Scenarier for energiforbrug og –forsyning i: REBECA ‘Renewable Energy in the transport sector using Biofuels as Energy CArriers’ Seniorforsker Kaj Jørgensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Centre of Energy, Environment and Health Eigil Kaas, Niels Bohr Institutet Københavns Universitet.
Advertisements

Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
1 Hvordan kan Danmark udnytte sine potentialer inden for energieffektive løsninger? Danmarks Vækstråd Den 1. juni 2007.
Landscentrets aktiviteter på bioenergi
REnescience & Amagerforbrænding
Muligheder og status i Danmark v/ Mads Helleberg Dorff Christiansen
Mere forskning i fjernvarme Hvordan motiverer man forskere? Af forsker Marie Münster Kolding 20/
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
Opsummering Kathrine Hauge Madsen.
Hvorfor? V. direktør Per Grønbæk, Sønderjysk Lndboforening
Workshop – nyttiggørelse af landbrugets husdyrgødning 4. oktober 2012
Biobrændstof til transport Hvad ske der lige nu I DK I EU Globalt I Grenaa Af Svend Brandstrup Hansen Direktør Danish Biofuel Holding a/s Formand Danbio,
Bioenergi som integreret del af jordbrugsproduktionen
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
Med hovedet under armen
AgroTech A/S – forener viden om biologi og teknologi til et nyt vækstområde Hvor meget kan energiafgrøder nedbringe CO 2 -udledningen? Kathrine Hauge Madsen.
Forgasning af affald og biomasse
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Roadmap for Fjernvarme Fjernvarmens Hus den 20. juni 2011
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Biomasse i fremskrivninger og planer IDA Energi, 19. sept Marianne Nielsen, Energistyrelsen.
Maabjerg Energy Concept – er det næste skridt på vejen Bæredygtig bioraffinering - en dansk jobskaber.
BIO-DIESEL.
Transportfremskrivninger i Biofuels-projektet DTU Transport Thomas C. Jensen, DTU Transport.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Er det uetisk at bruge korn til energiformål? Kathrine Hauge Madsen Christian Gamborg Peter Sandøe.
CEESA Coherent Energy and Environmental System Analysis Senior Research Specialist Poul Erik Morthorst Risø National Laboratory The Technical University.
Bæredygtighedskriterier for flydende biobrændsler og biobrændstoffer
HENRIK MØLLER Danmarks JordbrugsForskning Afdeling for Jordbrugsteknik
Initiativ SYD Hovedmål: Bæredygtighed på lokal plan Sammenhæng mellem agro-industri-by Klima + miljø + beskæftigelse Bærende elementer: Der skal være tale.
EU’s mål På vej mod en fremtid med større forsyningssikkerhed.
Miljøfordele ved brug af bioethanol
Hvor tæt er vi på at producere ethanol i Danmark?
Morgendagens varmeforsyning – samspil og fleksibilitet i energisystemet. Transform2012, Dag 1 Breakout session på Aalborg Universitet København 21. November.
Øget dækningsbidrag ved produktion af både energi og miljø
Energi og miljø som drivkraft for vækst og erhvervsudvikling VÆKSTFORUM MIDTJYLLAND byder velkommen til konference:
Landbruget i de nye regioner - aktiviteter i Region Midtjylland Henrik Brask Pedersen Afdelingsleder Regional Udvikling.
Hvad gør EU for klimaet? Jeppe Gents Europa-Kommissionen,
Region Midtjylland som en af Europas førende bioøkonomi-regioner
Selvforsyning med energi i det bæredygtige jordbrug
Planlægning af bæredygtig råstofforsyning Et fokus på globale miljøpåvirkninger Morten Bidstrup PhD, DCEA 1.
Hvilke råvarer kan omsættes til biobrændstof?
H:\OVH-DL\EU\0028jha.ppt Planteproduktion 2004 Hvad bliver priserne efter EU-reformen og hvordan orienterer man sig på verdensmarkedet? v/ statistik-
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
© 7 januar 2007 –Claus Felby 1 Biobrændsler, hvor langt er vi og hvor langt kan vi nå? Claus Felby Skov & Landskab, KU.
Fødevareøkonomisk Institut
Er marken til produktion af foder, fødevarer, energi eller miljø? Kathrine Hauge Madsen, AgroTech
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Biomasse Fra Affald til Olie.
Plantekongres 2007 Korn- og rapsprisen om 5-10 år 9. Januar 2007 ved adm. direktør Asbjørn Børsting.
Driftsøkonomiske Muligheder for en Reduceret Pesticidanvendelse Indlæg på 1. Danske Planteavlskongres 2004 Jens Erik Ørum FØDEVAREMINISTERIET FØDEVAREØKONOMISK.
Klimaændringer og CO 2 -målenes betydning for fremtidens planteavl Temadag 9. oktober 2007 kl. 9:30-15:30 på Landscentret Hvor meget kan biobrændsstoffer.
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Etablering, drift og administration af biogasfællesanlæg Driftsøkonomikonsulent Stine Hjarnø.
Biodiesel and bioethanol
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økologi Biogas kan forbedre økonomien og næringsstofhusholdningen i økologisk planteavl Souschef Michael Tersbøl.
Biobrændslers rolle i fremtidens energisystem Kristoffer Böttzauw, Energistyrelsen.
Ole Dall Seniorkonsulent, Cand. Techn. Soc. Syddansk Universitet Center for Energi- og Miljøeffektiv teknologi Miljønetværkernes klimatjek.
Handlingsplan for fremtidens biobaserede samfund Lars Aagaard, Claus Søgaard-Richter & Martin Lidegaard.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Danmark er mere afhængig af omverden end omverden er af Danmark Energiens Topmøde 2014 Charlotte Søndergren Dansk Energi.
Hvor skal halmen bruges? 13. juni 2016 Anne Grete Holmsgaard BioRefining Alliance.
Bioøkonomi - dansk styrkeområde -lokal jobskaber -global mulighed Lene Lange Professor, PhD et Dr.scient BioEngineering Center.
Miljøeffektiv teknologi Sven Gjedde Sommer Kemi-, Biologi- og Miljøteknologi Det Tekniske Fakultet, Syddansk Universitet.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Temamøde 3: Strategisk energiplanlægning i kommunerne Bjarne Juul-Kristensen, Energistyrelsen, d. 14. april 2011.
Effektive veje til drivhusgasreduktion i landbruget
Alternative fuels for HDV - Perspectives from the Danish Energy Agency
Effektive veje til drivhusgasreduktion i landbruget
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

