Patientforløb for onkologiske patienter Sygeplejerske Camilla V Jensen gynækologisk afdeling D
3 forløbskoordinatorer 08-04-2017
Afdeling D6 3 teams Logistiske fordele Alment Urologisk Onkologisk Logistiske fordele Flere forskellige arbejdsopgaver. Rent bord 08-04-2017
Henvisningens tur gennem systemet OUH Alm. praktiserende læger Privatpraktiserende speciallæger Sygehuse region Syddanmark Sygehuse region Sjælland Vi modtager henvisninger fra 08-04-2017
Henvisningen Onko. sekretærende ligger henvisningen til lægerne i onko. team. Daglig gennemgang af henvisningerne. Udredningsforløbet planlægges, speciallæge udfærdiger visitationspapiret. Onko. sekretærer booker tider. Vistationspapir kommer ud til forløbskoordinatoren. 08-04-2017
Opkaldet Den første kontakt vi har med patienterne er over telefonen. Information om mistanken om kræft fra henvisende enhed. En forståelse af udredningsforløbet. Tillid til systemet. 08-04-2017
Undersøgelser der oftest bliver udført PET-CT Formålet med skanningen er at undersøge for kræft i kroppen vha. radioaktivt sporstof. Skanningen er en brik i at være med til at fastslå hvor udbredt sygdommen er. 08-04-2017
PET-CT og MR Skannerne ligger langt fra afdelingen. 08-04-2017
Undersøgelser der oftest bliver udført MR skanning Formålet med skanningen er at får et detaljeret billede af væv og organer. Det er særligt kombinationen af PET-CT og MR er skanningen der bliver brugt i udredningen af patienterne. 08-04-2017
Undersøgelser der oftest bliver udført GU i GA Gynækologisk undersøgelse i generel anæstesi. Cervix cancer Undersøgelsen er en del af beslutningsgrundlaget for om patienten skal tilbydes en operation eller kemo / stråleterapi. Patienten bliver informeret om den fremtidige plan samme dag som de er blevet undersøgt. 08-04-2017
Undersøgelser der oftest bliver udført Omentbiopsi Bruges ved diagnosticeringen af ovarie cancer. Ved inoperabilitet kan biopsien bruges i forbindelse med kemoterapien. 08-04-2017
Konferencer 2 gange om ugen Tværfaglige vurderinger og beslutninger. Skanninger, biopsier og evt. andre undersøgelser samles. 08-04-2017
Ambulatoriet Trådende samles og patienten og pårørende kaldes ind til information og planlægning. Evt. journaloptagelse inden operation. I nogle tilfælde kan operationstiden gives i forbindelse med ambulatoriebesøget. I nogle tilfælde kan det være nødvendige med supplerende undersøgelser. Sygepleje ambulatoriet. 08-04-2017
Forberedelse inden operationen Indlæggelsessamtale. Praktiske forberedelser. 08-04-2017
Kirurgisk behandling Operation ved ovarie cancer. Midtlinjesnit Opdelt i 4 Alt synligt kræftvæv Stomi Første døgn på intensiv 08-04-2017
Kirurgisk behandling Endometrie cancer Fjernelse af livmoderen Simpel Radikal Robot kirurgi Hurtig fysisk bedring 08-04-2017
Kirurgisk behandling Cervix cancer Fjernelse af livmoderen Konus Simpel Radikal Konus 08-04-2017
Tilgængelig i hele forløbet Før, under og efter Patienter og pårørende Samarbejdspartnere 08-04-2017
Funktionen i korte træk Kontakte patienten og informere om forløbet, således at det bliver overskueligt for patienten. Sikre at patienterne får et hurtigt og klart svar på prøver og undersøgelser. Tage den første kontakt til patienten og være tilgængelig i dagtiden for hjælp og støtte. Undersøge hvad der kan støtte patienten og matche med hjælp og rådgivning, herunder henvise til øvrige ressourcer. Styrke kapacitet hos patienterne, så de bedre kan håndtere sygedommen og behandlingen. Deltage i tværfaglige konferencer. Dokumenterer relevante oplysninger og kode sygeplejefaglige ydelser. Medvirke til optimering af egen rolle. Sikre optimale patientforløb, at ventetider og behandling lever op til kræftpakkerne. Optimere støtte og kontinuitet i forløbet for den enkelte patient. Sikre et optimalt informationsflow mellem praktiserende læger, og de samarbejdende kliniske afdelinger og patienter. Fremme patientens oplevelse af sammenhæng og kvalitet i forløbet på tværs af sektorer og sygehuse. Individuel vejledning og støtte, før, under og efter operationen. Deltage i afdelingens løbende projekter i det omfang at de inddrager patientkoordination. 08-04-2017
Tanken bag at fortælle om forløbet. Styrke samarbejdet. Forhindre oplevelsen af ”slip” mellem henvisende enhed og OUH. Tilgængelighed også for henvisende enhed. Hvis komplikationer opstår efter udskrivelse. Erfaringsudveksling, ideer og metoder fra andre. 08-04-2017
Fælles fortælling Hvad er jeres erfaringer med forløbskoordination på jeres afdelinger? Har jeres koordinatorer flere / andre opgaver som i ser som særligt fordelagtige?- og som i oplever patienterne har stor gavn af? Er jeres forløbskoordinatorer sygeplejersker / sekretærer? – fordele og ulemper ved dette? Hvis man ser bort fra økonomi er der så patientgrupper du/i beskæftiger jer med hvor i tænker at en form for forløbskoordination ville være fordelagtig? 08-04-2017
08-04-2017
08-04-2017
08-04-2017
08-04-2017
08-04-2017
08-04-2017
08-04-2017
08-04-2017
08-04-2017