Mette Hermann og Jette Hannibal Rødkilde Gymnasium – 8. Marts 2012 Psykologi og it Didaktiske og pædagogiske udfordringer og muligheder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Blogs i undervisningen mellemtrin
Danmark 3.0.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Undervisning i ”Relation”
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Netværksseminar ”Anvendelsesorienteret undervisning”
Læringscentret og nye vejledningsformer
Grundlæggende IT, niveau G
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Velkommen til. Hvor er jeg? BasismodulerModul 1 Skal det være … Sådan?
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Didaktisk design – digitale medier den
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
De store underviser de små ved hjælp af it.
IWB i folkeskolerne i Skive Uddannelseskonference 5. januar 2012.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Elevaktiverende undervisning
Mediepædagogik og didaktik
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Matematik og IT uden matematikprogrammer
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Rødkilde Gymnasium Pod- og vodcast i naturvidenskab. September 2011.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Digital skriftlig- og mundtlighed
Netværksmøde den Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium.
Websider som læringsrum og læringsredskaber Rikke Christoffersen 2011.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Web 2.0 medier i danskundervisningen v/ Tom Steffensen.
SkoleIntra og faghæfte 48
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
It i folkeskolens matematikundervisning
Digital læring og undervisning
Præsentationens transcript:

Mette Hermann og Jette Hannibal Rødkilde Gymnasium – 8. Marts 2012 Psykologi og it Didaktiske og pædagogiske udfordringer og muligheder

Mette Hermann og Jette Hannibal Psykologi og it Didaktiske og pædagogiske udfordringer og muligheder Indhold It i psykologiundervisningen IT anno 2012: Web 2.0 IT som didaktisk og pædagogisk ressource IT i læreplanen for psykologi Præsentation af programmer

Mette Hermann og Jette Hannibal IT i gymnasiet Status 2012 Fase I: Administration s, lectio og konferencesystemer Tekstbehandling, PowerPoint, regneark mm. Fase II: Udvikling af IT-didaktikker At indtænke IT i højere grad - og ikke mindst nye IT-muligheder – i undervisningen. At øge fokus på IT-pædagogik (både fra et lærer- og et ledelsessynspunkt) At koble IT, fag og didaktik – og som underviser fokusere på egne spidskompetencer, dvs. faglighed samt didaktisk og pædagogisk viden At se IT som en katalysator for ændringer og nytænkning af fagene, dvs. anerkende forandringspotentialet i IT At integrere IT i undervisningen som et naturligt og medspillende element, der anvendes ubesværet og løbende Et pionerfelt – man må prøve sig frem og løbende orientere sig om nye muligheder

Mette Hermann og Jette Hannibal IT anno 2012: Web 2.0 Definition: Alle gratis internetbaserede og frit tilgængelige medier, dvs. medier, hvor det er nettets brugere i bred forstand, der har produceret indholdet uden kommercielle formål, og som ikke fastholder et ophavskrav til indholdet.” (Gynther, 2010) Eksempelvis: Wikier, Facebook, Blogs, Flickr, YouTube Nye videnskilder både for lærere og elever Nye læremidler, der er kendetegnet ved at være brugergenererede og ikke-didaktiserede - et supplement til traditionelle lærermidler - en didaktisk udfordring? Lærerens monopol på videnskilder og læremidler er brudt (Gynther et al 2010)

Mette Hermann og Jette Hannibal IT anno 2012: Web 2.0 Web 2.0 praksisformer: at søge (flere muligheder for at tilegne sig viden) at samle (ressourcesamlinger) at remediere (at bruge andres netprodukter i nye kontekster) At producere og videndele (fx i blogs og wikier) At kommunikere  At kommunikere, producere og videndele i web 2.0-medier er meget lidt udbredt (Gynther et al 2010)

Web 2.0 bidrager med: Kreativitet og variation Produktion og synliggørelse af elevernes arbejde Kommunikation og videndeling Kooperation og kollaboration Nytænkning og revitalisering Mette Hermann og Jette Hannibal

Læreplanen § 3.3 ”It er et redskab til kommunikation, informationssøgning og formidling i undervisningen. Undervisningen omfatter desuden brug af og faglig stillingtagen til information fra diverse internetbaserede databaser og sider med psykologifagligt indhold.” Mette Hermann og Jette Hannibal

