A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Genrer og andre tekstarter Ole Togeby Nordisk institut Aarhus Universitet
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Plan I. Talehandlinger, tekstarter og genrer (historisk) II. Form og funktion (sociologisk) III.Emne, omsagn, udsigelse, konneksion (sprogligt) IV.Funktion og kvalitet (kognitivt) V. Tekstartdidaktik
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Talehandlinger – tekster - værker II Der må sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt skelnes mellem talehandlinger, (fag- og skøn-)litterære værker institutionelle tekster.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt Sprogligt-stilistisk opfattes genrer som arkitektur og konstruktion.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt Sprogligt-stilistisk opfattes genrer som arkitektur og konstruktion. Sociologisk opfattes genrer som klodser i en puttekasse.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt Sprogligt-stilistisk opfattes genrer som arkitektur og konstruktion. Sociologisk opfattes genrer som klodser i en puttekasse. Historisk-litterært opfattes genrer som fodstier på savannen.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt Sprogligt-stilistisk opfattes genrer som arkitektur og konstruktion. Sociologisk opfattes genrer som klodser i en puttekasse. Historisk-litterært opfattes genrer som fodstier på savannen. Kognitivt opfattes genrer som rammer om forventning og forståelse
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt Sprogligt-stilistisk opfattes genrer som arkitektur og konstruktion. Sociologisk opfattes genrer som klodser i en puttekasse. Historisk-litterært opfattes genrer som fodstier på savannen. Kognitivt opfattes genrer som rammer om forventning og forståelse
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Hvad er tekstarter? Typer af tekstfunktioner der udføres ved typer af fremstillingsformer i tekster. Typer af (i historien udkrystalliserede) tekstfunktioner (i samfundets institutioner), der udføres ved (valg af) fremstillingsformer (for udsigelse af emner og omsagn i konnekse udsagn) i tekster.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Typer af ytringer: talegenrer?
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Hvad er en tekst? Er en tekst det samme som en ytring, dvs. defineret ved skift i afsender? Normalt vil man ikke kalde den sidste ytring en tekst, men en replik eller tale- handling – eller måske to?
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
Situationalitet: Det at befinde sig i en kommu- nikationssitua- tion med uni- versalpragmatis ke normer for hvordan man gør ting med ord. Funktionalitet: Hensigtsmæssighed i retorisk situation med et påtræng- ende problem, et handlingsmægtigt publikum og historiske vilkår. A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Kvalitet: Egenskaber ved en tekst der giver læserne underholdning, kvalitative oplevelser, og budskab om livstydning og refleksion.
Talehandling A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
Typer af talehandlinger A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
Typer af litterære værker A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
Typer af funktionelle tekster A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
Typer af faglitteratur A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
Diskursformer A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Simple og sammensatte talegenrer
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Simple genrer transformeres og indgår i sammensatte genrer
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Simple genrer transformeres og indgår i sammensatte genrer
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Simple genrer transformeres og indgår i sammensatte genrer
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Dialektisk forhold mellem indre form og ydre funktion II II. En genre virker når teksten ved sin fremstillingsform i situationen har institutionel funktion.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Metode Fysisk (sproglig) form får social funktion Kommutationsprøven X tæller som Y i konteksten K De forskelle der gør en forskel
Prædikation A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
Prædikation = sagforhold A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
Realitetsværdi A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
Sagforhold med realitetsværdi = udsagn A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
Illokutionær kraft A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
Udsagn med illokutionær kraft = talehandling A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Bestanddelene i en talehandling
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Udsagn degraderes til paragraffer værk
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Bestanddelene af en institutionel teksthandling
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Den hermeneutiske cirkel Den hermeneutiske cirkel: Kompositionalitet, nedefra og op. Funktionalitet, oppefra og ned).
