Digital videoformidling Tirsdag 11/3 9 – 10 Fakta fortælleformer 10 – 11Dokumentar former – »Historisk Portræt »Ironisk Portræt (dramadok) »Refleksivt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fakta-TV og dokumentarfilm
Advertisements

Journalistiske virkemidler
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Filmtekniske virkemidler
// Tv - Dokumentar film.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Hvad er mediefag?.
En mulig scenografisk metode
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Trykte reklamer og tv-reklamer
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Medier og kommunikation
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Fakta-tv og dokumentarfilm
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Audiovisuel betydning
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Vejlederens kommunikation
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tv-reklame.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Verdens værste bødler Sagprosa.
Digital videoformidling Tirsdag 10/2 Registrering/opsamling Audiovisuel metode Æstetiske ’naturlove’ Kamerateknik Øvelse –
Reportage Fluen på væggen.
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
”Parts of speech” grundbegreber.
Hvad er modsætningen til en historie ?
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
Digital videoformidling Tirsdag 18/3 9 – 10 Fortælleteori 10 – 11Eksempler 11 – 12 Eksport øvelser (info-indslag) 13 – 15 Vejledning / Case.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Tirsdag 4/11 Storytelling (kort version) Narrative Modeller
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse)
Målsætninger At kunne formulere sig om audiovisuel kommunikation
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Lyssætning Kontrol af skygger.
Lyssætning kontrol af skygger
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Klippe-principper.
SKABELON.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Levende billeder: Kortfilm
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Dokumentar.
Grundtvigs Højskole 7. august 2017
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Dokumentar.
Hvad er dokumentarfilm?
Tips til videoproduktion i stor skala
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Digital videoformidling Tirsdag 11/3 9 – 10 Fakta fortælleformer 10 – 11Dokumentar former – »Historisk Portræt »Ironisk Portræt (dramadok) »Refleksivt portræt (storbysymfoni) 11 – 12 Projektformalia / vejledning 13 – 14 Harddisk test / Øvelser 14 – 15Øvelser (info-indslag)

Digital videoformidling Statsmonopol Radio og tv var i de fleste lande domineret af statslige monopoler Dvs. stor politisk magt Mulighed for ’tendentiøs’ journalistik satte statsmonopolerne under politisk pres for at fremstå troværdige

Digital videoformidling Fakta fortælleformer Fortælleformerne opstod i tv- sammenhæng i opposition til: –Den dramatiske film, melodramaet –Sensations journalistikken –’Fortællende’ dokumentarfilm

Digital videoformidling Troværdighed Talehieraki udvikles (ca ) Klassisk faktaform : 1.Præsentation via ’anchor man’ (blikretning mod kameraet, z-akse) 2.On location reporter (blikretning mod kameraet) 3.Reporter voice-over

Digital videoformidling Troværdighed ’Vidensfald’ fravælges da der er tale om ’vidensformidling’ Kronologi indebærer vidensfald (’til sidst blev han så løsladt...’ dette er forbudt ifølge klassisk def.) Referatet som fakta-genre benytter kronologi, men benyttes sjældent i fx nyhederne

Digital videoformidling

Hovedtræk Omvendt nyhedstrekant Rækkefølgen er deduktiv – fra det generelle til det specifikke Vidne udsagn fremføres på baggrund af den redaktionelle vinkling Kommer vidneudsagnet først, kan vinklingen / tolkningen komme i fare Vi opfatter information med udgangspunkt i det foregående

Digital videoformidling Intet skjules ! Synsvinkler komponeres efter graden af ’overblik’ – redaktionen har flest kilder at trække på (globus/øje logo) Den udsendte er ’up-to-date’ men har færre kilder / mindre overblik Vidnet kommer med detaljer, men har ikke direkte henvendelse til kameraet

Digital videoformidling Genrer Fra pressen overtog man genrerne: –Nyhed (Oklahoma modellen vinder frem) –Baggrundsreportage –Biografi –Portræt Stof-kategorier betinget af fortælleform portrættet indeholder ikke et livsforløb fra vugge til grav, det gør biografien til gengæld.

Digital videoformidling Live-tv Tv mediet er især egnet til at formidle 'her og nu' - en voksende tendens til live sendinger –”Hindenburg” optagelse on-location til radio-broadcast. Herb Morrison on May 6th, 1937 in Lakehurst, New Jersey –”Golf-krigen” laser-styrede missiler –”S-11” News-servere ’i knæ’

Digital videoformidling Audiovisuel stil En systematisk anvendelse af de audiovisuelle virkemidler: –Farver –Tekstur –Lys –Komposition –Objektfylde –Klipning –Kamerabevægelser –lyd (musik, real- og effektlyd)

Digital videoformidling At stilen er systematisk betyder, at den danner et mønster, i anvendelsen af de udtryksformer, der står til rådighed Funktionel stil –SRS, der dannes et mønster hvor objektfylden er konstant og vektorerne konvergerer Realismen som stilart påvirker fakta

Digital videoformidling Realisme Den realistiske stil – André Bazin formulerede ’mise-en-scene’ filosofien i opposition til Sovjet montagen – Lange indstillinger/takes – Stor dybdeskarpehed – Få nærbilleder (udvælgelsen sker af modtageren ikke instruktøren) – Neutral lyssætning

Digital videoformidling LS / Totalen som den mest ’objektive’ beskæring –Den klassiske strid mellem montage og mise-en-scene(iscenesættelse) –problem for webvideo, da nærbilleder og montage virker bedst - induktiv logik –Med tiden vil problemerne løses og vi får balance i udtryksmulighederne

