KURSUSGANG 2. RETORIKKENS GRUNDPRINCIPPER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
PROGRAM Lidt praktisk morgenøvelse Gruppe 1 fremlægger Pause
Ledelse i Praksis – 4. aften
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Sprog/billeder på Internettet
Introduktion til Medier og Kommunikation //
Corporate Identity og Branding
Om feedback og tilbagemeldinger
Kvantitative metoder
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Kommunikation.
Kommunikation og Reception
Retorik Henriette Lungholt Efterår 2010.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Appelformer Logos, etos og patos.
Dansen omkring handicapbegrebet
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Formidling Skolebiblioteket som ramme for faglig formidling.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Ondskab
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Kommunikativ sprogfærdighed
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
Argumentationsteori.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Myten om den retoriske situation
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Retorik og Argumentation
Mundtlige oplæg Talepapir Helene Qvistgaard Roskilde Katedralskole.
Afslutning og opsamling
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Formidling 22. Oktober 2007.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
The Rhetorical Situation
Pia Svejgaard Pedersen
VELKOMMEN TIL DIGITAL RETORIK EFTERÅR 2008!. “rhetorical communication is the primary tool with which we influence and control the thoughts and actions.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5. Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Paideia begivenhedsledelseretorik. Retorik Forsvarstalen (forensisk tale): Begrundelser af tidligere handlinger, narrative redegørelser for forløb, det.
Aristoteles’ fem faser
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Præsentationens transcript:

KURSUSGANG 2. RETORIKKENS GRUNDPRINCIPPER

AGENDA Præsentation af nytilkomne Retorik som fag Retorikkens elementer Retorisk analyse Øvelser

JER (SIDST TILKOMNE) navn uddannelse før ITU (BA hvorfra osv) ITU’er (årgang/linje) eller gæstestud (hvorfra)? hvilke andre fag dette semester andet?

RETORIK SOM FAG Til debat: Afhænger af hvordan man definerer hvad den ”retoriske ytring” er (”tekstbegrebet”) - Fafner: hensigtsbestemt mundtlighed (talen, verbalsproget) - McCroskey, Kjeldsen m.fl. : alle former for symbolsk kommunikation Manifestation og funktion Meta-teoretisk versus funktionelt perspektiv Fælles: Et retorisk menneskesyn: mennesket i centrum (fornuft, følelse, vilje) Fokus på en bestemt slags kommunikationssituationer og de virkemidler, der anvendes i disse (trad. afsender-orienteret perspektiv)

TO FORSTÅELSER AF RETORIK [retorik som fag handler om]: ”at forske i konkrete menneskelige ytringer set i forhold til deres totale situationskontekst. Den handler altså om hele, konkrete ytringer. At den både ser på produktion og reception, indebærer at den må se på hvordan ytringer fungerer; at den er normativ, indebærer at den ser på hvor godt de fungerer” (Koch, 1997, s. 5) 1) praksisfag (kunsten at forføre, overbevise) (fx. Aristoteles, Christian Koch:”Retorikkens identitet som videnskab og uddannelse” (1997) 2) kommunikationsteori med bestemt syn på forholdet mellem menneske, sprog, samfund og erkendelse Fafner (trad. filosofisk-humanistisk) Covino/Joliffe (kritisk teori, discourse-theory)

FORSTÅELSER AF RETORIK (Fafner) ... sprog/tale: kan ikke adskille sprog/fænomen sprog konstruerer virkeligheden, vi erkender virkeligheden gnm sproget .... mennesket i centrum .... holistisk forståelse af komm.situationen

RETORIKKENS GRUNDLÆGGENDE PRINCIPPER (FAFNER) Mennesket: Helhedssyn (skelner ikke skarpt mellem fornuft og følelse) Sprog: Sprog og erkendelse er uadskillelige Troværdighed: Er noget man har og skaber Dygtighed: Kræver aktivt engagement (ikke kun læsning) Mundtlighed: Effektiv tale kræver forståelse og sprogfornemmelse Fafner: Retorikkens brændpunkt

målrettet kommunikation <----> intention/virkemidler “…rhetorical study, in its strict sense, is concerned with the modes of persuasion.” (Aristoteles) ”Hver gang vi ønsker at fremstille et anliggende for vore medmennesker og delagtiggøre dem i det, foreligger der således en retorisk og dermed en hensigtsbestemt (intentionel) situation, uanset om tilhøreren i øvrigt forholder sig tilsluttende eller afvisende. Retorik er hensigtsbestemt tale” (Jørgen Fafner) målrettet kommunikation <----> intention/virkemidler