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Institutioner konstitueres af teksthandlinger
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Tekster i institutioner Tekster skaber og opretholder samfundsmæssige institutioner. En eksposition om aktuelle historiske emner tæller som en nyhedsartikel i et dagblad. En kommentar om et generisk emne tæller som en reklame for en vare på markedet En ”litterær artikel” tæller som en eksamensopgave i gymnasiet. En bog hvorudenpå der står ”Roman” tæller som en roman i den litterære offentlighed.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sproglige kategorier III III. Fremstillingsformer bestemmes ved emne, omsagn, udsigelse og kon- neksionsrelation
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Typer af tekstfunktioner der udføres ved typer af tekstformer Fremstillingsformer Emner Omsagn Udsigelse Konneksionsrelationer
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Emner Typer af henvisning til emner Deiktisk (afsenderrelativ): Gå din vej! Historisk (absolut): Michelle Obamas tiptipoldemor var slave i Sydstaterne – og 475 dollar værd Fiktivt (på skrømt): Der stod et ildsprudende Bjerg i Skovene, med sit sorte arrede Hoved ovenud af Skyerne, ved dets Fod voksede der Palmer;det var i de varme Aartusinder med endnu evig Sommer før Istiden Generisk : Silkehalen lever mest af kødbær og rønnebær. Den har aldrig ynglet i Danmark.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Henvisning til emner
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Typer af omsagn Et objektivt omsagn om 3. personsforhold; sande, falske eller sandsynlige. Hun gik hjem Et subjektivt omsagn 1. personsperspektiv synes noget; ærlige og oprigtige eller forstilte og hykleriske. Hun gik ret hurtigt Et normativt omsagn det sociale forhold mellem 1. og 2. person; retmæssige og gyldige eller uretmæssige og ugyldige. Gå!
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Udsigelse om realitetsværdi fremsat (sandt): Hun er kommet benægtet (falsk): Hun er ikke kommet spørgende: Kommer hun? hypotetisk: Hvis hun kommer, går jeg kontrafaktisk: Hvis hun kom, ville jeg gå ironisk: Alle får ligeløn og månen er lavet af en grøn ost.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Omsagn og realitetsværdi.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Situering med illokutionær kraft 1. Konstative, sagforholdet skal passe til verden: a. oplyse (relevans): Hun er kommet b. hævde (sandhed): Jordens temperatur har været stigende i de sidste 10 år c. antage (troværdighed): Hun kommer nok tilbage, for hendes taske står her 2. Ekspressive, udsagnet åbenbarer As ønsker, hensigter, følelser, vurderinger og tilbøjeligheder: a. estimeringer: Det er koldere end i køleskabet b. evalueringer: Det er hundekoldt c. emotiver (intransitive vb): Jeg fryser 3. Regulative, verden skal passe til sagforholdet, retmæssighed: a. direktiver (Ms handling): Kom herhen! b. kommissiver (As handling): Jeg lover at komme med det samme. c. aftaler (gensidige handlinger): Vi mødes kl. 16 d. regler (generelle): Man må ikke slå på en der er mindre end en selv e. erklæringer (skaber og ændrer sociale institution): Jeg erklærer hermed konferencen for åben.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Tekstualisering Information Tekstualisering sker ved at paragraffer sættes efter hinanden.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Komposition Information Under forudsætning af at der gælder en semantisk konneksionsrelation mellem dem, fx en OG: -relation
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Komposition Information
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Komposition Information
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Komposition Information
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Konneksionsrelationer Information
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Argumentationskonneksioner Information
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Konneksionstyper
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Alle sætninger i en tekst må indgå i konneksions- relationer med hinanden i en parentes- struktur
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Fremstillingsformer Fremstillingsformer er generiske konfigurationer af varianter af emner, omsagn, udsigelse og konneksioner :
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Teksters funktionalitet og værkers kvalitet IV IV. Institutionelle tekster skal have en vellykket funktion, og litterære tekster skal give kvalitative oplevelser og livstydning.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Den retoriske situation En retorisk situation Et påtrængende problem et problem som kan løses af afsenderen gennem udsendelsen af en tekst, publikum modtagere som hvis de påvirkes af teksten, kan formidle løsningen på problemet, retoriske vilkår de roller og institutionelle betingelser der råder i situationen, og de ressourcer afsenderen har til rådighed.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Teksters funktionalitet Samfundsmæssige sfære, fx skolesystemet Institutionen fx et gymnasium Situationen fx en dansktime Teksten fx dansk stil
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Teksters funktionalitet Samfundsmæssige sfære, fx den politiske offentlighed Institutionen fx et dagblad, fx Politiken Situationen fx dagens avis Teksten fx kronik
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Litterære værkers kvalitet Samfundsmæssige sfære, fx den kulturelle offentlighed Institutionen fx det litterære system Situationen fx samling Teksten fx novelle
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Litterære værkers kvalitet Samfundsmæssige sfære, fx den kulturelle offentlighed Institutionen fx det litterære system Situationen fx samling Teksten fx digt
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Funktion: formål Hvis en institutionel tekst skal fungere i sin kontekst, kræver det: 1. anerkendt institutionelt formål, 2. sandhed: forankring af omtalte situation til kommunikationssituationen 3. vederhæftighed: kildeangivelser og etos 4. adressatrelevans: for modtagerne nødvendige og tilstrækkelige informationer 5. Institutionel tælle-som-relation mellem form og funktion
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Her er eksplicit fortæller, kildedokumentation (selv om overskriften forudsætter en personlig relation mellem afsender og modtagere som ikke findes).
