Scenarier for energiforbrug og –forsyning i: REBECA ‘Renewable Energy in the transport sector using Biofuels as Energy CArriers’ Seniorforsker Kaj Jørgensen, Systemanalyse, Risø DTU Seniorforsker Henrik Gudmundsson, DTU Transport DMU 24. oktober, 2008
Baggrund Stor interesse for biobrændstoffer som muligt alternativt drivmiddel i transportsektoren, af hensyn til klima; forsyningssikkerhed… ….men kontroversielt, skiftende politiske holdninger til dels ukendte effekter på miljø og økonomi i Danmark ved forskellige grader og typer af substitution til biobrændstoffer i.f.t alternativer EU: 5,75% ’bio’brændstof i 2010; 10% i 2020 Danmark: 10 % i 2020, evt ej kun ’bio’ Politiske mål p.t.
Formål og Hovedelementer ’At gennemføre en multidisciplinær, integreret analyse af konsekvenserne af at introducere biobrændstof til transport i Danmark’ Energiforbrug Arealanvendelse Miljøbelastning Sundhedseffekter Velfærdsøkonomi Sociologiske aspekter/holdninger
Rammer for projektet Bevilling fra Det Strategiske Forskningsråd Ca 15 millioner 7 institutter (2 DMU, 3 DTU, 1 DTI, 1 KU) 7 Work packages Tidshorisont 2030 Primært fokus på Danmark
WP VIII: Sociologiske aspekter WP I: Scenarier WP VI: Biomasse produktion -arealanvendelsearealanvendelse og miljøbelastning WP II: Emissions beregninger WP III: Motormålinger WP IV: Dannelse og omdannelse af partikler WP VII: Velfærdsøkonomisk analyse WP V: Luftkvalitet og sundhed Projektets opbygning
WP1: Scenarier Et 0-scenarie uden biofuels To Hovedscenarier med forskellig grad af biofuel indtrængning Scenarie 1 følger i grove træk officielle mål Scenarie 2 afspejler kraftig satsning; følger Scenario 1 frem til herefter konstant vækst op til 25% i 2030 Et antal varianter (afgrøder, teknologier, transportudvikling mv) Et ’miljøtilpasset’ scenarie
De to hovedscenarier
Biomasseressourcernes flow Areal- anvendelse Biomasse- generering Udbyttetal tons/ha Foder Anden anvendelse, brugstræ, industriel mv. Husdyr Føde- varer Affald Husdyr- gødning Energianv., stationær og mobil Ikke udnyttet biomasse
Hovedpunkter om hovedscenarierne Udgangspunkt i basisfremskrivning for transport energiforbrug Biobrændstofmængde givet ved forbrugssidens afsætningsprofiler, dvs. scenarieforløb for bio-andele af samlet transport energi - ikke optimering - ikke miljøtilpasset Ligelig fordeling mellem benzin og dieselmarkeder Bioetanol fra hvede i hovedscenarier - korn (1G) og halm (2G) - 1G og 2G sideløbende/overlappende Biodiesel i form af RME Biomasse via arealudvidelse i hovedscenarier, ikke via fortrængning af energi Arealudvidelsen tages inden for landbrugsarealet
Anvendelse og distribution af biobrændstoffer lavindblanding højindblanding flex-fuel 1 generation > 2 generation
Scenario 1 - fordeling på distribution/anvendelsesmåder
Scenario 2 - fordeling på distribution/anvendelsesmåder
Scenario 1 - fordeling af benzin på 1G/2G
Scenario 2 - fordeling af benzin på 1G/2G
Hovedtrin i beregning Biobrændstof-forbrug beregnes ud fra transport +afsætningsprofil Fordeles på typer af produktionsanlæg Omregnes til biomasseforbrug vha. konverteringseffektivitet med korrektion for biprodukter og lign. biomassebehov omregnes til areal kapacitet beregnes vha. benyttelsestid investeringer og driftsomkostninger beregnes hjælpeenergiforbrug og drivhusgasser (’Well-to-Wheel’) Hovedkilde: Cow 2207; 2008 (’CONCAWE’)i Mange variationsmuligheder i forudsætningerne (hjælpeenergi, biproduktudnyttelse mv)
Scenario 1 – forbrug af biobrændstof Total for 2007: 165 PJ
Scenario 2 – forbrug af biobrændstof Total for 2007: 165 PJ
Scenario 1 – input af biomasse
Scenario 2 – input af biomasse
Arealoverslag scenario 1 – ha Total dyrket 2007: 2,7 mio ha
Arealoverslag scenario 2 – ha Total dyrket 2007: 2,7 mio ha
Variantmuligheder Transportefterspørgsel (oliepris) Afgrødevalg/teknologi for bioetanol Afgrødevalg/teknologi for biodiesel Biobrændstoffordeling i transportsektoren overordnet set (benzin/diesel) Biobrændstoffordeling inden for transportsektoren Iblandingsprofiler Substitution og fortrænging Udnyttelsegrader af restprodukter? Import af biobrændstoffer WTW/LCA afgrænsninger Kombinerede varianter
Foreløbige konklusioner Beregningsmetodik gennemførlig (skal detailvurderes) Store usikkerheder og variationer afh. af antagelser Strategisk relevans? + Politikfølgende scenerie + forstærket politik -Fordeling bioethanol og biodiesel; transportgrene -Diesel ren RME - Ingen import/verdensmarked - Uændret anlægpris incl 2 generation - Oliepris? - => varianter, miljøtilpasning
Tak for opmærksomheden Se mere på: