Narrativitet i teori &praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
At forholde sig professionelt Anne Skov
Medarbejderudviklingssamtalen
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
LP – landskonference 10 april 2013
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den gode fortælling som læringsredskab
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
”Livet er ikke, som man har levet det,
Familiesamtaler med børn som pårørende
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Ledelse i Praksis – 4. aften
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
8 tips til succesfuld ledighed Med Christina Janns.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Identitet – hvem er jeg ?.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Afslut Frem >>
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Birgitte Ravn Olesen, phd
- psykodynamisk perspektiv
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forår i København
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Ledelse og kollega-adfærd
Forudsætninger for en god samtale
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Skolen og den sociale arv
Hvordan spørger man anerkendende?
En undersøgelse af et didaktisk eksperiment En undersøgelse af et linjefagsforløb i historie ved læreruddannelsen.
Oversigt over artikler
Inklusion og inkluderende processer
AKT på Dybbøl Skolen.
U-turn U-turns tilbud: “Rådgivning” (tel. og fremmøde). Individuelle forløb. Gruppeforløb. Forældregrupper Konsulentfunktion, samarbejde med øvrige institutioner.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
Feature Dansk.
Hvordan man bekæmper mobning
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Kursus for nye efterskolelærere november, 2016
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Børn med særlige behov i dagplejen
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
Narrative perspektiver - på identitet og dialoger i efterskolen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Narrativitet i teori &praksis Udgangspunktet i den narrative forståelse er, at fortællinger er konstituerende for udviklingen af den individuelle identitet.  Fortællinger er fortolkninger der kan være begrænsende, ligesom de kan give nye handlemuligheder i et fremadrettet perspektiv. Fortælling: vælger begivenheder der stemmer overens med historiens plot

Internaliserede begrænsende historier utilstrækkelig skyldfølelse nederlagsfølelse lavt selvværd/selvagtelse ”det er altid min skyld” fiasko PROBLEMMÆTTET/TYNDE HISTORIER dominerende historier omnipotente

EKSTERNALISERING - en metode til at skabe frigørende handlemuligheder Adskillelse af person og handling Det er ikke eleven der er problemet, det er problemet der er problemet! Vi tykner deres tynde historie (oversete erfaringer) At hjælpe dem med at fortælle den ”foretrukne historie” Foretrukne=problemet har magten ”ingen børn ønsker at være i konflikt” Adskillelse =frigørende = % skyld og skam MAGT - CENK engel og djævel

Eksternaliserende fokus i hverdagen Visitation, starten på en ny historie – drømme Highlight undtagelser – anerkendelse Konflikt fokus: ”Det er ikke dig jeg er sur på, det var det du gjorde” Sprogligt fokus i personalegruppen (sprog siger mere end det benævner)

Bevidnelse Forældre Kontaktperson, træner mv. Italesætte forandring foran eleven Scoreskema – bevidne foran klassen Afsluttende brev