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Her er ingen eksplicitering af fortælleren, ingen kildedokumentation, og den personlige relation signaleres også i brødteksten. Dette er i virkeligheden en del af en helsides annonce. Og altså en salgstilbud. Der er misforhold mellem form og funktion.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Litterære tekster Bemærk: ingen forankring af den omtalte situations tid og sted. Ingen dokumentation af informationernes kilde. The Crimson Candle, A man lying at the point of death said these words to his wife who had been constantly by his side throughout his long illness. ”I am about to say good-bye forever. I hope you know that I love you very much. In my desk you will find a crimson candle, which has been blessed by a High Priest. It would please me if, wherever you go and whatever you do, you would keep this candle with you as a small reminder of my love." The wife thanked him, assured him that, because she loved him too, she would do as he asked, and, after his death, she kept her word.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Bedømmelse af litterære tekster Prøv at gøre rede for: Sker de begivenheder der sker i den fremstil- lede situation, med rimelighed og sandsynlig- hed. Er det sådan at det kunne ske? Hvad sker der fx sidenhen? Hvordan er personernes karakter, og opfører de sig moralsk rigtigt? Bør man gøre som dem? Er det en god historie? Hvordan er dens æstetiske kvalitet?
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter The Crimson Candle (b) The Crimson Candle, A man lying at the point of death called his wife to his bedside and said: "I am about to leave you forever; give me, therefore, one last proof of your affection and fidelity, for, according to our holy religion, a married man seeking admittance at the gate of Heaven is required to swear that he has never defiled himself with an unworthy woman. In my desk you will find a crimson candle, which has been blessed by the High Priest and has a peculiar mystical significance. Swear to me that while it is in existence you will not remarry." The Woman swore and the Man died. At the funeral the Woman stood at the head of the bier, holding a lighted crimson candle till it was wasted entirely away. (Bierce 1946)
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Bedømmelse af litterære tekster Prøv at gøre rede for: Sker de begivenheder der sker i den fremstil- lede situation, med rimelighed og sandsynlig- hed. Er det sådan at det kunne ske? Hvad sker der fx sidenhen? Hvordan er personernes karakter, og opfører de sig moralsk rigtigt? Bør man gøre som dem? Er det en god historie? Hvordan er dens æstetiske kvalitet?
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Narrative bedømmelser Læserne laver tre typer af bedømmelser af fortællinger som disse, bedømmelser der overlapper og påvirker hinanden: Tolkningsbedømmelser af plot, handlinger og begivenheder i den fremstillede verden Etiske bedømmelser af personernes karakter og handlinger, og Æstetiske bedømmelser af den kunstneriske kvalitet af fortællingen og af dens dele James Phelan 2007 Experiencing Fiction
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Funktion og kvalitet Hvis en institutionel tekst skal fungere i sin kontekst, kræver det: 1. anerkendt institutionelt formål, 2. sandhed: forankring af omtalte situation til kommunikationssituationen 3. vederhæftighed: kildeangivelser og etos 4. adressatrelevans: for modtagerne nødvendige og tilstrækkelige informationer 5. Tælle-som-relation mellem form og funktion Hvis et litterært værk skal have værdi (uden særlig kontekst), kræver det at værket udviser kvaliteter ved: tolkningsbedømmelser af handlinger og begivenheder i den omtalte verden etiske bedømmelser af personers karakter og handlinger, og æstetiske bedømmelser af den kunstneriske kvalitet i værket og dets dele
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Tekstartdidaktik VV V. Tekstartdidaktik kræver en autentisk retorisk situation, dvs. et påtrængende problem, et publikum og retoriske vilkår.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Besvarelsen, som fik 12, er skrevet af Thøger Seidenfaden, og blev bragt som en kronik i Politiken 21. juni 2008
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Susan Mose: Ligheder og forskelle Litterær artikelKronikEssay FremstillingsformerAnalyse Fortolkning Perspektivering Dokumentation Redegørelse Diskussion Argumentation Afsøgning Undersøgelse Refleksion ”Stof”En eller flere teksterProblemstilling eller emneEmne eller begreb FormuleringSkriv en litterær artikel om tekst(er) Skriv en kronik om problemstilling Skriv et essay om a) emne el. b) hvor du … Fokus/bevægelseTekstfokusEmnet behandles mod afsluttethed Emnet behandles mod åbning Ideel afsender ”den danskfagligt velfunderede og alment orienterede eksaminand” Intenderet modtager ”den litterært og almenkulturelt interesserede læser” Linjetal ved citater (+), ”muligt”: ønskeligt-- Under- og mellemrubrikker (+) brug evt. ((+)) brug helst ikke Noteapparat ---
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Fremstillingsformer Om fremstillingsformerne og deres underafdelinger
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Susan Mose: Hvad skal den skriftlige prøve i faget dansk? Ap må ikke ende med at blive lutter elocutio og kunst for kunstens skyld. Det skriftlige arbejde i gymasiets fag dansk og samfundesfag har til formål at gøre eleverne til myndige borgere der kan deltage i det demokratiske samfunds processer i skrift (og tale).