Scenarier for energiforbrug og –forsyning i: REBECA ‘Renewable Energy in the transport sector using Biofuels as Energy CArriers’ Seniorforsker Kaj Jørgensen, Systemanalyse, Risø DTU Seniorforsker Henrik Gudmundsson, DTU Transport DMU 24. oktober, 2008

Baggrund Stor interesse for biobrændstoffer som muligt alternativt drivmiddel i transportsektoren, af hensyn til klima; forsyningssikkerhed… ….men kontroversielt, skiftende politiske holdninger til dels ukendte effekter på miljø og økonomi i Danmark ved forskellige grader og typer af substitution til biobrændstoffer i.f.t alternativer EU: 5,75% ’bio’brændstof i 2010; 10% i 2020 Danmark: 10 % i 2020, evt ej kun ’bio’ Politiske mål p.t.

Formål og Hovedelementer ’At gennemføre en multidisciplinær, integreret analyse af konsekvenserne af at introducere biobrændstof til transport i Danmark’ Energiforbrug Arealanvendelse Miljøbelastning Sundhedseffekter Velfærdsøkonomi Sociologiske aspekter/holdninger

Rammer for projektet Bevilling fra Det Strategiske Forskningsråd Ca 15 millioner 7 institutter (2 DMU, 3 DTU, 1 DTI, 1 KU) 7 Work packages Tidshorisont 2030 Primært fokus på Danmark

