A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter 1 29-03-2015 Genrer og andre tekstarter Ole Togeby Nordisk institut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
”Intet” af Janne Teller
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Velkommen hos Juvel A/S
Elevernes digitale dannelse
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
A A R H U S U N I V E R S I T E T 1 Nordisk Institut Ole Togeby, Komposition Skriftlig fremstilling Komposition  1/ Min lillebror og jeg gik en gang ude.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Nordre Skole Elevernes vurdering af vores undervisningsmiljø Undersøgelsen foretaget i 2008/2009 Der er anvendt TERMOMETER fra DCUM.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Præsentation af Det retoriske kompas
Genrer og andre tekstarter
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
HUSKESPIL – den lille tabel
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultatet af en arbejdsproces
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Verdens værste bødler Sagprosa.
DMU PeopleXS Workflows (alt) (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Svampebekæmpelse – sidste nyt fra landsforsøgene Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion.
SKABELON.
Præsentationens transcript:

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Genrer og andre tekstarter Ole Togeby Nordisk institut Aarhus Universitet

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Plan  I. Talehandlinger, tekstarter og genrer (historisk)  II. Form og funktion (sociologisk)  III.Emne, omsagn, udsigelse, konneksion (sprogligt)  IV.Funktion og kvalitet (kognitivt)  V. Tekstartdidaktik

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Talehandlinger – tekster - værker II  Der må sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt skelnes mellem  talehandlinger,  (fag- og skøn-)litterære værker  institutionelle tekster.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt  Sprogligt-stilistisk opfattes genrer som arkitektur og konstruktion.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt  Sprogligt-stilistisk opfattes genrer som arkitektur og konstruktion.  Sociologisk opfattes genrer som klodser i en puttekasse.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt  Sprogligt-stilistisk opfattes genrer som arkitektur og konstruktion.  Sociologisk opfattes genrer som klodser i en puttekasse.  Historisk-litterært opfattes genrer som fodstier på savannen.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt  Sprogligt-stilistisk opfattes genrer som arkitektur og konstruktion.  Sociologisk opfattes genrer som klodser i en puttekasse.  Historisk-litterært opfattes genrer som fodstier på savannen.  Kognitivt opfattes genrer som rammer om forventning og forståelse

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt  Sprogligt-stilistisk opfattes genrer som arkitektur og konstruktion.  Sociologisk opfattes genrer som klodser i en puttekasse.  Historisk-litterært opfattes genrer som fodstier på savannen.  Kognitivt opfattes genrer som rammer om forventning og forståelse

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Hvad er tekstarter?  Typer af tekstfunktioner der udføres ved typer af fremstillingsformer i tekster.  Typer af (i historien udkrystalliserede) tekstfunktioner (i samfundets institutioner), der udføres ved (valg af) fremstillingsformer (for udsigelse af emner og omsagn i konnekse udsagn) i tekster.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Typer af ytringer: talegenrer?

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Hvad er en tekst? Er en tekst det samme som en ytring, dvs. defineret ved skift i afsender? Normalt vil man ikke kalde den sidste ytring en tekst, men en replik eller tale- handling – eller måske to?

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

 Situationalitet:  Det at befinde sig i en kommu- nikationssitua- tion med uni- versalpragmatis ke normer for hvordan man gør ting med ord.  Funktionalitet: Hensigtsmæssighed i retorisk situation med et påtræng- ende problem, et handlingsmægtigt publikum og historiske vilkår. A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Kvalitet: Egenskaber ved en tekst der giver læserne underholdning, kvalitative oplevelser, og budskab om livstydning og refleksion.

Talehandling A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

Typer af talehandlinger A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

Typer af litterære værker A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

Typer af funktionelle tekster A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

Typer af faglitteratur A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

 Diskursformer A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Simple og sammensatte talegenrer

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Simple genrer transformeres og indgår i sammensatte genrer

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Simple genrer transformeres og indgår i sammensatte genrer

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Simple genrer transformeres og indgår i sammensatte genrer

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Dialektisk forhold mellem indre form og ydre funktion  II  II. En genre virker når teksten ved sin fremstillingsform i situationen har institutionel funktion.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Metode  Fysisk (sproglig) form får social funktion  Kommutationsprøven  X tæller som Y i konteksten K  De forskelle der gør en forskel

Prædikation A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

Prædikation = sagforhold A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

Realitetsværdi A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

Sagforhold med realitetsværdi = udsagn A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

Illokutionær kraft A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

Udsagn med illokutionær kraft = talehandling A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Bestanddelene i en talehandling

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Udsagn degraderes til paragraffer værk

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Bestanddelene af en institutionel teksthandling

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Den hermeneutiske cirkel  Den hermeneutiske cirkel:  Kompositionalitet, nedefra og op.  Funktionalitet, oppefra og ned).

