Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Advertisements

Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
6. Kvantitativ usability
ENTER Clil4U projektet er blevet oprettet med støtte fra EU. Denne publikation afspejler kun ophavsmandens synspunkter, og EU kan ikke blive holdt ansvarligt.
11. Marts 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Litterært makerspace.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
1 QA and user research
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Øvelser Samlet rapport.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Øvelser Kortsortering.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Øvelser Teoretisk Diskussion. I dag Hvordan er det gået? Gruppe 1, 3 og 4 skal sende en til Charlotte på: med opdragsgiverens navn.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Rapportdisponering Eller på dansk: Hvad skal med i rapporten?
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Usability ITU, efterår Usability metoder 24. September 2009 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Test af brugervenlighed
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Introduction to synopsis writing
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Præsentationens transcript:

Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang Øvelser Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang

I dag Har alle fået et interview? Generel evaluering af besvarelser. Aftenens øvelse: Heuristisk Evaluering.

Hvad er en heuristik? Heuristikker er oftest baseret på en eksperts kombination af erfaring og kendskab til de underliggende lovmæssigheder for det behandlede område. Uddannelse giver den faktuelle og systematiske viden og erfaringen giver de heuristikker der gør det muligt at anvende den faktuelle viden effektivt. Et eksempel: Hvorledes en bil er opbygget og fungerer, er faktuel viden. Det er heuristisk viden, der siger, at hvis en bil ikke vil starte, skyldes det oftest en af følgende tre fejl: Kileremmen er knækket, der mangler benzin, eller batteriet er dødt.

Heuristisk Evaluering Tommelfingerregler/Design principper som man gennemgår et Interface for, for at undgå grundlæggende problemområder og uhensigtsmæssigheder. Flere forskellige; Heuristisk inspektion af UI Heuristisk inspektion af håndholdte enheder (eksempel senere) Standard inspektion (Tjekkes fx ift. ISO 9241 standard) Participatory Heuristic Evaluation Finder en masse basis fejl. Komme med forslag til forbedringer. Ikke en brugertest! Siger ikke noget reelt om brugernes oplevelse. Den kan bruges som guideline til brugertesten, men må ikke udelukke, at brugerne oplever andre problemer.

Eksempler på heuristikker for håndholdte enheder Guideline Description ”Select” vs ”Type” Text entry on a small device can be difficult. Where possible, and where it is appropriate to the application, the user should be offered a selection option rather than be made to enter text. Finding the best solution will require both thought and user testing. Use icons to clarify concepts Icons should be meaningful and representative of the concepts they are meant to convey. Forgiveness The UI should be tolerant of user errors and provide an Undo function by, where feasible and specially designated Back Key. Clickable graphics should look clickable If a graphic is clickable, then it should have defined borders, and the graphic should have high contrast with the background color. Conversely, graphics that are static should not appear to be clickable. Weiss 2002

Jakob Nielsens 10 heuristikker http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html Evaluering af heuristik undersøgelse: http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_evaluation.html Eksempler på heuristiske tjeklister http://www.stcsig.org/usability/topics/heuristic.html#checklists Online skema til de 10 heuristikker (hvis I går helt i stå) http://www.stcsig.org/usability/topics/articles/he-checklist.html

Jakob Nielsen om Evaluering Vi finder forskellige problemer. 3-5 eksperter.

Metode Brug alle 10 heuristikker (der vil være nogle der har flere problemer end andre). Lav jeres ekspertvurdering individuelt. Evaluer jeres resultater sammen efterfølgende.

Individuel gennemgang (1 time) Notér den individuelle URL for den pågældende fejl og beskriv fejlen, fx ved brug af screendumps. Angiv hvilken heuristik, fejlen hører ind under. 1: Kosmetisk, designmæssigt problem, der ikke giver anledning til fejl, men blot er uhensigtsmæssigt 2: Mindre problem, der giver anledning til forvirring eller fejlfortolkning. 3: Større fejl, der giver anledning til fejl, alvorlige misforståelser og forkerte løsninger på opgaver. 4: Katastrofal fejl, der ikke gør det muligt at gennemføre/udføre opgave. Giv en kort beskrivelse af problemet. Opstil evt. disse resultater i et skema / en tabel.

Sammenligning og diskussion af resultater (½ time) I skal i gruppen sammenligne, analysere og diskutere resultaterne, samt evt. finde løsningsforslag.

Gode råd til i dag Vær ekstra opmærksomme på, at nogle heuristikker er nemmere at finde end andre. Noter alt I efter bedste evne mener, giver anledning til problemer for brugerne. I kan altid sortere sammen med jeres gruppe. Hvis der er tid, så overvej også løsningsforslag. I skal kunne det til eksamen (altså ekspertvurderingen), så tag jer tid til at få det prøvet ordentligt.

Rapporten skal indeholde… En sammenfatning af gruppens resultater. I kan sammenfatte gruppens resultater ved at påpege, fx i et skema / en tabel, hvor mange af gruppens medlemmer, der oplevede det pågældende problem. Forslag til forbedringer af websitet på baggrund af resultater. En vurdering af metoden i forhold til tidsforbrug / udbytte (se evt. Jakob Nielsen om evaluering). Hvad skal man være opmærksom på, hvis en ekspertvurdering skal stå alene som metode til evaluering? Hvilke områder er ikke dækket ind under den heuristiske evaluering som den er beskrevet af Jakob Nielsen?

Rapport MAX 3 sider i wordformat (Gr-X-Opg-2. doc) til moerch@itu Rapport MAX 3 sider i wordformat (Gr-X-Opg-2.doc) til moerch@itu.dk senest søndag kl. 18. I får den igen senest onsdag kl. 24.00.

Spørgsmål?