WP VIII: Sociologiske aspekter WP I: Scenarier WP VI: Biomasse produktion -arealanvendelsearealanvendelse og miljøbelastning WP II: Emissions beregninger WP III: Motormålinger WP IV: Dannelse og omdannelse af partikler WP VII: Velfærdsøkonomisk analyse WP V: Luftkvalitet og sundhed Projektets opbygning

WP1: Scenarier Et 0-scenarie uden biofuels To Hovedscenarier med forskellig grad af biofuel indtrængning Scenarie 1 følger i grove træk officielle mål Scenarie 2 afspejler kraftig satsning; følger Scenario 1 frem til herefter konstant vækst op til 25% i 2030 Et antal varianter (afgrøder, teknologier, transportudvikling mv) Et ’miljøtilpasset’ scenarie

De to hovedscenarier

Biomasseressourcernes flow Areal- anvendelse Biomasse- generering Udbyttetal tons/ha Foder Anden anvendelse, brugstræ, industriel mv. Husdyr Føde- varer Affald Husdyr- gødning Energianv., stationær og mobil Ikke udnyttet biomasse

Hovedpunkter om hovedscenarierne Udgangspunkt i basisfremskrivning for transport energiforbrug Biobrændstofmængde givet ved forbrugssidens afsætningsprofiler, dvs. scenarieforløb for bio-andele af samlet transport energi - ikke optimering - ikke miljøtilpasset Ligelig fordeling mellem benzin og dieselmarkeder Bioetanol fra hvede i hovedscenarier - korn (1G) og halm (2G) - 1G og 2G sideløbende/overlappende Biodiesel i form af RME Biomasse via arealudvidelse i hovedscenarier, ikke via fortrængning af energi Arealudvidelsen tages inden for landbrugsarealet

Anvendelse og distribution af biobrændstoffer lavindblanding højindblanding flex-fuel 1 generation > 2 generation

Scenario 1 - fordeling på distribution/anvendelsesmåder

Scenario 2 - fordeling på distribution/anvendelsesmåder

Scenario 1 - fordeling af benzin på 1G/2G

Scenario 2 - fordeling af benzin på 1G/2G

Hovedtrin i beregning Biobrændstof-forbrug beregnes ud fra transport +afsætningsprofil Fordeles på typer af produktionsanlæg Omregnes til biomasseforbrug vha. konverteringseffektivitet med korrektion for biprodukter og lign. biomassebehov omregnes til areal kapacitet beregnes vha. benyttelsestid investeringer og driftsomkostninger beregnes hjælpeenergiforbrug og drivhusgasser (’Well-to-Wheel’) Hovedkilde: Cow 2207; 2008 (’CONCAWE’)i Mange variationsmuligheder i forudsætningerne (hjælpeenergi, biproduktudnyttelse mv)

Scenario 1 – forbrug af biobrændstof Total for 2007: 165 PJ

Scenario 2 – forbrug af biobrændstof Total for 2007: 165 PJ

Scenario 1 – input af biomasse

Scenario 2 – input af biomasse

Arealoverslag scenario 1 – ha Total dyrket 2007: 2,7 mio ha

Arealoverslag scenario 2 – ha Total dyrket 2007: 2,7 mio ha

Variantmuligheder Transportefterspørgsel (oliepris) Afgrødevalg/teknologi for bioetanol Afgrødevalg/teknologi for biodiesel Biobrændstoffordeling i transportsektoren overordnet set (benzin/diesel) Biobrændstoffordeling inden for transportsektoren Iblandingsprofiler Substitution og fortrænging Udnyttelsegrader af restprodukter? Import af biobrændstoffer WTW/LCA afgrænsninger Kombinerede varianter

Foreløbige konklusioner Beregningsmetodik gennemførlig (skal detailvurderes) Store usikkerheder og variationer afh. af antagelser Strategisk relevans? + Politikfølgende scenerie + forstærket politik -Fordeling bioethanol og biodiesel; transportgrene -Diesel ren RME - Ingen import/verdensmarked - Uændret anlægpris incl 2 generation - Oliepris? - => varianter, miljøtilpasning

Tak for opmærksomheden Se mere på: