Kortfilm Et overblik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Filmtekniske virkemidler
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Fortællinger & Genrer November 2010
Opgaver og svarark – til individuel brug
Hvad er mediefag?.
Filmanalyse Intro til filmmediet.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Trykte reklamer og tv-reklamer
EN KORT EN LANG en romantisk komedie Instruktör: Hella Joof Hjemmeside på:
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
?.
Engelbert H – og den sidste chance
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Filmanalyse - et grundkursus -
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Tv-reklame.
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Folkeskolens afgangsprøve
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Vædderen Af Cecil bødker.
Kortfilmen ”Beast”.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Reklamefilm Analysemodel.
Erik Skammelsøn.
Analyse af noveller.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Komposition - modeller
Jagten på den gode børnebog
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Levende billeder: Kortfilm
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Komposition - modeller
Titel – Forfatter - Årstal
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
- Virkelighedsvarianter
Brikker til litteraturhistorien
Hvad er dokumentarfilm?
Den analyserende Artikel
Komposition - modeller
Novelleanalyse introduktion.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Kortfilm Et overblik

FILMENS GRUNDELEMENTER - filmens byggesten Frame: Den mindste enhed i en film er det enkelte billede i en filmstrimmel eller i den digitale optagelse. Det kaldes en frame. Når vi ser film, ser vi normalt 24 eller 25 frames i sekundet. Indstilling: En indstilling er det stykke film, vi ser mellem to klip. Når der bliver klippet, har vi en ny indstilling. Nogle gange kaldes ’en indstilling’ også for ’et klip’. I en typisk spillefilm er der 1200-1500 indstillinger. Scene: En scene består af en række indstillinger. En scene indeholder en afgrænset handling. Scenen er også afgrænset ved, at den foregår på det samme sted og uden spring i tid. Det vil sige, at hvis personerne er i et hus og går ud på vejen, er der tale om en ny scene, når de går udenfor. Hvis vi ser personerne i huset om morgenen og derefter om aftenen, er der også tale om en ny scene. I en typisk spillefilm er der 50-100 scener. Sekvens: En sekvens består som regel af en række scener. Sekvensen er den største enhed i filmen. Den kan sammenlignes med et kapitel i en bog. En sekvens er et længere, afrundet forløb i filmens handling. En sekvens har som regel et overordnet tema eller en rød tråd. Man kan sætte en overskrift på en sekvens. I en typisk spillefilm er der 10-20 sekvenser.

Genre Kortfilm typisk mellem 5 og 10 minutter uhyre komprimerede fortællinger sammenlignelige med en novelle, eller et digt har sin egen fortællemåde, der adskiller sig radikalt fra den, man finder i mainstream spillefilm replikker brugt så lidt som muligt, og kun når de er personspecifikke, persondefinerende og persondifferentierende Novellefilm typisk mellem 15 og 40 minutter mindre komprimerede fortællinger sammenlignelige med en novelle har stort set samme fortællemåde som den, man finder i mainstream spillefilm uhæmmet brug af replikker

Filmtekniske virkemidler De filmiske virkemidler er filmens æstetik. Det er måden, billederne og lyden bruges, dvs. filmens udtryk. De filmiske virkemidler er med til at fortælle historien og skabe stemning og spænding i en film. Billedbeskæring Billedkomposition Billedstil Farver Filmisk tid Kamerabevægelser Kameravinkler Klipning Lyd Lys Musik Objektiv og subjektiv synsvinkel

FILMENS DRAMATURGI Dramaturgi er læren om at fortælle historier, dvs. hvordan en god historie skrues sammen. Blandt de vigtigste elementer i dramaturgi er filmens forløb, filmens fremdrift, karakterer og konflikter. Karakterer / personer Konflikt Plot og præmis Set up og pay off Suspense og surprise In medias res Rammefortælling Analysemodeller

Analysemodeller Kontraktmodellen Tre-akter-modellen Berettermodellen Aktantmodellen

Rekvisitter Rekvisitter er mindre genstande, der bruges i film. En rekvisit kan fx have betydning for handlingen, den kan være med til at skabe et troværdigt miljø eller have symbolsk betydning. Symboler vil vi definere som ord, ting eller levende væsener, der betyder noget andet og mere end deres bogstavelige betydning. Et kors er f.eks. et symbol på kristendommen, og duen kan være et symbol på fred. I det sidste tilfælde er duen kildeområde og fred er målområde. Læg mærke til, at målområdet ikke optræder i forbindelse med symboler. Det er underforstået. Man kan skelne mellem tre forskellige former for symboler. Kulturbestemte symboler (som mennesker inden for den samme kultur er fælles om) - Hjerte: Bogstavelig betydning = menneskeligt organ              symbolsk betydning = kærlighed, følelser      - Gul:     Bogstavelig betydning = gul farve              symbolsk betydning = forræderi, skinsyge, jalousi m.m. - Kors, rose, manden med leen, due, lilje m.v. Kontekstbestemte symboler (som er bestemt af den sammenhæng - den tekst, reklame, film m.m. -  de står i)

Rækkefølgen Præsentation – Nævn ganske kort, at genren er en kortfilm, nævn titlen og årstallet for udgivelsen. Hvilken slags kortfilm er det? Begrund din afgørelse. (Den observerende, hvor vi er fluen på væggen?, Den reflekterende, hvor vi skal reflektere over det, vi ser?, Den forklarende, hvor vi nærmest undervises med en speak? ,en fortællende kortfilm, der har novellens genretræk, og hvor vi enten ser eller får fortalt en historie af en voice over?) Resume -Gør rede for filmens grundidé og indhold. Giv her et resumé og tal kort om temaer og budskab. Hvordan passer titlen til kortfilmen? Filmens dramaturgi (fortællertype) (frontstage / backstage) Sæt personerne og miljøet ind i en analysemodel (gerne med eksempler på de filmtekniske virkemidler – hvilken indflydelse har de på vores syn på hovedpersonen?) Filmtekniske virkemidler – brug begreberne fra ”filmens grundelementer”. Beskriv filmens rekvisitter og eksempler på symbolik, samt de tomme pladser. Tematik og budskab I forhold til de litteraturhistoriske periode Perspektivering