DEF-Brugerundersøgelse: Præsentation af projektet samt metoden Dansk Kundeindeks - Præsentation d. 25. oktober ved Piet Dahlstrøm.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Advertisements

NVBFs forårskonference Reykjavik, Island, juni 2004
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Inddrag nu Kick-off møde
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
DEF-projekt: Brugerundersøgelse på 5 danske biblioteker
Prædiktion af funktionsniveau efter hoftenær fraktur - belyst gennem indikatorer fra Det Nationale Indikatorprojekt (NIP) Speciale ved Den Sundhedsfaglige.
DEF-projekt: Brugerundersøgelse i biblioteker Rapport udarbejdet af Anne Martensen & Lars Grønholdt Handelshøjskolen i København Maj 2001.
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Projekt: Estimering af marked Skøjtehal i Roskilde.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
SOLRØD KOMMUNE | BYRÅDETS TEMAMØDE DEN 29. MAJ 2007 Budgetprioriteringer Elektronisk Borgerpanel undersøgelse i perioden april 2007.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Medlemsundersøgelsen 2011 Fokus på forhold der skaber medlemstilfredshed og -loyalitet Rapport for JA | Hovedrapport Marts 2011.
Danskernes egen historie Rapporteringsmøde 1. Februar 2006
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Strategi Interoperabilitet Web service – nye standarder danZIG-mødet Leif Andresen Biblioteksstyrelsen.
MTU 2012 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse
Odder-modellen. En ændring af praksis
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
MEDLEMSUNDERSØGELSE SKOLELEDERFORENINGEN JULI 2010.
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Brugerundersøgelser i det elektroniske bibliotek Et DEF-projekt gennemført i vinteren Arbejdsgruppe: Alice Nørhede, DFB René Steffensen, KAAB Piet.
Sommeren 1942 Gruppen får to nye medlemmer
Region Midtjyllands tilbud 2013
Ernæringsassistentelevers psykiske arbejdsmiljø i praktikken ved uddannelseskoordinator Lise Lotte Sørensen.
NATIONALT BENCHMARK 2013 BEDRE BIBLIOTEKER Alternative title slide.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
KOL: Behandling, rygning og rehabilitering
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
ETU 2007 | Elevtilfredshedsundersøgelse HTX Sankelmarksgade Baseret på svar fra 108 elever og lærlinge.
1 BRUGERUNDERSØGELSER I DET ELEKTRONISKE BIBLIOTEK Et DEF-projekt 2001.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Matematik B 1.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Mødregrupper i Roskilde kommune Ann Fonseca Jørgensen, Christoffer Arnberg og Mette Jørgensen.
1 vare på 2 markeder, samme pris
Anvendt markedsanalyse Kapitel 22
Virksomhedens informationsbehandling lektion 10 HRM-kredsløbet Ved. Jens Godik Højen.
Danmarks Farmaceutiske Bibliotek - Anbefalinger til konkrete indsatsområder n Elektroniske ressourcer: Primært indsatsområde.
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
En opgave i Research Methods af Christen Christensen og Rasmus Schjelde. Leisure Management - UCS Roskilde Handelsskole 5.marts 2010.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Evaluering på EGY Disposition: - Fra evalueringsplan til evalueringsstrategi - konkrete evalueringer og ”værktøj” - perspektivering ”Man kan ikke måle.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
MTU 2015 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse
MTU 2012 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse
Rehabilitering og hjemmehjælp
Præsentationens transcript:

DEF-Brugerundersøgelse: Præsentation af projektet samt metoden Dansk Kundeindeks - Præsentation d. 25. oktober ved Piet Dahlstrøm

Disposition Projektets baggrund og formål Den anvendte metode Modellen Benchmarking Konklusioner Udfordringer

Projektets baggrund & formål Deltagere Danmarks Farmaceutiske Bibliotek Handelshøjskolen Bibliotek i København Helsingør Kommunes Biblioteker Kunstakademiets Arkitekskoles Bibliotek Roskilde Universitetsbibliotek 2 forskere fra HHK

Projektets baggrund & formål Udvikling af spørgeskema Udgangspunkt i Dansk KundeIndex-modellen Forskellige bibliotekstyper Brugertilfredshed med bl.a. e-serviceydelser Gennemføre undersøgelser lokalt Kvalitetsudvikling og benchmarking Lokalt, nationalt og internationalt

Den anvendte metode Dansk KundeIndex / ECSI (European Customer Satisfation Index) Bygger på de nyeste metoder og resultater inden for kundeundersøgelser Et standardiseret måleinstrument En platform for benchmarking Værktøj til prioritering af forbedringsaktiviteter

Modellen Pilene i modellen viser, hvilke sammenhænge der kan antages at eksistere mellem de forskellige variable i modellen. Den konkrete pilestruktur bestemmes gennem statistisk analyse af de indsamlede data. Scorerne ud for de enkelte pile i modellen viser, hvilken effekt en ændring på ét point i et givet indeks vil have direkte på modellens øvrige indeks. Materialer Elektroniske ressourcer Personalets betjening Andre tilbud Tekniske faciliteter Øvrige forhold Bruger- tilfredshed Brugerværdi Brugerloyalitet

Handelshøjskolens Bibliotek Indeks og effekter Materialer 69 Elektroniske ressourcer 75 Personalets betjening 82 Andre tilbud 55 Tekniske faciliteter 71 Øvrige forhold 76 Bruger tilfredshed 73 Brugerværdi 69 Brugerloyalitet 86 R 2 =0,67 0,1767 0,0690 0,3230 0,2221 0,1558 0,0974 0,1358 0,2353 0,1726 0,16 0,0911 0,25 0,19 0,1173 l Det fremgår af modellen, at: n Brugertilfredshed skabes i et samspil mellem Elektroniske ressourcer, Materialer, Tekniske faciliteter, Øvrige forhold, Personalets betjening og Brugerværdi n Brugerloyalitet skabes som et samspil mellem Personalets betjening, Brugerværdi og Brugertilfredshed

Handelshøjskolens Bibliotek Indeks for samtlige variable

Prioriteringskort Vurdering Betydning SVAGHEDER OBSERVER POSITION TRUSLER PRIMÆR INDSATS MULIGHEDER TILPAS RESSOURCER STYRKER FORTSÆT DET GODE ARBEJDE  

Handelshøjskolens Bibliotek Prioriteringskort: Elektroniske ressourcer Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,174,172,170,168,166,164,162 Indeks Hermes-Cat nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske ressourcer let at forstå Web-siden relevant info Web-siden nem at finde rundt i Hermes Internetvejviser effektivt hjælpemiddel Dækkende for mit interesseområde

Benchmarking: Bibliotekerne Brugernes tilfredshed

Benchmarking Sammenligning med resultater fra Dansk KundeIndex (1999): Brancheniveau TILFREDSHED LOYALITET R 2 = 0,69 Biblioteker Fast-food Sodavandsproducenter Supermarkeder Tele, kabel Tele, internet Tele, mobil Tele, fastnet Banker

Konklusioner på projektet Der er udviklet et spørgeskema der kan bruges i forskellige bibliotekstyper der kan tilpasses lokalt der kan anvendes til benchmarking nationalt & internationalt der kan belyse brugernes tilfredshed på forskellige områder

Udfordringer Konsulentbistand nødvendig, da statistiks behandling og tolkning af spørgeskemaet kræver betydelig ekspertise Hvis et bibliotek ønsker at dykke ned i egne fokusområder, kræver data yderligere bearbejdning Projektgruppen er skeptisk overfor loyalitetsbegrebets relevans