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Institutioner konstitueres af teksthandlinger

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Tekster i institutioner  Tekster skaber og opretholder samfundsmæssige institutioner.  En eksposition om aktuelle historiske emner tæller som en nyhedsartikel i et dagblad.  En kommentar om et generisk emne tæller som en reklame for en vare på markedet  En ”litterær artikel” tæller som en eksamensopgave i gymnasiet.  En bog hvorudenpå der står ”Roman” tæller som en roman i den litterære offentlighed.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Sproglige kategorier  III III. Fremstillingsformer bestemmes ved emne, omsagn, udsigelse og kon- neksionsrelation

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Typer af tekstfunktioner der udføres ved typer af tekstformer  Fremstillingsformer  Emner  Omsagn  Udsigelse  Konneksionsrelationer

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Emner  Typer af henvisning til emner  Deiktisk (afsenderrelativ):  Gå din vej!  Historisk (absolut):  Michelle Obamas tiptipoldemor var slave i Sydstaterne – og 475 dollar værd  Fiktivt (på skrømt):  Der stod et ildsprudende Bjerg i Skovene, med sit sorte arrede Hoved ovenud af Skyerne, ved dets Fod voksede der Palmer;det var i de varme Aartusinder med endnu evig Sommer før Istiden  Generisk :  Silkehalen lever mest af kødbær og rønnebær. Den har aldrig ynglet i Danmark.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Henvisning til emner

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Typer af omsagn  Et objektivt omsagn  om 3. personsforhold; sande, falske eller sandsynlige.  Hun gik hjem  Et subjektivt omsagn  1. personsperspektiv synes noget; ærlige og oprigtige eller forstilte og hykleriske.  Hun gik ret hurtigt  Et normativt omsagn  det sociale forhold mellem 1. og 2. person; retmæssige og gyldige eller uretmæssige og ugyldige.  Gå!

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Udsigelse om realitetsværdi  fremsat (sandt):  Hun er kommet  benægtet (falsk):  Hun er ikke kommet  spørgende:  Kommer hun?  hypotetisk:  Hvis hun kommer, går jeg  kontrafaktisk:  Hvis hun kom, ville jeg gå  ironisk:  Alle får ligeløn og månen er lavet af en grøn ost.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Omsagn og realitetsværdi.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Situering med illokutionær kraft  1. Konstative, sagforholdet skal passe til verden:  a. oplyse (relevans): Hun er kommet  b. hævde (sandhed): Jordens temperatur har været stigende i de sidste 10 år  c. antage (troværdighed): Hun kommer nok tilbage, for hendes taske står her  2. Ekspressive, udsagnet åbenbarer As ønsker, hensigter, følelser, vurderinger og tilbøjeligheder:  a. estimeringer: Det er koldere end i køleskabet  b. evalueringer: Det er hundekoldt  c. emotiver (intransitive vb): Jeg fryser  3. Regulative, verden skal passe til sagforholdet, retmæssighed:  a. direktiver (Ms handling): Kom herhen!  b. kommissiver (As handling): Jeg lover at komme med det samme.  c. aftaler (gensidige handlinger): Vi mødes kl. 16  d. regler (generelle): Man må ikke slå på en der er mindre end en selv  e. erklæringer (skaber og ændrer sociale institution): Jeg erklærer hermed konferencen for åben.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Tekstualisering Information  Tekstualisering sker ved at paragraffer sættes efter hinanden.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Komposition Information Under forudsætning af at der gælder en semantisk konneksionsrelation mellem dem, fx en OG: -relation

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Komposition Information

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Komposition Information

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Komposition Information

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Konneksionsrelationer Information

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Argumentationskonneksioner Information

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Konneksionstyper

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter  Alle sætninger i en tekst må indgå i konneksions- relationer med hinanden i en parentes- struktur

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Fremstillingsformer Fremstillingsformer er generiske konfigurationer af varianter af emner, omsagn, udsigelse og konneksioner :

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Teksters funktionalitet og værkers kvalitet  IV  IV. Institutionelle tekster skal have en vellykket funktion, og litterære tekster skal give kvalitative oplevelser og livstydning.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Den retoriske situation  En retorisk situation  Et påtrængende problem  et problem som kan løses af afsenderen gennem udsendelsen af en tekst,  publikum  modtagere som hvis de påvirkes af teksten, kan formidle løsningen på problemet,  retoriske vilkår  de roller og institutionelle betingelser der råder i situationen, og de ressourcer afsenderen har til rådighed.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Teksters funktionalitet Samfundsmæssige sfære, fx skolesystemet Institutionen fx et gymnasium Situationen fx en dansktime Teksten fx dansk stil

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Teksters funktionalitet Samfundsmæssige sfære, fx den politiske offentlighed Institutionen fx et dagblad, fx Politiken Situationen fx dagens avis Teksten fx kronik

