GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Websider og design Dette Power Point består af 2 dele Se hver del hver for sig, tag en pause imellem de 2 dele. Første del handler især om overvejelser.
Advertisements

Elsker DU også at læse lektier?
[ visuel ] identitet.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Projektering og styring.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Hvad er en brugergrænseflade
Sprog/billeder på Internettet
Hjemmesider Intro.
Hjemmesider i efterskoleverden
Virksomheder – Leavitt’s model
Designproces og positioner i den nutidige designforskning
Kvantitative metoder
Kapitel 5 Den kreative strategi
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Kampagne angående e -learning. Målgruppe Målgruppe: Moderne fællesskabs-orienterede segment Særlige/interessante kendetegn : Børn i småskole alderen Politisk.
4 trin til at skabe visuel identitet
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Kom / It - Brugergrænseflader
Kommunikation/IT projekt Grov skitsering + analysering vha. gestaltlove og interaktionsdesign Martin, Nadia, Nicolaj & Sameh.
Kommunikation/IT – Thor Madsen 1.1 RTG
Præsentation af Portfolio site Kim Jensens.
Selvevaluering af it i undervisningen på skolerne i Aalborg
Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Notatteknik Hvorfor Hvornår Hvordan.
Naboskabet.dk Et redskab til boligområdet - som tager pulsen på naboskabet - og giver ideer til at udvikle det sociale liv.
- et forsøg på en analyse
Bogstaver og tekst i design
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Perspektiverende Datalogi Internetalgoritmer MapReduce Gerth Stølting Brodal.
Komposition er ordning af elementer og flade til en billedlig enhed
Farveplanlægning. Farveplanlægning er en vigtig del af Malerens daglige arbejde, dette kan angribes på mange forskellige måder. Farveplanlægning på stedet.
Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn.
Komposition Eksempler og øvelser.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Bygninger med signalværdi
Milles Univers Brainstorm til website til tv serien Mille.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Analyse af noveller.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Dokumentation 7. Semester
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Med tegninger af Morten Grove OTS
Info-søjlen. Indledning Hvem er vi? To multimediestuderende, en arkitekt og en datalog Dette oplæg skal fortælle om: Baggrunden for at lave Info-søjlen.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Reklameanalyse.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Full-service kommunikation Prolog Reklamebureau A/S Knudtzon´s Bogtrykkeri A/S v/ Henrik Juul Kühn, Key Account Manager.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
DESIGN C FAGETS INDHOLD: Produktdesign Kommunikationsdesign Arkitektur Stilhistorie.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
-en model til at styre idéudvikling
Company programme - Veda
Design Hvad er design?.
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Hvad kunne være dit næste trin?
Hvordan skrive en projektprotokol?
Velkommen til fagligt samspil
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget som skal udføres”.

Grafisk design er målrettet Det viser hvordan, hvordan man bestiller varer. Hvordan man navigerer rundt på et website. Hvordan man understøtter et mål. Hvordan man understøtter information. Design kommunikerer ideer, koncepter og funktioner til en målgruppe der kan defineres efter alder, køn, race, indkomst, boligform, politisk tilhørsforhold osv.

Design er informativ Gennemsnitligt kaffeforbrug i Danmark København Aalborg

Design bruger et visuelt sprog del/helhed former. linjer. flader geometriske organiske tung. let. massiv. hul. åben. lukket Linier. Prikker. flader hård. blødt. homogent. kontrasterende Overflader. teksturer farver kold / varm Dekoration. mønster Format

Teoretiske Emner Historisk oversigt Typografi Komposition Farvelære Visuel Identitet Målgrupper Gestaltlove

Praksis Photoshop Illustrator Øvelser opgaver

Design er en proces ”Skitse til noget som skal udføres”.

Nato modellen 1. Research- og definitionsfasen: Hvad er problemet/ problemerne? Afgrænsning af problemet og opdeling i mindre, overskuelige delproblemer. Hvad ved man om problemet: Hvor optræder det? Hvad påvirker det? Hvor ofte? Hvor længe? Hvor mange? etc. 2. Skitsering: Alternative løsningsmuligheder: Uforpligtende forslag til løsninger. I design vil denne fase typisk bestå af forskellige skitser og løsningsforslag, ofte i samspil med de kommende brugere, så forbrugerne bliver 'medforfattere' til løsningen. 3. Konklusion og løsning. Den eller de mest lovende forslag vedtages som løsning. 4. Fremstilling: Hvem gør hvad og hvornår? Denne fase er den gennemførende fase:produktion,marketing, distribution.

Stenløfter