Analyse af virksomhedens interne strategifaktorer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Forretningsudvikling og Urmennesker
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Udviklingen i butikstyperne
10 Konkurrencesituation
Funktioner Grundbegreber.
4 Strategisk planlægning
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
FODBOLDAFSLUTNING 2005 EVENT AFDELINGEN TILBYDER FØLGENDE ABs HISTORIE GENNEM 100 ÅR MED LARS TJØNSER (FOREDRAGET VARE CIRKA 9 TIMER) PAPKARTONER PÅ 101.
Analyse af eksterne og interne forhold
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Velkommen hos Juvel A/S
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Forøg din værdi som konsulent
Tradition og Fornyelse
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Udvikling og styring af en virksomhed
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
Virksomheder - definition
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Grundlæggende regnskabsforståelse
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Jeopardy Ikast Vestre Skole
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
AFSÆTNING A – Schønberg
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Grunde til at jeg elsker dig
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Fundamentale datastrukturer
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2

Implementering af strategi
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Globalisering, side
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Dansk Supermarked i korthed
Anders Kibbel | Chokolade Julemand
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Præsentationens transcript:

Analyse af virksomhedens interne strategifaktorer Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 4

Det strategiske overblik

Intern analyse Relevant fordi det er væsentligt at finde ud af, hvordan ressourcer bidrager til resultatskabelse, samt at få kortlagt hvilke ressourcer der gør det muligt at konkurrere i markedet.

Hvorfor væsentligt at fokusere på interne faktorer? Rumelts analyse af hvad der bidrager mest til værdiskabelse og resultater: Kilde til værdiskabelse Bidrag i % Virksomhedens interne ressourcer 46,4% Brancheudvikling 8,3% Konjunkturer 7,8% Ejerforhold (koncern) 0,8% Ikke-forklarede forhold 36,7% I alt 100,0%

Fokusområde internt: Ressourcer, kapabilitet samt kompetencer Materielle ressourcer Immaterielle ressourcer Kapabiliteter: Virksomhedens formåen Kompetencer: Virksomhedens evner (læringskompetence, forandringskompetence, relationskompetence, meningskompetence).

Fokusområde internt: Struktur, systemer og processer Virksomhedens organisering Systemer: Teknisk delsystem (produktionsapparat, serviceorganisation og arbejdsprocesser) Socialt delsystem Administrativt delsystem Processer: Just-In-Time Miljøledelse TQM Business Process Reengineering

Adminstrative systemer - belønningssystemer

Virksomhedens interne strategifaktorer 7S modellen Kap. 4 Struktur: hvordan er vejen til toppen? Share values: =core values De 7S eksisterer for at please ejerne/ share holders

Intern analyse

Kernekompetencer definition: ”en kombination af færdigheder, viden og teknologier, som gør det muligt for virksomheden at tilbyde en særlig fordel og værdi til kunderne”. Prahalad og Hamel Kortlagt gennem analysen af virksomhedens interne strategiforhold. 3 krav: Den skal være unik for virksomheden (eller kun eksistere hos ganske få). Den skal være svær at efterligne. Den skal have værdi for kunden.

Værdikæde Analyse af virksomhedens interne forhold, deres betydning og indbyrdes påvirkning - med det formål at blive bedre til at skabe konkurrencemæssige fordele i hver proces, og dermed øge virksomhedens samlede værdi.

Michael Porters værdikæde

Og det var måske ikke så mærkeligt. Af MORTEN ZAHLE Offentliggjort 22.08.07 kl. 07:18 Den billige leverpostej fra alle landets supermarkeder og discountbutikker smager ens. Det er ikke så mærkeligt. Selv om emballager og navne er forskellige, kommer indholdet fra den samme maskine på Tjæreborg Leverpostej A/S. SuperBest sælger endda den samme leverpostej i en billig og en dyr udgave. »Det smager ens,« udbrød kokken, efter at han havde sat tænderne i en stribe forskellige billige supermarkeds-leverpostejer. Vi var til den store smagedag i forbindelse med Morgenavisen Jyllands-Postens pris- og kvalitetstest. Sammen med madskribent Michael Poulsen skulle kantinechef og kok Ole Jørgensen, Jyllands-Posten, give karakterer til leverpostejerne. Det viste sig at være en umulig opgave. Hverken han eller medsmageren kunne kende den ene leverpostej fra den anden. Og det var måske ikke så mærkeligt. Et nærmere kig på emballagerne afslørede nemlig, at der stod præcis det samme produktionsnummer i en lille oval cirkel på etiketten: DK 2245 EF.

Forskellig indpakning. Bogstaverne og de fire tal dækker over Tjæreborg Leverpostej A/S – landets største private label-producent af leverpostej. Fabrikken i Bramming pumper leverpostej i tonsvis ud på det danske marked. Leverpostejen kan købes i alle supermarkeder og discountbutikker, men indpakningen er vidt forskellig. I Rema 1000 er etiketten f.eks. grøn. Her har den fået navnet Landlord, og den koster 6,50 kr. for 500 g. I Fakta er etiketten brun. Her hedder den Tjæreborg og koster 6,95 kr. LokalBrugsen kalder leverpostejen X-tra. Etiketten er blå, og prisen har fået et nøk opad til 9,95 kr. Men er det virkelig den samme leverpostej? »Ja,« svarer administrerende direktør Hans Petersen, Tjæreborg Leverpostej. »Den kommer fra den samme maskine og er lavet på en 25 år gammel slagteropskrift, som grundlæggeren af firmaet havde,« siger han.

10 leverpostejer fra samme kødhakker Daily: Føtex, 500 gram: 6,95 kr. Tjæreborg: Fakta, 500 gram: 6,95 kr. Dit Daglige: SuperBest, 500 gram: 7,95 kr. Guldsegl: Aldi, 500 gram: 6,50 kr. X-tra: LokalBrugsen, 500 gram: 9,95 kr. Super: Aktiv Super, 500 gram: 6,50 kr. Landlord: Rema 1000, 500 gram: 6,50 kr. Leverpostej – kun 14 % fedt: SuperBest, 350 gram: 9,95 kr. Det Gode Bord: Netto, 500 gram: 6,50 kr. Leverpostej: Lidl, 500 gram: 6,50 kr. Ingredienser: 33 % svinelever, 29 % suppe (vand og spæk), 26 % spæk, 9 % hvedemel, 1,8 % salt, sojaprotein, peber, løgpulver, konserveringsmiddel (E 200).

Opgave …

Alternative værdikæder

Alternative værdikæder

Værdikæde

Værdikæde

Værdikæde