Råd og vink § 3.3 It kan indgå i psykologiundervisningen både som et redskab for faget og for læreprocesserne og som et delemne inden for fagets samlede genstandsfelt. I den daglige undervisning kan it være et hjælpemiddel i forbindelse med notat- og opgaveskrivning. Til forskellige mundtlige fremlæggelser kan præsentationsprogrammer støtte fremstillingen og fastholde (visualisere) konklusioner. Endvidere kan internettet anvendes til informationssøgning og inddrages direkte i undervisningen til konkrete opgaver. Da psykologi er et internationalt vidensområde, findes et rigt udbud af teoretisk litteratur, psykologiske øvelser og videosekvenser fra tv- udsendelser om psykologiske emner. Mette Hermann og Jette Hannibal

Lærerens didaktiske valg Qvortrups videnshierarki I hvilket omfang skal eleverne tilegne sig konkrete faktuelle informationer? (faktuel viden, fx søge informationer) I hvilket omfang skal de kunne anvende denne viden i nye sammenhænge? (anvendelsesorienteret og innovation) I hvilket omfang skal de kunne forholde sig til og perspektivere den viden, de har tilegnet sig? (kritisk tænkning) (Gynther, s. 62) Mette Hermann og Jette Hannibal

IT-værktøjer 1.Mundtlig præsentationskompetence MailVu Screencast-O-matic 2.Samarbejdsskrivning typewith.me Wallwisher 3.Blogs Blogger.com Mette Hermann og Jette Hannibal

Elevproducerede vodcasts YouTube-Guide Mette Hermann

Mette Hermann og Jette Hannibal Elevproducerede vodcasts Eksempel

Online screen recorder Screencast-O-matic Screencast-O-matic Mette Hermann og Jette Hannibal

Screencast-O-Matic Eksempel Mette Hermann og Jette Hannibal

Mundtlige præsentationsprogrammer Nyt læremiddel, et supplement til øvrige læremidler Fokus på produktion kommunikation og vidensdeling Alternativ til tekstbaserede medier Fokus på den personlige, individuelle og selvstændige arbejdsproces Elevaktiverende undervisning og øget elevansvar Mere taletid til den enkelte elev – den stille elev bliver også hørt Også et lærerredskab Mette Hermann og Jette Hannibal

Samarbejdsskrivning typewith.me

Samarbejdsskrivning Mette Hermann og Jette Hannibal

Samarbejdsskrivning Anvendelse: Digital tavle, præsentation, synliggørelse, samarbejde

Samarbejdsskrivning Samarbejde – Kooperativt og kollaborativt Motivation Variation og sekvensering Synliggørelse - Flere elever i spil Skriftlighed som læringsredskab i et mundtligt fag Mette Hermann og Jette Hannibal

Blogs Mette Hermann og Jette Hannibal

Blogs Simpel hjemmeside Kan indeholde tekst, lydfiler og billedmateriale Nyeste indlæg vises først Har en kommentarfunktion Forskellige blogfunktioner: Personlig blog, gruppeblog (fx en klasseblog), blog som hjemmeside, blog som dagbog Se mere her:

Eksempel på blog Mette Hermann og Jette Hannibal

Eksempel på blog Mette Hermann og Jette Hannibal

Bevidst praksis – en nødvendighed Behov for bevidst praksis og fokus på læringsmæssige og pædagogiske potentialer Lærerens redskab? Eller elevens? Spørgsmål man må stille sig selv: Har anvendelsen af det specifikke IT-værktøj en læringsmæssig eller en pædagogisk effekt?

Mette Hermann og Jette HannibalMette Hermann Bevidst praksis – en nødvendighed Har anvendelsen af det specifikke IT-værktøj en læringsmæssig eller en pædagogisk effekt? IT-værktøj Læringsværktøj Fx: podcast Variation Fx: grammatikøvelser Motivation Fx: kollaborativ skrivning

Værktøjer MailVu: Instruktionsvideo: Screencast-O-matic: Instruktionsvideo: matic.com/watch/cXhbbqb9Chttp:// matic.com/watch/cXhbbqb9C Typewithme: Mette Hermann og Jette Hannibal

Værktøjer Wallwisher: Instruktionsvideo til Wallwisher: Blog: Instruktionsvideo: Jette Hannibals blogprofil: Mette Hermann og Jette Hannibal

Referencer Karsten Gynther (red.) Didaktik 2.0. Læremiddelkultur mellem tradition og innovation. Didaktikserien. Akademisk Forlag 2010 Læreplanen for psykologi C Råd og vink, Psykologi C Mette Hermann og Jette Hannibal