Værdipapir - for skolebestyrelsernes samarbejde med børn- og ungeforvaltningen samt det politiske udvalg Målet Tre centrale værdier for samarbejdet Fire hovedområder for samarbejdet
Målet for et værdipapir Stina Willumsen har bedt bestyrelsen ved Rosengårdskolen om et oplæg til: ”hvordan vi fremadrettet kan styrke dialogen mellem skolebestyrelser og det politiske udvalg” ”hvordan vi kan styrke skolebestyrelsernes inddragelse i skolernes virke” Citaterne er fra Stina Willumsens brev til skolebestyrelserne af 3. februar 2011
Tre centrale værdier for samarbejdet Odense Kommune anser det for værdifuldt, at skolerne arbejder med selvstyre I Odense Kommune anses skolebestyrelserne som en vigtig instans for nærdemokratiet Skolebestyrelsernes indflydelse skal styrkes gennem forbedret dialog med Børn- og Ungeudvalg
Fire hovedområder for samarbejdet mellem skolebestyrelser og forvaltning Skolebestyrelsernes virke på bestyrelsesmøderne –Hvor langt rækker bestyrelsernes selvstyre? Indgivelse og behandling af udtalelser og høringssvar –Hvordan kan rammerne for høringssvar tilrettes? Møder mellem repræsentanter for skolebestyrelser, politisk udvalg og forvaltningen –Er mødestrukturen tilstrækkelig og dækkende? Forvaltningens inddragelse af skolebestyrelser ved vidtgående ændringer for skolernes virke –Hvornår skal bestyrelser inddrages?
Bestyrelsesmøderne og høringssvar Skolebestyrelsernes virke på bestyrelsesmøderne –Hvad forstår I ved ”selvstyre”? –Hvad omhandlet selvstyret? Indgivelse og behandling af udtalelser og høringssvar –Hvad skal i høring? –Hvor lang tid skal en bestyrelse have til et høringssvar?
Mødestrukturen og forvaltningens inddragelse af bestyrelserne Møder mellem repræsentanter for skolebestyrelser, politisk udvalg og forvaltningen –Er mødestrukturen tilstrækkelig og dækkende? Forvaltningens inddragelse af skolebestyrelser ved vidtgående ændringer for skolernes virke –Hvornår skal bestyrelser inddrages?
Hvad nu? På baggrund af de tre værdier, drøftes de fire hovedområder En styregruppe nedsættes med repræsentanter for alle kommunens regioner Værdipapiret drøftes i de enkelte kontaktudvalg Styregruppen mødes og færdiggør værdipapiret Værdipapiret præsenteres for rådmand og Børn- og ungeudvalg