Narrativitet i teori &praksis Udgangspunktet i den narrative forståelse er, at fortællinger er konstituerende for udviklingen af den individuelle identitet. Fortællinger er fortolkninger der kan være begrænsende, ligesom de kan give nye handlemuligheder i et fremadrettet perspektiv. Fortælling: vælger begivenheder der stemmer overens med historiens plot
Internaliserede begrænsende historier utilstrækkelig skyldfølelse nederlagsfølelse lavt selvværd/selvagtelse ”det er altid min skyld” fiasko PROBLEMMÆTTET/TYNDE HISTORIER dominerende historier omnipotente
EKSTERNALISERING - en metode til at skabe frigørende handlemuligheder Adskillelse af person og handling Det er ikke eleven der er problemet, det er problemet der er problemet! Vi tykner deres tynde historie (oversete erfaringer) At hjælpe dem med at fortælle den ”foretrukne historie” Foretrukne=problemet har magten ”ingen børn ønsker at være i konflikt” Adskillelse =frigørende = % skyld og skam MAGT - CENK engel og djævel
Eksternaliserende fokus i hverdagen Visitation, starten på en ny historie – drømme Highlight undtagelser – anerkendelse Konflikt fokus: ”Det er ikke dig jeg er sur på, det var det du gjorde” Sprogligt fokus i personalegruppen (sprog siger mere end det benævner)
Bevidnelse Forældre Kontaktperson, træner mv. Italesætte forandring foran eleven Scoreskema – bevidne foran klassen Afsluttende brev