The Rhetorical Situation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Advertisements

Reglernes del 2: Når både mødes
1 Problemkompleksitet 2 Problemers kompleksitet En ineffektiv algoritme: køretiden vokser eksponentielt med input- størrelsen Et problem, der ikke kan.
Arbejdspladsudvikling
Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D)
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
IS-Strategi.
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
Matematik i 4 klasse.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Sådan strukturerer du et manuskript
Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Lydbanken - next level…
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Myten om den retoriske situation
KOMPLEKSITET og CONTENT Medier og Kommunikation
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Derfor skal der være sammenhæng og overensstemmelse mellem de fire liv –Familielivet Er normalt basen i den enkeltes liv –Arbejdslivet Er blevet sværere.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Formidling 22. Oktober 2007.
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
KURSUSGANG 2. RETORIKKENS GRUNDPRINCIPPER
Disposition Indledning Artikel 6 - EU kommissionens tolkning Hvad kan overvåges Hvad vil overvåges Eksempler på Bevaringsmålsætninger.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Udvikling af immunforsvaret
Mål ● Er der grundlag for at realisere vores koncept og hvordan kunne det realiseres?
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Økonometri – lektion 4 Multipel Lineær Regression Model Estimation Inferens.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
HCI - Tale som in-/output Kan vi kommunikere med computere ved hjælp af tale? –Ex: billetbestilling, nummeroplysningen, computersupport, etc. Hvornår vil.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 13. februar 2003.
Real-Time trafik på Ethernet MM4 Distribuerede systemer.
Den relationelle model
Trinvis forfinelse Systematisk, gradvis udvikling af programmer.
Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Jan Simonsen - Partner, European Patent Attorney Krav og beskrivelse; hvordan og hvorfor? Undervisning hos DAIPA 6/4-16.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler.
Tests, references, and essays
Kvalitative metoder, forår kursusgang

Company programme - Veda
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Præsentationens transcript:

The Rhetorical Situation Af Lloyd F. Bitzer

Disposition Indledning Retorisk situation Retorisk tale Opsummering Exigence Publikum (”Audience”) Begrænsning (”Constraints”) Retorisk tale Opsummering

Indledning Artikel: ”The Rhetorical Situation” Forfatter: Lloyd F. Bitzer Kilde: Philosophy & Rhetoric, 1992 Genre: Essay Indgangsvinkel: Filosofisk

Den Retoriske Situation Generelle Karakteristika: Er uafhængig af retorisk tale – kan eksistere uden. Kan gentage sig. Simpel/kompleks. Struktureret/løst struktureret. Modnes og forsvinder, eller forbliver. Kræver og foreskriver hvilket svar er passende på situationen (fx Kennedy-mord). Må ikke være fiktiv. Består af hovedsalig tre dele nemlig: Exigence Publikum Begrænsning (taleren + talen)

- Exigence Et problem som kræver handling. En exigence, som man ikke kan gøre noget ved, er ikke retorisk. Eksempler på ikke-retoriske exigencies: Død, vinter, naturkatastrofer. En exigence, som kan ændres ved egen kraft eller simple midler, er ikke retorisk. En exigence er retorisk, når man kan ændre den positivt vha. tale eller foredrag. Eksempel på retorisk exigence: Forurening. Nogle exigencies er sværere at klassificere som retoriske eller ikke-retoriske. I enhver retorisk situation vil der være mindst én styrende exigence, som vil specificere en målgruppe og et decideret problem, som kræver en handling eller løsning.

- Publikum (”Audience”) Retorisk, hvis de er i stand til at blive influeret af talen, og kan løse ’exigence’.

- Begrænsning (”Constraints”) To klasser 1) om talen og taleren selv. 2) situationsbetinget (fx publikum).

Retorisk tale Hvornår er en tale retorisk? Træeksempel. Svar på en situation Pragmatisk Formål at overbevise Træeksempel. Fiskereksempel. ”A speech will be rhetorical when it is a response to the kind of situation which is rhetorical” s.9(60) l.34-36 Retorisk tale eksisterer kun, når der er en retorisk situation.

Opsummering Den retoriske tale er afhængig af den retoriske situation. En retorisk situation består af: 1)Publikum 2)”Exigence” 3)Begrænsning Retorisk tale kan kun eksistere hvis der en retorisk situation. Det omvendte gælder ikke.

Nogle Spørgsmål? Ellers er det tid til Feedback!