Fremtidsplaner – bl.a. om integration med indholdsudbydere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Urtekram’sk VMI 13. April 2011 M3UG årsmøde 2011.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
ForældreIntra Østerhøjskolen Formålet er
Web 2.0 Teoretisk viden.
Digitale flytterapporter
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Opgaven jeg fik stillet
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Computerens anatomi.
Beskyt din computer og dine data!
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dato - Dok.nr.1 Engrosmodellen - Kort status Dialogforum
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Præsenteret af: Peter Bøhme Projektleder på Office XP
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
SkoleIntra 2011 SkoleKom og SkoDa. Program SkoleKom SkoleKom for lidt siden SkoleKom og samspillet med SkoleIntra Hva' snakker I om? – SkoleKoms nationale.
SkoleKom Lærernes netværk SkoleIntra-træf 2012.
BACKUP eller dø! Klik dig frem til næste billede ->
Velkommen Lars Johansson ProjectForce. Program: Lidt omkring Athena IT-Group A/S Introduktion til ProjectForce – Microsoft Sharepoint Lidt teori omkring.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Skoleporten Hvordan tilpasser jeg layout mulighederne i
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
Generelt om skræddersyede Arbejdsrum og integration
SkoleIntra i fremtiden – hvordan kan det integreres med andre tjenester og systemer Ole Windeløv, UNI-C.
Planer og visioner for de kommende år: Nyt og/eller bedre – Er der en grænse? Ole Windeløv, UNI-C.
UNI•Login Goddag og fortæl hvad vi laver SkoleIntra-træf 2011.
Sådan bruger vi LærerIntra
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Ældre Sagen Funktionen ”Send til” inkl. Brænd en CD 1. Du får dette billede når du højreklikker på, mapper, dokumentfiler, billedfiler, lydfiler m.fl.
Backup/Storage Søren Helmer Jensen.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Velkommen til workshop om EASY-P
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
Fremtidsplaner Fremtidsplaner – bl.a. om integration til kommunale platforme og administrative systemer Hvad sker der i forhold til integrationen med de.
Produkter, planer og visioner Nye produkter, planer og visioner for de kommende år v/ Ole Windeløv
Sikkerhed og video i SkoleIntra
Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra
SkoleKom, SkoDa og SkoleIntra
SkoleIntratræf Indhold Samarbejde med administrative systemer Elev-, forældre- og lærerdata Importer Webtjenester Eksport af ændringer af telefonnummer.
Fremtidsplaner – herunder nyt fra Tabulex, KMD og den nye SMS-advisering V. Ole windeløv.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
SkoleIntra - strategier og visioner SkoleIntra version er klar Er i betatest på 10 skoler og hos drevne brugere Forventes udsendt medio maj Indeholder.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
ANALYSE AF WEBADFÆRD | F2003 OAW – LEKTIONSGANG 8.
UNI•Login Administration og anvendelse
UNI•Login Administration, anvendelse og håndtering i SkoleIntra
Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Engrosmodellen - Kort status
E-handel og online service
Kvalitetsudvikling hvordan
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Styregruppemøde 7. november 2011
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Fremtidsplaner – bl.a. om integration med indholdsudbydere Hvordan kan man anvende og udveksle ressourcer? Hvad tilbyder indholdsudbydere i fremtiden? Hvilke webtjenester findes der, og hvilke er på vej? Forbedringer på hotellet Planer for tillægsprodukter Konvertering af SkoleIntra til .Net platformen

Hvordan kan man anvende og udveksle ressourcer? Hvilke ressourcer kan i dag udveksles? Hvordan? Hvor? SkoleKom – Materialeudveksling materialeplatform.emu.dk

Ressourcer der kan udveksles: Skabeloner Elevplaner Logbøger Spørgeskemaer Multiple choice opgaver Elev webaviser ”Tip en Tekst” opgaver Bannere til arbejdsrum Ikoner Arbejdsrum til ElevIntra (p.t. kun layout og eksterne links) Fremtid: En mere komplet kopiering af arbejdsrummet

Hvordan gør man? Gem som en zip-fil på egen computer Filen skal bare gemmes, som den er på ens egen computer. Herefter kan den lægges ud i diverse fora, som en vedhæftet fil. Man bør beskrive: Hvor den kan anvendes Hvordan den må anvendes Når den hentes, skal den igen blot gemmes som fil Ressourcer i billed format Ikoner Bannere til arbejdsrum Ressourcer i ZIP format Skabeloner Elevplaner Logbøger Spørgeskemaer Multiple choice opgaver Elev webaviser Tip en Tekst opgaver Arbejdsrum til ElevIntra Indlæs en zip-fil i SkoleIntra Tilpas den til lokale forhold og tildel hvem der skal anvende den