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Litterære værkers kvalitet Samfundsmæssige sfære, fx den kulturelle offentlighed Institutionen fx det litterære system Situationen fx samling Teksten fx novelle

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Litterære værkers kvalitet Samfundsmæssige sfære, fx den kulturelle offentlighed Institutionen fx det litterære system Situationen fx samling Teksten fx digt

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Funktion: formål  Hvis en institutionel tekst skal fungere i sin kontekst, kræver det:  1. anerkendt institutionelt formål,  2. sandhed: forankring af omtalte situation til kommunikationssituationen  3. vederhæftighed: kildeangivelser og etos  4. adressatrelevans: for modtagerne nødvendige og tilstrækkelige informationer  5. Institutionel tælle-som-relation mellem form og funktion

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Her er eksplicit fortæller, kildedokumentation (selv om overskriften forudsætter en personlig relation mellem afsender og modtagere som ikke findes).

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter  Her er  ingen eksplicitering af fortælleren,  ingen kildedokumentation, og  den personlige relation signaleres også i brødteksten. Dette er i virkeligheden en del af en helsides annonce. Og altså en salgstilbud. Der er misforhold mellem form og funktion.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Litterære tekster  Bemærk: ingen forankring af den omtalte situations tid og sted. Ingen dokumentation af informationernes kilde. The Crimson Candle, A man lying at the point of death said these words to his wife who had been constantly by his side throughout his long illness. ”I am about to say good-bye forever. I hope you know that I love you very much. In my desk you will find a crimson candle, which has been blessed by a High Priest. It would please me if, wherever you go and whatever you do, you would keep this candle with you as a small reminder of my love." The wife thanked him, assured him that, because she loved him too, she would do as he asked, and, after his death, she kept her word.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Bedømmelse af litterære tekster  Prøv at gøre rede for:  Sker de begivenheder der sker i den fremstil- lede situation, med rimelighed og sandsynlig- hed. Er det sådan at det kunne ske? Hvad sker der fx sidenhen?  Hvordan er personernes karakter, og opfører de sig moralsk rigtigt? Bør man gøre som dem?  Er det en god historie? Hvordan er dens æstetiske kvalitet?

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter The Crimson Candle (b)  The Crimson Candle,  A man lying at the point of death called his wife to his bedside and said:  "I am about to leave you forever; give me, therefore, one last proof of your affection and fidelity, for, according to our holy religion, a married man seeking admittance at the gate of Heaven is required to swear that he has never defiled himself with an unworthy woman. In my desk you will find a crimson candle, which has been blessed by the High Priest and has a peculiar mystical significance. Swear to me that while it is in existence you will not remarry."  The Woman swore and the Man died. At the funeral the Woman stood at the head of the bier, holding a lighted crimson candle till it was wasted entirely away. (Bierce 1946)

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Bedømmelse af litterære tekster  Prøv at gøre rede for:  Sker de begivenheder der sker i den fremstil- lede situation, med rimelighed og sandsynlig- hed. Er det sådan at det kunne ske? Hvad sker der fx sidenhen?  Hvordan er personernes karakter, og opfører de sig moralsk rigtigt? Bør man gøre som dem?  Er det en god historie? Hvordan er dens æstetiske kvalitet?

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Narrative bedømmelser  Læserne laver tre typer af bedømmelser af fortællinger som disse, bedømmelser der overlapper og påvirker hinanden:  Tolkningsbedømmelser af plot, handlinger og begivenheder i den fremstillede verden  Etiske bedømmelser af personernes karakter og handlinger, og  Æstetiske bedømmelser af den kunstneriske kvalitet af fortællingen og af dens dele  James Phelan 2007 Experiencing Fiction

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Funktion og kvalitet  Hvis en institutionel tekst skal fungere i sin kontekst, kræver det:  1. anerkendt institutionelt formål,  2. sandhed: forankring af omtalte situation til kommunikationssituationen  3. vederhæftighed: kildeangivelser og etos  4. adressatrelevans: for modtagerne nødvendige og tilstrækkelige informationer  5. Tælle-som-relation mellem form og funktion  Hvis et litterært værk skal have værdi (uden særlig kontekst), kræver det at værket udviser kvaliteter ved:  tolkningsbedømmelser af handlinger og begivenheder i den omtalte verden  etiske bedømmelser af personers karakter og handlinger, og  æstetiske bedømmelser af den kunstneriske kvalitet i værket og dets dele

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Tekstartdidaktik VV  V. Tekstartdidaktik kræver en autentisk retorisk situation, dvs. et påtrængende problem, et publikum og retoriske vilkår.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Besvarelsen, som fik 12, er skrevet af Thøger Seidenfaden, og blev bragt som en kronik i Politiken 21. juni 2008