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Susan Mose: Hvorfor netop litterær artikel, kronik og essay? Fordi genrerne, med en stor diversitet, findes i virkeligheden autenticitetsintentionen i formidlingen er ikke kun postuleret, eleverne kan se autentiske modeller receptivt og produktivt arbejde kan kombineres transfer til et liv efter og uden for skolen
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Susan Mose: Typiske formuleringer i de 3 genrer Litterær artikelKronikEssay ”forløbskomposition” ”billedplan og realplan” ”herved kommer fortælleren til at fremstå som utroværdig” ”én fortolkningsmulighed er, at …” ”forekommer at udtrykke en universalromantisk forestilling om …” ”hovedsynspunktet” ”modstridende opfattelser” ”A hævder, at …” ”argumentationen halter” ”For det første (…) og for det andet …” ”socialpornografiske dokumentarudsendelser kan siges at krænke, hvis …” ”Derfor må vi konkludere …” ”Det kan ved første øjekast forekomme paradoksalt, at …” ”Ved nærmere eftersyn …” ”I et andet perspektiv …” ”Man kan forestille sig, at …” ”Wittgensteins sprogspilsbegreb kan bruges her …” ”Vi kan ikke uden videre afgøre …”
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter OT: Klodsen passer ikke ind i puttekassen Misforhold mellem form og funktion ”Den litterært og almenkulturelt interesserede læser” er ikke tilstede Funktionsperspektivet negligeres Kvalitetsperspektivet er enerådende
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter OT: Tekstartdidaktik V. Tekstartdidaktik kræver en retorisk situation, dvs. et påtrængende problem, et publikum og retoriske vilkår. påtrængende problem: et problem som kan løses af afsenderen gennem udsendelsen af en tekst, publikum = modtagere som hvis de påvirkes af teksten, kan formidle løsningen på problemet, retoriske vilkår = de roller og institutionelle betingelser der råder i situationen, og de ressourcer afsenderen har til rådighed.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter OT: Didaktiske genrer Timereferater der som tekstart har mange adressater: Feed back til læreren om hvad eleverne har fået ud af timen Rapport til de fraværende om hvad der skete i timen Referat og arkiv for alle til en senere eksamen. Bogreferater som oplæg til diskussion i undervisningen. Der er reelle og krævende modtagere som ikke har anden adgang til bogen Eksamensopgaver hvor eksaminanden skal omarbejde dårlige institutionelle tekster til bedre i den samme situation. Eleven optræder som konsulent for den oprindelige autentiske afsender Elever kommenterer skriftligt hinandens skriftlige arbejder. Både emnet og den skriftlige kommentar stiller autentiske krav til genren.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Genrer og andre tekstarter I. Der må (sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt) skelnes mellem 1. talehandlinger, 2. arter af institutionelle tekster og 3. litterære værkers genrer. II. En genre virker når teksten ved sin fremstillingsform i situationen har institutionel funktion. III. Fremstillingsformer bestemmes ved emne, omsagn, udsigelse og konneksionsrelation. IV. Institutionelle tekster skal have en vellykket funktion, og litterære tekster skal give kvalitative oplevelser og livstydning. V. Tekstartdidaktik kræver en autentisk retorisk situation, dvs. et påtrængende problem, et publikum og retoriske vilkår.