Hvor kan man aflevere og hente ressourcer? Underkonferencen Materialeudveksling SKITVÆ på SkoleKom

Hvor kan man aflevere og hente ressourcer? Materialeplatformen - materialeplatform.emu.dk

Søgning på Materialeplatform.emu.dk Materialer fra - lærere registreres under Inspiration - forlag registreres under Læremidler

Alle lærere kan selv registrere materiale Lav den første oprettelse som en master til fremtidige registreringer Kopier og tilret til det konkrete materiale Offentliggjort materiale bliver tilgængeligt efter max 3 arbejdsdage

Visioner for fremtiden på materialeplatformen Nemmere kategorisering af SkoleIntra indhold på Materialeplatformen Standard oversigter, der kan vises i SkoleIntra eller på hjemmesider, med SkoleIntra relevant indhold fra Materialeplatformen Muligvis mulighed for bedre integration fra skoleintra ved upload til Materialeplatformen. Konkurrence Vi overvejer en konkurrence med månedlig lodtrækning om en præmie blandt alle lærere, der har registreret SkoleIntra relevant indhold på Materialeplatformen. Man får et lod, for hvert registreret emne, så jo flere man har, og jo tidligere de kommer på, jo større chancer er der for gevinst.

Hvad tilbyder indholdsudbydere i fremtiden? Visioner Det primære vil fortsat være muligheden for at lave ressourcer, der direkte kan integreres. En udbygning af funktionaliteten i Arbejdsrum eksporten vil være et ekstra plus Vi satser på at lave en semi-automatisk måde at få alle de ressourcer, der i dag kan anvendes i Arbejdsrummet indlejret, så man kan lave arbejdsrum der indeholder dagbøger, multiplechoice, logbøger etc. Mulighed for visning af resultater/status for elever/klasser på samme måde som flagvisningen i SkoleKom. Mulighed for at overføre produkter/resultater fra eksterne systemer til elevens mappe. Gøre det lettere at anvende logbogen og dagbogen i ElevIntra integreret med eksterne systemer.

Hvilke webtjenester findes der, og hvilke er på vej? Eksisterende Gyldendals DigiBib DigiBib en betalingstjeneste fra Gyldendal SkoDa Her er integrationen pt. kun på database niveau men kan udvides. UNI-server Her kan skolen uploade og fremvise sine egen videoer Dialog med producenter om nye tjenester DBC – Oversigter fra forfatterweb og Faktalink Danske dyr LærIt – Undervisningsvideoer Udvidet integration af konferencer fra skolekom Samt en lang række andre

Udvidet integration af konferencer fra Skolekom Skolekom har lavet nogle nye services som vil kunne integreres i SkoleIntra, således at man på en let måde kan få integreret specifikke konferencer i bl.a. arbejdsrum.

Hotellet – Hvem er Nidhug? og hvem er på nidhug2? I alt har vi lige nu 25 servere i drift og 5 på vej. SkoleIntra serverne har sjove navne, men hvem ved, hvad de står for. Nidhug Er en drage fra den nordiske mytologi. Den er altid i stridigheder med den ørn, der beboer Yggdrasils top. Ratatosk Egernet Ratatosk bringer bud mellem ørnen og Nidhug. Dvalin Er en af fire hjorte, der lever i verdenstræet Yggdrasils top Ved systemarbejde er det disse navne vi bruger. Du kan se dem i Systemcheck

Hotellet – Hvad har vi gang i? Postforsendelsen Årsagen til tilfælde af massive fejludsendelser er løst. Forbedret forsendelse gennem anvendelse af mail-relay server genetableres og implementeres nu generelt. Database performans Migration til nyere version implementeres på én server. Gradvis migration af alle øvrige planlagt. På sigt forventes al databaseaktivitet flyttet til et antal separate servere. Test af separate database-servere er planlagt. Visning af nye filtyper Nogle gange kan specielle filtype ikke fungere optimalt Hvis vi får oplyst Mimetypen kan vi oprette dette på serverne Fx. Virkede filtypen INK først da vi fik sat INK = application/x-intkey

Hotellet – Andre initiativer Sessions-tab Test af nyt koncept baseret på .net sessioner igangsættes nu. Flytning af enkelte sites fra belastede servere sat i system. Restore-sites I situationer, hvor en skole har mistet data, kan vi nu lave en komplet kopi af site fra en given dato på et midlertidigt alternativt site. Skolen låner sitet – normalt i en uge og kan nu selv finde og flytte tabte dokumenter eller data. Cookies Vi ser på mulige forbedringer, der vil gøre at man kan linke til Fællesnet og UNI-login, uden at skulle ændre på sine sikkerhedsopsætninger.

