opfattes som meningsløs vil han/hun opgive enten ved at blive stille eller ved at blive voldsom. Indsats Elever, der er udfordret på deres AH, magter ikke at yde den indsats, der skal til for at løse en opgave. De mister koncentrationen og tuner ud. En overbelastet arbejdshukommelse fører til uopmærksomhed, simpelthen fordi eleverne glemmer, hvad de har gang i.

21 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA 21 AH LTH De har ikke glemt! De har aldrig husket!

22 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA22 Hvad skal jeg have med hjem (need to know) Hvad kunne være sjovt at få med hjem (nice to know) Er vi på vej?

23 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Arbejdshukommelse og læsning AH og læring, 2015, MWA23

24 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen De fleste af os tager arbejdshukommelse for givet. Vi bruger denne vigtige hukommelsesfunktion hele tiden, når vi taler, lytter og når vi læser. For de mange elever, der er udfordrede på deres arbejdshukommelse, kan læsning være noget, de helst undgår, selvom de faktisk kan læse. Det er ikke altid nemt at afgøre, om elever er udfordrede på deres arbejdshukommelse Hvilke indikationer kan der være på en udfordret arbejdshukommelse Eleven har svært ved, a.at forstå lange forklaringer, b.at forstå lange sætninger, c.at fastholde emnet i en samtale, d.at arbejde med problemløsning i matematik, e.at forstå hvad de læser f.at huske forklaringer og instruktioner. AH og læring, 2015, MWA24

25 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Læsning er en kompleks færdighed, der kræver aktivering af mange forskellige kognitive processer samtidig. Når man læser et ord, skal læseren genkende a)den visuelle udformning af bogstaverne, b)bogstavernes placering, og c)bryde ordet op i individuelle lyde. Derefter, mens alt dette holdes i arbejdshukommelsen og bogstavlydene syntetiseres og blandes, for at danne genkendelige ord. Hvordan kan en udfordret arbejdshukommelse forstyrre læseforståelsen? AH og læring, 2015, MWA25

26 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen For at kunne forstå tekst, er der flere færdigheder i spil. a.Læseren skal afkode ordene, forstå syntaksen, bevarer rækkefølgen af ordene, anvende kontekstuelle stikord, og have tilstrækkelig ordforråd til at teksten giver mening. b.Dette skal ske samtidigt for at teksten bliver forstået. c.Samtidigt skal flere sætninger fastholdes I arbejdshukommelsen og integreres med hinanden. d.Hver sætning skal læses, forstås, forbindes og integreres med forrige sætninger. Til sidst er opgaen læst og bearbejdet og læseren fortsætter. e.Både detaljer og de vigtigste idéer skal bearbejdes i arbejdshukommelsen, ellers kan læseren blot have bevaret isolerede fakta, men forstår ikke hændelsesforløbet eller forstår den grundlæggende idé. At forstå en tekst AH og læring, 2015, MWA26

27 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Udfordrede læsere danner færre billeder. Det betyder, at de har sværere ved at holde information i arbejdshukommelsen, de taber ”tråden”, og teksten/matematikopgaven atomiseres 5 - 2 = 3 Læsning af en tekst Kristian har centicubes, han har færre end Louise. Hvor mange centicubes har Louise? 52 27AH og læring, 2015, MWA

28 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Elever, der er udfordret på arbejdshukommelse, har vanskeligt ved at indfange og fastholde information. Det betyder, at de har mindre information til rådighed, når de skal læse en tekst. I matematik, kan de sagtens udføre forskellige regneoperationer, men de kommer i vanskeligheder i tekstopgaver. Det er vanskeligt at se efter ledetråde og nøgleord samtidig med, at de skal huske de tal, der skal indgå i beregningen. AH og læring, 2015, MWA28

29 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA29 Ord Billeder Øre Øjne LTH AH SI Multimedie præsentation Udvælge Undervisning Mental model Tilegnelse Multimedielæring Indre Eksisterende viden Ydre Lyd Mental rep. Verbal udtryk Billed udtryk Model Integrere Organisere

30 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 30 Dødekæder? Dodekaeder Et regulært dodekaeder (tolv flader) er et platonisk legeme som består af tolv regulære femkanter. Faglig læsning, 2014, MWA

31 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA31 Hvad skal jeg have med hjem (need to know) Hvad kunne være sjovt at få med hjem (nice to know) Er vi stadig på vej?