COVINO/JOLIFFE ”Rhetoric is a primarily verbal, situationally contingent, epistemic art that is both philosophical and practical and gives rise to potentially active texts.” bredt tekstbegreb, men grundet i verbaliseret forståelse af komm. situationsafhængig: kairos (timelighed, passende) + discourse community retorisk tekst også som vidensskabende (epistemisk), i dialog mlm retor og audience ”potentially active”: tekster, der intenderer et ”do” (påvirkning af følelser, holdning, adfærd

Et moderne perspektiv Jens Kjeldsen: (retorik er) enhver kommunikation, der fremstiller et emne for tilhørere så de accepterer, forstår eller medoplever det. det handler om at påvirke og/eller ”kontrollere” deres oplevelse (Jens Kjeldsen: ”Hva er retorikk” i Retorikk i vår tid, 2006 )

RETORIK SOM KOMMUNIKATION en lære om form & sammenhæng mlm form/indhold forskydning fra fokus på indhold til fokus på præsentation af indhold (som analyseobjekt)- ikke hvad, men hvordan ”the text must do the job” konstrueret afsender/modtager, forfatterstemme, ”implicit læser” etisk og redelig “in place of a hermeneutics we need an erotics of art” (Susan Sontag)

RETORIKKENS ELEMENTER

RETORIKKENS ELEMENTER rhetorica docens + rhetorica utens Præmisser Kanon Retorisk situation Publikum Pisteis Logos Ethos Pathos Inventio (om hvad) Dispositio Elocutio (hvordan) Memoria Actio

RETORISK SITUATION/KAIROS (Bitzer) exigence, en mangel, behov for en retorisk tekst (ex. død = eulogy, opfindelse = videnskabeligt paper) mennesker (audience), der har grund til at at bekymre sig/investere i situationen visse ”bånd” (constraints): publikums tro og viden, hvad der er passende, talers rygte ”a complex of persons, events, objects, and relations presenting an actual or potential exigence” Vatz kritik: de 3 er ikke apriori given, de skabes også af retorerne som ”aktiverer dem” ved at inkorpere dem i deres text

RETORISK SITUATION/KAIROS (Bitzer) ”rhetoric is a mode of altering reality, not by the direct application of energy to objects, but by the creation of discourse which changes reality through the mediation of thought and action” (p.4)

http://www. americanrhetoric. com/speeches/gwbush911jointsessionspeech http://www.americanrhetoric.com/speeches/gwbush911jointsessionspeech.htm

Direktør Hanne Rasmussen

PUBLIKUM primært/nærværende & subsidiært/medieret fra kanyleteori til moderne receptionsteori (publikum som medproducenter) ”diskursivt community” (f.eks. akademisk, ”dansk”, hip-hop) (Covino & Joliffe)

Af Pisteis (pl)/Pistis (sg): bevis, appel APPELFORMER Af Pisteis (pl)/Pistis (sg): bevis, appel Logos: Appel til forstand og fornuft (neutralt ordvalg og anonym stil afdæmpet og behersket fremførelse, fælles forståelse af logisk ræsonneren) eks. undersøgelser der viser, sukker fører til fedme - to teach Ethos: Appel gennem ref til retors troværdighed og tillidsvækkende egenskaber (opfattelsen af disse) eks. jeg er uddannet læge, jeg har selv tabt mig ved at skære ned på sukkerindtag (kompetence, dyd, velvilje) - to please Pathos: Appel til vrede, glæde, ophidselse, medlidenhed eller munterhed (værdiladet ordvalg) eks. video med ulykkelige børn på julemærkehjemmet - to move

GENRE ”From day to day, year to year, comparable situations occur, prompting comparable responses; hence rhetorical forms are born and a special vocabulary, grammar and style are established” (Bitzer, s. 13) ”Rather than relying on any general laws, however, most rhetors derives principes of arrangement from the genres their discourse community values and expects from speakers and writers within it” (Jovino & Coliffe, p.22) ”For det første er en genre en gruppering af responser eller ytringer, som har situationelle, indholdsmæssige og stilistiske karakteristika til fælles. For det andet er disse karakteristika bundet sammen i et bestemt internt dynamisk forhold” (Jens Kjeldsen, ”Retorisk genreanalyse”, s. 66)