Digital videoformidling Dogme Realismen var en reaktion mod formalismen –montage eksperimenter og billedemanipulation Dogme var en reaktion mod formalisme –Post-produktion effekter –‘uægte’ følelser

Digital videoformidling I mange år har den realistiske norm domineret dansk tv Først med udsendelser som ’Trigon’ og andre faktionsudsendelser fra begyndelsen af 1980'erne ændrede denne norm sig

Digital videoformidling Fakta-Stil Kendte stil-figurer: –Interviewet (SRS) –reporteren i marken og i studiet (talking head) –dækbillede-montagen Visualisering af begreber (stereotyper)

Digital videoformidling Forskelle Fakta –Direkte blik eller voice over –Talehieraki –Ingen subjektive indstillinger/kamera –Vidensformidling –Neutral stil (Realisme) –Ingen selvbevidsthed Fiktion –Ingen direkte henvendelse –Flere fortællere kan modsige hinanden –Subjektive indstillinger / kamera –Vidensfald –Ekspressiv stil –Selvbevidsthed (modalitet)

Digital videoformidling Blandings genrer FortælleformIndholdReferenceType FaktaFactsVirkelighednyheder FiktionFactsVirkeligheddokudrama FaktaStorydramadok FiktionStoryfiktionsfilm

Digital videoformidling Lån af stiltræk Typiske fiktionstræk –Vidensfald –Projektuelle synvinkler (personbåren) –Berettermodel / Aktant –Visualisering af subjektivitet

Digital videoformidling Fiktionstræk –Krydsklipning fastholder opmærksomhed –Minimum 2 handlingsrum der mødes i samme punkt til sidst –Konstruktionen af et kohærent univers fastholder modtageren, især når der er ’underskud’ af information –Veksles der mellem to planer uden at de mødes eller er konvergerende, er der tale om parallel montage eller lyrisk montage

Digital videoformidling Opmærksomhed –En tæt beskæring (CU, XCU) udelader store mængder information –Denne mangel på ’kontekst-information’ kan udnyttes til at skabe spænding –Udpræget brug af CU/XCU skaber informations underskud, kaldes også vidensfald –Manglende overblik er ofte i tråd med den reelle psykologi, som deltageren oplever

Digital videoformidling Suspense –Fortælleteknik som blev udviklet og forfinet af Alfred Hitchcock Eks: To personer spiller kort ved et bord – kameraet afslører en bombe under bordet De to personer spiller videre – de ved ikke hvad der venter dem !

Digital videoformidling Suspense –Informationen er ikke ligeligt fordelt –Publikum får mere at vide (kameraet afslører bomben) end personerne –Dette er vidensfald (’Retardation’) –Efter ’the setup’ kræves der ’pay-off’, her gælder ’årsag/virknings princippet igen –Årsagen = bombe, virkning = eksplosion

Digital videoformidling Cliff-hanger –Når suspense forlænges ved at udsættes ’pay-off’ skabes en ’cliff-hanger’ –Typisk i TV-serier –Vidensfaldet tvinger modtageren til at gætte på mulige udfald

Digital videoformidling –Metoden kan bruges på en overraskende måde i...

Digital videoformidling –Undervisnings situationer

Digital videoformidling Dokumentaren –Følger i en vis udstrækning de narrative principper som kausalitet, kronologi. –præ-produktionen indebærer synopsis, strategi for argumentation, research interviews, beskrivelse af arkivmateriale etc. –Der optages gange mere materiale end i den endelige version –Manuskriptet skrives på baggrund af gennemsyn af materialet

Digital videoformidling Dokumentaren –Skabes i højere grad gennem klipning –Undervejs klippes mange versioner, som danner grundlag for supp. optagelser –B roll (dækbilleder) kræver research og fotografisk nytænkning

Digital videoformidling Typer –’Fluen på væggen’ (Observerende) –’Konfronterende’ (Undersøgende) –’Refleksive’ dokumentarfilm Baseret på forskellige opfattelser af mediet og metoder

Digital videoformidling “Frozen Heart”,1999 Roald Amundsen’s liv fortalt gennem arkivmateriale –’Undersøgende’ –’Rekonstruerende’ (Detektiv-genren) “The Civil War”, Ken Burns Berettermodel –Hvor er anslag, præsentation etc. ?

Digital videoformidling “Zelig”,1983 Dramadok af Woody Allen –Fakta fortælleform, postuleret virkeligheds reference –’Voice of God’ (3. Pers. fortæller) –’Konfronterende’ (Undersøgende) –’Refleksiv’ / Modaliserende Beretter model –Hvor er anslag, præsentation etc.

Digital videoformidling ”Man with the movie kamera” –Dziga Vertov, USSR 1929 –’Formalistisk’ –’Refleksiv’ meta-fortælling Det mest berømte eksempel på montage brugt i en dokumentarfilm Inspiration for generationer af filmskabere

Digital videoformidling Naturligt lys

Digital videoformidling

Audiovisuel metode Kommunikationssituation - målgruppe Formidlingsanalyse – vinkel/præmis Formidlingsæstetik – komposition / Stil Systematisk perspektiv Historisk perspektiv

Digital videoformidling Deadlines 28 april – vejleder ansøgning 2 maj – kursusaflevering 12 maj - projektaftale 30 maj - projektaflevering