Rationelle besparelser Møde for Regionale Lægemiddelkonsulenter 6. Oktober 2009
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Rationelle besparelser Hvad er rationelle besparelser ? Hvordan opnås de ? Hvilke barrierer er der ?
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Hvad er rationelle besparelser ? Rationelt at ”spare”, hvis man kan få mere/bedre behandling for pengene Rationelle besparelser på lægemiddelområdet forudsætter rationel lægemiddelbehandling
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Forudsætninger: Samarbejdsaftaler mellem region og almen praksis Indsatsområder Mål Opfølgning Driftsaftaler med sygehuse Indsatsområder Mål Opfølgning
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Hvordan opnås rationelle besparelser / rationel lægemiddelbehandling ? Fælles anbefalinger for primær- og sekundærsektor, hvis relevant Nationale anbefalinger Basisliste (almen praksis + udskrivning/ambulant beh.) Rekommandationslister Konkrete indsatsområder med klare mål Feedback på praksis/afdelingsniveau Konsekvent opfølgning og dialog
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Illustration af feedback (PPI)- almen praksis
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Illustration af feedback (PPI) – Sygehuse
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Illustration af feedback (PPI) – Sygehuse Syd
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Barrierer: Sygehuspersonale Praksis / praksispersonale Patient Apotek
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Sygehuspersonalet Rekommandationer/prisstruktur Standardsortiment Udskrivning til primærsektor
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Læge / praksispersonale Fri ordinationsret Forudsætter økonomisk ansvarlighed hos lægen Kræver at lægen tager ansvar for den samlede behandling (polyfarmaci) Uddelegering af medicinordination Sekretærens rolle – behov for kulturændring Patientens rolle Anvendes medicinen korrekt? Præparatskift Effekt/bivirkninger
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Polyfarmaci Samtidig behandling med mere end 5 lægemidler 3 (2-10) % af patienterne (i gennemsnit) Flest ældre patienter (+60-årige: 76 %) Polyfarmacipatienterne tegner sig for ca.1/3 af medicinudgifterne i almen praksis Medicingennemgang 2006: 200 patienter (artikel uundervejs!) 2009: 170 patienter (vi arbejder på sagen!)
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Receptfornyelser/sekretærer Receptfornyelse – lægens rolle! Skal behandling fortsætte (effekt/bivirkning) Er der en plan for behandling (varighed/behandlingsmål) Er der aftalt kontrol Ønsker patienten et billigere præparat, hvis muligt Præparatskift Receptfornyelser udgør 82 % af alle ordinationer 65 % ordineres uden direkte kontakt mellem læge og patient Her er et problem!
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Samspil med patienten Analoge/synonyme lægemidler Virkning/bivirkning – dialog! Håndtering af recepter Behandlingsplaner og kontrol Forventninger til medicinsk behandling Patient Læge Praksispersonale Apotek
Kirsten SchæferIRF - 6. oktober 2009 Konklusion Rationelle besparelser er sund fornuft Kræver løbende opdatering af viden på området og feedback på eget ordinationsmønster Forudsætning er rationel lægemiddelbehandling Overblik over patientens samlede medicin Revurdering af den samlede behandling Dialog med patient om effekt/bivirkning Medicinordination er et lægefagligt kerneområde Kræver økonomisk ansvarlighed