RETORISK ANALYSE Intentionen: hvilken form for påvirkning ønskes der? Hvad er situationen? (kairos og exigence). Hvad er det/de påtrængende problemer? (alternativt: søger retor at skabe en ”ny” situation gennem sin retorisk ytring?) – Er det en typisk situation? Er der tale om en genre og/eller et diskursivt community, der forventer en bestemt form/stil/indhold osv? Hvad er genrekonventionerne? Hvem er publikum og hvordan kan de forventes at have det? Hvad er deres kendskab til retor? Dispositio og elocutio, herunder ”pisteis”: struktur, opbygning, valg af appelformer, tone, stil osv.

FÆLLES ØVELSE 09.50

http://www. nwprogressive http://www.nwprogressive.org/weblog/2008/01/barack-obamas-speech-in-new-hampshire.html

VÆRD AT OVERVEJE Retorisk situation: efter New Hampshire valg, nr 2 inventio: overbevise om at fortsætte, kan stadig vinde (”håb”) etablering af et fælles ”vi” og en fælles sag gennem henvisning til historisk materiale publikum: primært: supportere (opmuntring) sekundært: tv-seere, netbrugere (overbevisning) elocutio: ethos: respekt for modstander, pathos - identifikation, nationalfølelse via intertekstuel reference til USA ”immigrationshistorie”, ”the spirit of a people”, ”si, se puede” & forfatning, ”plain folks” logos: ”footage” som bevis for hvad han siger tekstfortolkning: implicit dikotomi: forandring vs stilstand (obama er som amerikanerne vs englændernes koloniherredømme), metafor ”blazing a trail through the darkest night” (pioneer), stilistiske verbale virkemidler: anafor/repotia/palilogia ”det brede vi” understreges også visuelt: http://www.youtube.com/watch?v=8dzHDzvTfzQ Hvad betyder placering på Youtube for vores oplevelse af talen? musikvideo som viral ”endorsement”/repetition Sí, se puede (Spanish for "Yes, It can be done!" or "Yes, you (formal) can do it!") is the motto of the United Farm Workers. In 1972, during Cesar Chavez's 25 day fast in Phoenix, Arizona, he and UFW's co-founder, Dolores Huerta came up with the slogan.[1] The phrase has been widely adopted by other labor unions and civil rights organizations and drew widespread political and media attention as a rallying cry during the 2006 U.S. immigration reform protests. [2][3][4][5][6] Anafar: repetition of word or phrase at the beginning of lines, clauses or sentences Repotia: the repetition of a phrase with slight differences in style, diction, tone Palilogia: repetition of the same word, with none between, for vehemence.

DEN REMIXEDE TALE? http://www.youtube.com/watch?v=jjXyqcx-mYY

RETORIK, PR & STRATEGISK KOMM CORPORATE COMMUNICATION I BRED & MODERNE FORSTAND ”VIRKSOMHED” SOM F.EKS ETISK og MORALSK BRAND kommunikationspolitik, overordnet imageønske, ”overbevisningsønske”, mål generel situation VISION generelle procedurer/tiltag for at nå målet (f.eks. etablere/redesigne/udvide website //kampagnesite ressourcer, drift, ”målgruppe”, ”persuasive strategies”, medieplatforme TAKTISK NIVEAU (PLANLÆGNING AF PRODUKTION, OVERORDNEDE VALG) disposition, virkemidler, materiale, tone & billedsprog OPERATIONELT NIVEAU (RETORIK I PRAKSIS) Model inspireret af Helle Petersen: Strategisk Kommunikation, 2003

KOMMENTARER/TANKER? DAGENS TEKSTER Afslutningsøvelse: hvad forstår jeg nu ved retorik?

ØVELSER Øvelse: identifikation af situation og appelformer vi mødes i lokale 4A56 (og fordeler os siden på 4A56, 4A54, 4A58) arbejde sammen i præsentations/øvelsesgrupper

NÆSTE GANG LÆS LITTERATUR TIL KURSUSGANG 3 (SE KURSUSPLAN) GRUPPE 2 FREMLÆGGER LANHAN-TEKST (guidelines til fremlæggelse kan ses under ”grupper” på websitet)

WHERE THE ACTION IS http://digitalretorik08.wordpress.com 32