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Susan Mose: Ligheder og forskelle Litterær artikelKronikEssay FremstillingsformerAnalyse Fortolkning Perspektivering Dokumentation Redegørelse Diskussion Argumentation Afsøgning Undersøgelse Refleksion ”Stof”En eller flere teksterProblemstilling eller emneEmne eller begreb FormuleringSkriv en litterær artikel om tekst(er) Skriv en kronik om problemstilling Skriv et essay om a) emne el. b) hvor du … Fokus/bevægelseTekstfokusEmnet behandles mod afsluttethed Emnet behandles mod åbning Ideel afsender ”den danskfagligt velfunderede og alment orienterede eksaminand” Intenderet modtager ”den litterært og almenkulturelt interesserede læser” Linjetal ved citater (+), ”muligt”: ønskeligt-- Under- og mellemrubrikker (+) brug evt. ((+)) brug helst ikke Noteapparat ---

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Fremstillingsformer  Om fremstillingsformerne og deres underafdelinger

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Susan Mose: Hvad skal den skriftlige prøve i faget dansk?  Ap må ikke ende med at blive lutter elocutio og kunst for kunstens skyld.  Det skriftlige arbejde i gymasiets fag dansk og samfundesfag har til formål at gøre eleverne til myndige borgere der kan deltage i det demokratiske samfunds processer i skrift (og tale).

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Susan Mose: Hvorfor netop litterær artikel, kronik og essay?  Fordi genrerne, med en stor diversitet, findes i virkeligheden  autenticitetsintentionen i formidlingen er ikke kun postuleret, eleverne kan se autentiske modeller  receptivt og produktivt arbejde kan kombineres  transfer til et liv efter og uden for skolen

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Susan Mose: Typiske formuleringer i de 3 genrer Litterær artikelKronikEssay  ”forløbskomposition”  ”billedplan og realplan”  ”herved kommer fortælleren til at fremstå som utroværdig”  ”én fortolkningsmulighed er, at …”  ”forekommer at udtrykke en universalromantisk forestilling om …”  ”hovedsynspunktet”  ”modstridende opfattelser”  ”A hævder, at …”  ”argumentationen halter”  ”For det første (…) og for det andet …”  ”socialpornografiske dokumentarudsendelser kan siges at krænke, hvis …”  ”Derfor må vi konkludere …”  ”Det kan ved første øjekast forekomme paradoksalt, at …”  ”Ved nærmere eftersyn …”  ”I et andet perspektiv …”  ”Man kan forestille sig, at …”  ”Wittgensteins sprogspilsbegreb kan bruges her …”  ”Vi kan ikke uden videre afgøre …”

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter OT: Klodsen passer ikke ind i puttekassen  Misforhold mellem form og funktion  ”Den litterært og almenkulturelt interesserede læser” er ikke tilstede  Funktionsperspektivet negligeres  Kvalitetsperspektivet er enerådende

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter OT: Tekstartdidaktik  V. Tekstartdidaktik kræver en retorisk situation, dvs. et påtrængende problem, et publikum og retoriske vilkår.  påtrængende problem: et problem som kan løses af afsenderen gennem udsendelsen af en tekst,  publikum = modtagere som hvis de påvirkes af teksten, kan formidle løsningen på problemet,  retoriske vilkår = de roller og institutionelle betingelser der råder i situationen, og de ressourcer afsenderen har til rådighed.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter OT: Didaktiske genrer  Timereferater der som tekstart har mange adressater:  Feed back til læreren om hvad eleverne har fået ud af timen  Rapport til de fraværende om hvad der skete i timen  Referat og arkiv for alle til en senere eksamen.  Bogreferater som oplæg til diskussion i undervisningen.  Der er reelle og krævende modtagere som ikke har anden adgang til bogen  Eksamensopgaver hvor eksaminanden skal omarbejde dårlige institutionelle tekster til bedre i den samme situation.  Eleven optræder som konsulent for den oprindelige autentiske afsender  Elever kommenterer skriftligt hinandens skriftlige arbejder.  Både emnet og den skriftlige kommentar stiller autentiske krav til genren.

A A R H U S U N I V E R S I T E T Nordisk Institut Ole Togeby: Genrer og andre tekstarter Genrer og andre tekstarter  I. Der må (sprogligt, sociologisk, historisk og kognitivt) skelnes mellem 1. talehandlinger, 2. arter af institutionelle tekster og 3. litterære værkers genrer.  II. En genre virker når teksten ved sin fremstillingsform i situationen har institutionel funktion.  III. Fremstillingsformer bestemmes ved emne, omsagn, udsigelse og konneksionsrelation.  IV. Institutionelle tekster skal have en vellykket funktion, og litterære tekster skal give kvalitative oplevelser og livstydning.  V. Tekstartdidaktik kræver en autentisk retorisk situation, dvs. et påtrængende problem, et publikum og retoriske vilkår.