Hvorfor skal man have en sikker forbindelse? Den mere omfattende registrering af observationer i bl.a. Klasseloggen Elevplaner Udviklingsplaner Personlige og gruppe samlemapper samt brugen af CPR numre beskeder til forældre Gør, at det i dag er juridisk nødvendigt at kryptere trafikken. Læs evt mere i SkoleJura ABC

Hvordan får man en sikker forbindelse? Dette gøres via en teknik, der hedder SSL kryptering. Det kræver et certifikat tilsluttet det enkelte site, samt at vi slår SSL kryptering til. De gamle udløber til sommer. De havde den ulempe, at brugerne skulle godkende dem. Nye certfikater gør det nemt at være sikker De nye certifikater kræver lidt mere papirarbejde, men er forhåndsgodkendt, så brugerne ikke behøver at gøre noget. På hotellet laver vi alt arbejdet. Vi foreslår, at kommunerne bestiller samlet. Prisen er 500 kr. pr. skole for et certifikat, der holder i tre år. Hvis man har et gammelt certifikat, får man indtil 1. april 25% rabat. Bestillingsformularer findes i infoskranken. Vi sender brev til alle, der ikke selv bestiller.

Hotellet – Disk forbrug Alle har som standard 1 Gbyte plads. 400 sites bruger mere end 1 Gbyte Pladsforbruget vises i Systemcheck fx Pris pr. yderligere Gbyte 400 kr. pr. år. Vi måler på sites samlede størrelse inkl. Databaser. Når skolen betaler for 1 Gbyte brugerdata fylder det ca. 4 Gbyte inkl. UNI·C’s lokale sikkerhedskopier. Hertil kommer tape-backup.

Et nyt produkt - Inventar registrering Gør inventarregistreringerne synlige og begrænser mulighederne for at slette. Holder styr på afgang og tilgang Et specielt modul udviklet til Ålborg kommune. Pris 800 kr. pr. skole i etablering inkl. 1 år. 20% efterfølgende år.

Fremtidige produkter En SMS tjeneste, der giver mulighed for, at man kan sende beskeder som SMS ved fx aflysning af timer, indkaldelser og information af forældre. Forhindringen har været prisen for SMS beskeder og etableringen af nogle fornuftige afregningsværktøjer. Vi vil arbejde på at få etableret det tekniske grundlag og evt. samarbejde med en ekstern leverandør, hvis det er fordelagtigt.

Konvertering af SkoleIntra til .Net platformen SkoleIntra bygger programmeringsmæssigt på en programmeringsplatform der hedder ASP. Hvorfor så skifte? I løbet af 2008 vil nye produkter ikke længere nødvendigvis understøtte asp, men den nye platform der hedder .NET. .Net er på mange områder smartere Det afvikles hurtigere Det gør det let at lave standard interfaces til ting, der gøres mange gange Det spiller bedre sammen med eksterne programmer Det gør risikoen for at miste sessioner mindre Hvordan og hvornår? Normalt er det alt eller intet, men vi har fundet et program der gør at vi kan foretage processen gradvist.

Hvad betyder det for skolerne? Version 4.4.0 er forberedt til .net’s brug af sessioner. Efter opgraderingen vil vi gradvist opgradere serverne til .net kompatibilitet. Dermed vil risikoen for tab af sessioner mindskes. Konverteringen til .net er et stort og omkostningsfuldt projekt. Det vil forudsætte, at vi kan supplere de ressourcer, der anvendes til udvikling af programmet.

Hvad betyder det økonomisk? SkoleIntra’s priser har været uændrede siden starten af 2002. Et komplet SkoleIntra inkl. hotel kostede også dengang 6.500 kr. i årlig drift. Med en årlig prisstigning på lidt under 2,5% giver det ca. 7.500 kr. ved udgangen af 2007. Da konverteringen påvirker alle, vil vi lægge den på support og opdateringer. Pr. 1. januar 2008 forventer vi derfor at introducere et årligt .net tillæg på 1.000 kr. pr. skole pr. år beregnet med de sædvanlige rabatter.

Planer for opdateringer Vi har implementeret en mere omfattende test af programmet før release, hvilket betyder at vi dels koncentrere de væsentlige nyskabelser i to årlige hovedopdateringer. Den ene testes i foråret og frigives i april måned. Konkret kommer den i år på grund af påsken, medio april. Den anden testes fra september og udkommer i oktober. Herudover vil der komme et par mindre opdateringer der kan indeholde enkelte akutte forbedringer imellem hovedopdateringerne. Endeligt vil der fortsat løbende ske konkrete fejlrettelser, men vi vil prøve at minimere disse så vidt det er muligt.

Ting som jeg vil fortælle om på SkoleIntra i organisationen. Hvad sker der i forhold til integrationen med de administrative systemer? Integrationen til administrative delsystemer Nye muligheder for integration med Tabulex Integration med kommunale portaler via XML BørneIntra