32 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Eksekutive funktioner AH og læring, 2015, MWA32

33 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen The creation of Adam, Michelangelo, ca. 1511 AH og læring, 2015, MWA33

34 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Det er vigtigt at være opmærksom på, at elever der er udfordret på deres eksekutive funktioner ikke nødvendigvis "tænker" anderledes. De kommer i vanskeligheder når, de skal; a)koordinere, b)prioritere eller c)forvalte nødvendige oplysninger Disse elever er udfordret på deres evne til at præstere. Selv om disse elever kan være meget intelligente, begavede, kunstneriske, atletiske eller musikalsk, kan de kæmpe for at fuldføre tilsyneladende enkle opgaver. Eksekutive udfordringer AH og læring, 2015, MWA34

35 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen En strategi AH og læring, 2015, MWA35

36 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA36 a.Fokuseret opmærksomhed er til stede i alle opgaver. Fordi fokuseret opmærksomhed er en forudsætning for at arbejde med de givne opgaver. b.Skiftende opmærksomhed er især påkrævet ved opgaver, hvor eleverne skal skifte frem og tilbage mellem forskellige typer af information, eller når en given opgave indeholder forskellige delopgaver. c.Kobling til LTH er især nødvendig, når eleverne udfører opgaver, der kræver, at de kombinerer information fra opgaven med egne viden, færdigheder og kompetencer. d.Opdatering mentale repræsentationer er særlig vigtig i opgaver, hvor nye oplysninger skal erstatte gamle irrelevante oplysninger i den opgave eleven arbejder med. e.Hæmning af irrelevante oplysninger vedrører opgaver, hvor eleverne har behov for at hæmme eller tilsidesætte en tendens til at udføre en mere dominerende eller automatisk (re)aktion Elementer i eksekutive funktioner

37 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA37 Hver opgave kan trænes med fire forskellige udgangspunkter afhængig af elevernes eksekutive udfordringer: (1) Eksplicit undervisning i eksekutive funktioner i relation til opgaven, (2) Modellering, (3) Stilladsering, og (4) Selvstændig praksis. 10 prototypiske opgaver

38 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA38 At ordne vignetter og sætninger: Eleverne kan arrangere rækker piktogrammer og/eller serier af sætninger i den rigtige rækkefølge for at skabe en sammenhængende meningsbærende fortællinger. (a, b, d) At afkode instruktioner: eleverne kan fx fortolke og udføre komplekse skriftlige instruktioner, der indebærer integration af en række af handlinger. (a, b, c, e) At vælge anaforer og analogier: Eleverne kan løse syntaktisk og/eller semantisk anafor- eller analogi problemer. De kan fx læse en række anafor/analogi problemer, huske løsningen på problemerne, og derefter skrive dem ned i den rigtige rækkefølge. (a, b, c, e) Eks: Han stod i døren og vinkede Syntaktisk a. Manden b. Kvinden Semantisk a. Manden b. Papegøjen

39 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA39 At opdage inkonsekvenser: Eleverne kan være detektiver, der skal opdage fejl i tekster. De skal læse tekster, der indeholder intern inkonsekvens (dvs. en uoverensstemmelse mellem to idéer der kommer til udtryk i teksten) og/eller ekstern inkonsekvens (dvs. oplysninger, der i modstrid med hvad man ved i forvejen). (a, b, e) At drage slutninger: Eleverne kan læse forskellige korte tekster og besvare spørgsmål, der enten kræver integrationen mellem de enkelte sætninger i teksten (dvs. tekstbaserede slutninger) eller kræver integration af elevens generelle viden med oplysninger der fremkommer i teksten (dvs. uddybende slutninger). (a, b, c) At bestemme sig for den vigtigste idé: Eleverne kan vælge den vigtigste ide ud eller vælge det bedste resume af teksten. (a, b, c, e) At ændre historien: Eleverne kan læse forskellige tekster, hvor de relevante fakta er under konstant forandring. De skal holde styr på de oplysninger, de læser, fordi situationen hele tiden ændrer sig ( Fx læse om forløbet af en fodboldkamp, cykelløb, etc.). (a, b, d) At integrere viden: Eleverne kan fokusere og skifte deres opmærksomhed i forhold til forskellige tekstelementer, formater eller informationskilder, for at kunne besvare en række spørgsmål (fx en tekstopgave i matematik, et fysikforsøg, etc.). (a, b, c)

40 Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen AH og læring, 2015, MWA40 Skriv 2 punkter ned, der har gjort indtryk om noget ? Del med sidemanden

41 Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: http://foto.ucc.dk/lightbox/298 1/12610530405281f60c93adc/ Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Tak for, at I lyttede så sent på dagen AH og læring, 2015, MWA41


Download ppt "Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google