Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Erhvervsakademi DANIA
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Undervisers hjemmeside som læringsplatform Presenteret af Johnni Olsen, underviser i samfundsvidenskab på socialrådgiveruddannelsen i UCSJ, Nykøbing F.,
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Velkommen til Campus Roskilde
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Basismidler i konkurrence- på vej mod A- og B-universiteter? Rektor, Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
International eftermiddag for medicinstuderende 2013.
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
Problematikker og praksis i vejledning af udenlandske studerende på MVU 28. november 2008 Hans Hansen 1Årsmøde 2008 Vingstedcentret.
7. December Fakultetets og dekanens opgaver  Sikre en stabil udvikling og økonomi  Motiverende personalepolitik (medarbejderne skaber fakultetet)
Syddansk Universitet Strategi og ledelsesgrundlag Den 16. december 2013.
Sønderjylland i verden – Globale udfordringer og lokale kompetencer Hvordan er de danske uddannelser rustet til globaliseringskapløbet.
Erasmus-pladser - Hvad er det? Og hvordan kommer jeg afsted?
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Om studer i udlandet v/ Glenn Kaiser 5. oktober 2011.
NYE MULIGHEDER FRA JULI 2008 UDLANDSSTIPENDIET. KORT FORTALT SU-bekendtgørelsens §§ Penge til at betale studieafgift i udlandet i op til 2 år.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Teknik og videnskab for samfundet. Den polytekniske læreanstalt - Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Oprettet af H.C. Ørsted i 1829 som Den Polytekniske.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
AARHUS UNIVERSITET 1 Formel aftale mellem Health, Aarhus Universitet og Region Midtjylland
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
TYSKSTUDIER VED AALBORG UNIVERSITET TYSK TIRSDAG TIRSDAG D. 19. MARTS LASSE BRUNØ.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Nordisk Transportpolitisk Netværk: Transportkorridorer Interreg IIIB projekt afsluttet 31/ Trafikdage på Aalborg Universitet 29. august.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Udvalget for lokaleanvendelse Midtvejsseminar Rebild 2010.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
NYE MULIGHEDER FRA JULI 2008 UDLANDSSTIPENDIET. BAGGRUND Fremme internationalisering Flere studerende skal ud Kravet om balance i udvekslingsaftalerne.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Vision mission værdier handleplaner
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
INTERNATIONALISERING AF UDDANNELSERNE Hans Peter Jensen Rådet for Internationalisering af Uddannelserne Vejle
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
Udfordringer i Region Syddanmark Jobcentre Job til personer med handicap Stig Langvad, formand, DSI.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27. OKTOBER 2016INTERNATIONAL KOORDINATOR ANNA KRONBORG BELL AARHUS UNIVERSITET AU UDVEKSLING I UDLANDET.
…………Skal blive så dygtige som de kan
digitaliseringsstrategi
Praktik- og skoleophold i udlandet for elever i erhvervsuddannelserne
Interviewanalyse Proces
Marie Falk Nyboe Leder af Studievejledningen og Karrierecentret
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Eventuelle delmål der ikke er opfyldt er markeret med rødt.
Vækst og højtuddannet arbejdskraft
Præsentationens transcript:

Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv, en tværkulturel forståelse og sproglige kompetencer, der kvalificerer dem til at blive en del af det internationale arbejdsmarked. Optimale rammer for at rekruttere internationale studerende. Udbygge samarbejdet om udvikling af fællesuddannelser (joint degree).

Internationalisering på SUND - prioriteter 1: Eksisterende uddannelser 2: Indgående studerende 3: Udgående studerende 4: Samarbejde om uddannelser

Internationalisering på SUND - 1 Integrere global health-perspektiver i fakultetets uddannelser (hvor det er relevant.

Internationalisering på SUND - 2 Løbende vurdere behovet for udbud af engelsksprogede uddannelsesaktiviteter Internationale studerende skal integreres i et velfungerende modtageapparat Syddansk Universitet uddeler stipendier til studerende, som søger ved enkelte af universitetets engelsksprogede uddannelser Det skal sikres, at underviserne har de nødvendige sproglige og interkulturelle kompetencer på sådanne uddannelseselementer

Internationalisering på SUND - 3 Allerede eksisterende muligheder for at studerende ved fakultetets uddannelser kan tage meritgivende udlandsophold skal synliggøres (jf. hjemmeside) Alle fakultetets uddannelser skal have mulighed for at indlejre et fuldt meritgivende internationalt studie- eller praktikophold i deres uddannelse (synes godt om) Vejledning af de studerende i forbindelse med planlægning af udlandsophold skal professionaliseres (i samarbejde med internationalt kontor, dedikerede faglige vejledere m.fl.) Proces for forhåndsgodkendelse og meritoverførsel af uddannelseselementer gennemført på et udenlandsk universitet skal smidiggøres (hvordan?) Støtte studenterorganisationer, der fremmer det internationale samarbejde (vedrørende sundhedsrelaterede forhold)

Internationalisering på SUND - 4 Allerede eksisterende samarbejdsaftaler om uddannelse med udenlandske universiteter skal synliggøres. Etablering af strategiske alliancer om uddannelse med udenlandske universiteter (gerne flere samarbejdsaftaler)

Et par spørgsmål Hvilken rolle kan det internationale udvalg ved IOB spille i den videre udvikling og implementering af fakultetets strategioplæg? Hvad har vi brug for at få afklaret, melde ind i den henseende? Har vi et bud på en samlende vision for internationalisering af de uddannelser, der er mest i fokus ved IOB? Kan/skal de fire overordnede prioriteter prioriteres indbyrdes – skal der fx være mere fokus på at rekruttere indgående studerende i forhold til at facilitere en øget strøm af udgående studerende? Skal praktik i udlandet anvendes som konkret redskab, være et pejlemærke? Er der brug for partnerbesøg og/eller opdyrkning af nye relationer? Hvordan kommer fakultetets internationaliseringsstrategi til at hænge sammen med generelle universitets satsninger som De Studerende i Centrum ( det overordnede mål er at skabe et motiverende studiemiljø, hvor læringen er inspirerende og servicen kompetent)?