Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen
Biobrændstoffer som led i energi- og miljøpolitikken Mindre olieafhængighed begrænset potentiale med dagens teknologier (kræver et stort landbrugsareal), men perspektiver Reduktion af CO 2 -emissioner men dyr reduktionsmåde med dagens teknologier Aktuelt udnyttes biomasse billigst til el/varme
EU’s biobrændstofdirektiv Referenceværdier for hele EU 2 pct. biobrændstoffer ultimo 2005 5¾ pct. biobrændstoffer ultimo 2010 Medlemsstaterne fastsætter selv nationale vejledende mål, der kan afvige herfra bl.a. henvisning til biomasse til andre energiformål Danmarks mål ultimo 2006 er 0,1 pct mål skal meddeles medio 2007
Biomasse til energi i Danmark 11 pct. af energiforbruget (4 pct. i EU) Årlig vækst : ¾ pct. (eller 6 PJ) 2 pct. biobrændstoffer svarer til 3-4 PJ Fremmer samme overordnede formål energiforsyningssikkerhed og CO 2 -reduktion
Hvad er iværksat ? CO 2 -afgift på biobrændstoffer er afskaffet pt. ingen effekt, da biobrændstofferne er for dyre Offentlig støtte til forskning og udvikling Arbejdsgruppe om alternative drivmidler: forslag til styrket teknologiudvikling 60 mio. kr afsat til forsøgsordning med biodiesel i perioden
Styrkelse af teknologiudvikling Energistyrelsens forskningsstrategi peger bl.a. på produktion af bioethanol på halm og andre restprodukter Stort potentiale, større CO 2 -gevinst, danske forskere og virksomheder førende Venzin visionen Arbejdsgruppe om alternative drivmidler: anbefalinger til regeringen ultimo 2006
Forsøgsordning med biodiesel 60 mio. kr. i perioden aftale mellem regeringen og DF om FL06 Biodiesel i afgrænsede ”flåder” fx kollektiv transport, offentligt ejede køretøjer Afprøvning og erfaringsindsamling teknik, organisering, økonomi, forsyning